Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50557
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title До проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів
Other Titles К проблеме формирования здоровьесберегающей компетентности у учащихся в общеобразовательных учебных учреждениях
The problem of forming of the health competence among students in secondary schools
Authors Yezhova, Olha Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8916-4575
Keywords освітня галузь «Здоров’я і фізична культура»
образовательная отрасль «Здоровье и физическая культура»
education sector «Health and physical education»
здоров’язбережувальна компетентність
здоровьесберегающая компетентность
health competence
початкова освіта
начальное образование
primary education
базова і повна загальна середня освіта
базовое и полное общее среднее образование
basic and complete secondary education
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50557
Publisher НПУ імені М.П.Драгоманова
License
Citation Єжова, О. О. До проблеми формування здоров’язбережувальної компетентності в учнів загальноосвітніх навчальних закладів [Текст] / О. О.Єжова // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова. Серія №15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт: зб.наук.праць. – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2015. – Вип.3К2 (57)15. – С.119-122.
Abstract У статті проаналізований зміст освітньої галузі «Здоров’я і фізична культура» у Державних стандартах початкової та базової і повної загальної середньої освіти. З’ясовано, що зміст галузі побудований на компетентнісних засадах. Вимагають доопрацювання мета, завдання, перелік знань, вмінь і навичок, які знаходяться в основі формування здоров’язбережувальної компетентності учнів. Пропонується розглянути можливість викладання предмету «Основи здоров’я» у старшій школі для забезпечення наступності і системності у формуванні здоров’язбережувальної компетентності.
В статье проанализировано содержание образовательной отрасли «Здоровье и физическая культура» в Государственных стандартах начального, базового и полного общего среднего образования. Выяснено, что содержание отрасли построено на основах компетентности. Требуют доработки цель, задачи, перечень знаний, умений и навыков, которые находятся в основе формирования здоровьесберегающей компетентности учащихся. Предлагается рассмотреть возможность преподавания предмета «Основы здоровья» в старшей школе для обеспечения преемственности и системности в формировании здоровьесберегающей компетентности.
The article analyzes the content of the education sector «Health and physical education» in the State standards primary, basic and complete secondary education. It is found that the content industry is built on the foundations of competence. Need further development goal, objectives, a list of knowledge, skills and abilities that are the basis of the formation of health care of student competence. It is proposed to consider the possibility of teaching the subject «Basics of health» in high school to ensure continuity and consistency in the formation of health competence. The analysis of the content of the learning area Health and physical education primary, basic and complete secondary education was carried out at the State standard of primary education and the State standard of basic and secondary education. The educational area of Health and physical education in the elementary secondary education is represented by two items: «Basics of health» and «Physical culture»; elementary and secondary education ‒ three: «Basics of health», «Physical culture» and «Defense of the Fatherland» invariant part of the curriculum. According content of the educational field of «Health and physical education» in elementary school is a health and physical education; secondary ‒ health, physical education, life safety, protection of the Fatherland and civil defense. During the analysis of the content of the learning area Health and physical education primary, basic and complete secondary education formulated a few suggestions: there is a need to clarify the essence of the concept «health competence» or in search of more suitable terms; job content line «Basics of health» require minor corrections and improvements in primary school and substantial improvement in primary and secondary schools in accordance with the purpose and logic of mastering the content of the subject «basics of health», it is necessary to specify the list of knowledge, skills and abilities that are in the basis of health competence, the task to harmonize with modern science, components of health competence; the list of state level requirements for the preparation of elementary school students requires careful handling, and for high ‒ clarification and minor correction regarding the observance of the principle of conservation of conformity; to offer the teaching of the subject «Basics of health» in high school, the emphasis of the content to make on the prevention of non-communicable diseases, reproductive health, formation of family values, the value of the relationship with the family, providing emotional security of the person.
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

Canada Canada
1
China China
1
France France
1789
Germany Germany
2
Greece Greece
1
Ireland Ireland
28709
Lithuania Lithuania
1
Mongolia Mongolia
1
Romania Romania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
358012
United Kingdom United Kingdom
179900
United States United States
934941
Unknown Country Unknown Country
358011

Downloads

China China
1
France France
57416
Germany Germany
2
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
934941
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1861371
Unknown Country Unknown Country
7

Files

File Size Format Downloads
Yezhova_2015.pdf 331.61 kB Adobe PDF 2853741

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.