Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51014
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Інноваційні методи викладання іноземних мов для студентів немовних спеціальностей |
Other Titles |
Инновационные методы преподавания иностранных языков для студентов неязыковых специальностей Innovative methods of teaching foreign languages for non-language faculties |
Authors |
Skarlupina, Yuliia Anatoliivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-9710-3844 |
Keywords |
іноземні мови иностранные языки foreign languages проблемно-орієнтоване навчання проблемно-ориентированное обучение problem-based learning комунікативний метод коммуникативный метод communicative language teaching інформаційні технології информационные технологии information technologies змішане навчання смешанное обучение blended learning веб-ресурси веб-ресурсы web-resources блог blog самостійна робота самостоятельная работа self-study мотивація мотивация motivation |
Type | Article |
Date of Issue | 2016 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51014 |
Publisher | Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка |
License | |
Citation | Скарлупіна, Ю. Інноваційні методи викладання іноземних мов для студентів немовних спеціальностей / Ю. Скарлупіна // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2016. - № 4. - С. 347-354. |
Abstract |
Метою статті є розгляд міжнародного досвіду використання інноваційних методів у процесі викладання іноземних мов для студентів немовних факультетів. Критичний аналіз літературних джерел, вивчення та узагальнення позитивного досвіду роботи вітчизняних та зарубіжних викладачів іноземних (англійської і французької) мов дозволили зробити акцент на доцільності впровадження новітніх підходів до викладання іноземних мов, зокрема, професійного спрямування. Практичне значення статті полягає в ефективності методів, розглянутих в статті, можливості їх застосування. Беручі до уваги особливості цих методів, видається необхідним подальше вивчення впливу сучасних технологій на особистісний розвиток майбутнього фахівця. Целью статьи является рассмотрение международного опыта использования инновационных методов в преподавании иностранных языков для студентов неязыковых факультетов. Критический анализ источников, изучение и обобщение опыта работы преподавателей иностранных (английского и французского) языков позволили сделать акцент на целесообразности внедрения новых подходов в преподавание иностранных языков, в частности, профессионального направления. Практическое значение статьи заключается в эффективности методов, возможности их применения. Принимая во внимание особенности этих методов, представляется необходимым дальнейшее изучение влияния современных технологий на личностное развитие будущего специалиста. The article is aimed to examine the international experience of using innovative methods in the foreign languages teaching for the students of non-language faculties. The critical analysis of the literature, the deep study and summarizing the positive experience of Ukrainian, European and American teachers of English and French as foreign languages allowed the author to focus on the efficiency of the introducing new approaches to teaching foreign languages, for special purposes in particular. Such methods as problem-based learning, blended learning, communicative language teaching, together with technology-based approaches, such as blog or Bring Your Own Device method, are briefly described in the article. The article is focused on the active role of a student, when the role of a teacher is that of a facilitator, helping students with the activities they do themselves. The basic principle of the problem-based learning is the fact, that the language learning is strengthened by the students’ experience in the other fields. Students not only acquire language competences, but become proficient in problem-solving, logical thinking and team work, thus becoming more competitive in their future career. Innovative technologies, in their turn, give both the teacher and the students not only the opportunity to get access to the unlimited sources of information, but to find the new ways of interaction, to see the language course relevance and possibilities of its practical use, that is to improve the interdisciplinary connections. The practical significance of this article is closely connected with the effectiveness of the methods discussed, possibilities of their implementation into the language teaching. The above-mentioned efficiency is proved by the experience of using institutional and teacher created blogs for the language-teaching purposes. It goes without saying that the peculiarities of these methods, as well as the aspects of teaching adults, should be taken into account. Their influence upon the students’ motivation cannot be overestimated, but at the same time, they can cause such problems as lack of cognitive activities. This fact can be the basis for the further study of the modern technologies impact on a future professional’s personal development as well as the role of the foreign language teacher and the necessity of the life-long learning. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Canada
2
China
267206276
France
2
Germany
31341502
Greece
1
Ireland
72443
Italy
1
Lithuania
1
Russia
1
Singapore
1656009157
Ukraine
10523310
United Kingdom
5266681
United States
-658015448
Unknown Country
1322927239
Downloads
China
1
France
681208565
Germany
1331075628
Lithuania
1
Poland
1
Russia
2
Singapore
1
Ukraine
1656009179
United Kingdom
1
United States
-658015449
Unknown Country
37
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Innovative_methods_of_teaching_foreign_languages_for_non-language_faculties.pdf | 797.39 kB | Adobe PDF | -1284689329 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.