Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49526
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Стратегічні аспекти вдосконалення організаційної структури управління в умовах гірничодобувних підприємств |
Other Titles |
Strategic aspects of management organizational structure improvement in the context of ore mining companies Стратегические аспекты совершенствования организационной структуры управления в условиях горнодобывающих предприятий |
Authors |
Варава, Л.М.
Арутюнян, А.Р. Варава, А.А. |
ORCID | |
Keywords |
організаційна структура управління стратегічне управління стратегічний господарський підрозділ стратегічна інформація центр прибутку организационная структура управления стратегическое управление стратегическое хозяйственное подразделение стратегическая информация центр прибыли management organizational structure strategic management strategic business division strategic information profit center |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49526 |
Publisher | Cумський державний університет |
License | |
Citation | Варава, Л.М. Стратегічні аспекти вдосконалення організаційної структури управління в умовах гірничодобувних підприємств [Текст] / Л.М. Варава, А.Р. Арутюнян, А.А. Варава // Маркетинг і менеджмент інновацій. - 2016. - № 4. - С. 243-255. - Режим доступу: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/journals/2016/4/243-255 |
Abstract |
У статті на прикладі великих гірничодобувних підприємств України обґрунтовано необхідність удосконалення організаційних структур управління для підвищення ефективності реалізації розроблених стратегій. Із цією метою запропоновано удосконалення структури управління в напрямі формування у межах підприємства стратегічних господарських підрозділів (СГП), що дозволяє досягти певного рівня децентралізації прийняття рішень і виконання окремих функцій за напрямами діяльності. Така реорганізація структури управління посилює функції підрозділів, пов’язані з перспективним плануванням на підприємстві, шляхом створення нових аспектів для стратегічних нововведень, інформаційного забезпечення, визначення можливостей диверсифікації, що дозволяє поєднати під спільним лінійним керівництвом усі фактори стратегічного розвитку. В статье на примере крупных горнодобывающих предприятий Украины обоснована необходимость усовершенствования организационных структур управления для повышения эффективности реализации разработанных стратегий. С этой целью предложено усовершенствование структур управления в направлении формирования в пределах предприятия стратегических хозяйственных подразделений (СХП), что позволяет достичь определенного уровня децентрализации принятия решений и выполнения отдельных функций по направлениям деятельности. Такая реорганизация структуры управления усиливает функции подразделений, связанных с перспективным планированием на предприятии, путем создания новых аспектов для стратегических нововведений, информационного обеспечения, позволяющего объединить под общим линейным руководством все факторы стратегического развития. Exemplified by the large Ukrainian mining companies, the article substantiates the need of improving management organizational structures (MOSs) to enhance the implementation efficiency of strategies developed. The purpose of the research is to improve the management organizational structure of a company to enhance the latter’s strategic efficiency, taking into account the industry specifics, marketing characteristics, information support, and relevant capacity for diversification. Within the MOS of a company, the creation of strategic business divisions (SBDs) has been suggested, which makes it possible to achieve a certain level of decentralization of decision-making and performing particular functions as per areas of activity. An SBD is a company’s separate line of production and business, constituting part of its core or auxiliary activities and focusing on the commercial production (or rendering commercial services) and having its own competitors and markets. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
1
Canada
1
China
1
Germany
2
Ireland
5661
Lithuania
1
Netherlands
246
Ukraine
71404
United Kingdom
21172
United States
381147
Unknown Country
71403
Downloads
Canada
11321
China
2
Germany
11321
Lithuania
1
Netherlands
1
Poland
11322
Russia
2
Ukraine
211254
United Kingdom
1
United States
381147
Unknown Country
4
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Varava_stratehichni_aspekty.pdf | 575.91 kB | Adobe PDF | 626376 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.