Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50963
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Child-friendly school in Ukraine: conceptual framework |
Other Titles |
Школа, дружня до дитини в Україні: концептуальні основи Школа, дружественная к ребенку, в Украине: концептуальные основы |
Authors |
Yezhova, Olha Oleksandrivna
![]() Petrochko, Zh. V. Kyrychenko, V. I. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-8916-4575 |
Keywords |
школа, дружня до дитини школа, дружественная к ребенку child-Friendly School благополуччя дитини благополучие ребенка child`s well-being концепція концепция concept освітнє середовище образовательная среда learning environment |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/50963 |
Publisher | The Faculty of Social Sciences of Pomeranian University in Słupsk (Poland); East European Institute of Psychology (Ukraine) |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Petrochko Zh. Child-friendly school in Ukraine: conceptual framework / Zhanna Petrochko, Olga Yezhova, Valentina Kyrychenko // European Humanities Studies: State and Society. - 2016. - №1. – Р.214-223. |
Abstract |
Розглянуто теоретичні основи діяльності українських загальноосвітніх навчальних закладів як Шкіл, дружніх до дитини. Зосереджено увагу на необхідності формування комфортного для дитини освітнього середовища. Запропоновано шляхи і засоби створення Школи, дружньої до дитини у теоретико-методологічній, технологічній та організаційній площинах.
Зазначено нормативно-правове підґрунтя створення Школи, дружньої до дитини (міжнародні та українські нормативно-правові документи). Підкреслено мету та завдання Школи, дружньої до дитини, які відповідають сучасному етапу розвитку вітчизняної середньої освіти. Визначено зміст функціонування Школи, дружньої до дитини відповідно до характеристики основних показників цілісного благополуччя дитини. Вказані умови ефективного функціонування Школи, дружньої до дитини в Україні. Окреслено очікувані результати реалізації Концепції Школи, дружньої до дитини. Рассмотрены теоретические основы деятельности украинских общеобразовательных учебных учреждений как Школ, дружественных к ребенку. Основное внимание уделено необходимости создания комфортной для ребенка образовательной среды. Предложены пути и средства создания Школы, дружественной к ребенку в теоретико-методологической, технологической и организационной плоскостях. Указана нормативно-правовая основа создания Школы, дружественной к ребенку (международные и украинские нормативно-правовые документы). Подчеркнуты цель и задачи Школы, дружественной к ребенку, которые соответствуют современному этапу развития отечественного среднего образования. Определено содержание функционирования Школы, дружественной к ребенку в соответствии с характеристикой основных показателей целостного благополучия ребенка. Обозначены условия эффективного функционирования Школы, дружественной к ребенку в Украине. Определены ожидаемые результаты реализации Концепции Школы, дружественной к ребенку. We examined the theoretical framework of Ukrainian secondary schools as child-friendly Schools.We emphasised the need of creating a comfortable learning environment for the child. We proposed the ways and means of creating child-friendly School in theoretical and methodological, technological and organizational dimensions. We indicated the regulatory framework of creating child-friendly School (international and Ukrainian legal documents). We highlighted the goal and objectives of child-friendly Schools that meet the modern stage of development of national secondary education. We determined the functioning content of child-friendly School in accordance with the characteristics of the main indicators of child`s holistic well-being. We indicated conditions of child-friendly Schools effective functioning in Ukraine. We outlined the expected results of child-friendly School Concept realization. The Concept focuses on the need to form the educational environment, taking into account the innovative requirements for its development, the needs of individual and the needs of society and state. It also proposes ways and means of establishing child-friendly School in theoretical, methodological, technological and organizational perspectives. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views

3

1

512391421

-261408102

20099

213691054

1

1

106845527

6379723

663639360

1

801222

1

1

-261408100

1

-261408101

104444

2047298684

-1527648647

200923
Downloads

3

3

7

1

1

1

2

1

1

61736

1

1327278719

21

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Petrochko_Yezhova_Kyrychenko.pdf | 307.37 kB | Adobe PDF | 1327340498 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.