Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51244
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Навчальна література з історії кінця 80-х-90-ті рр. ХХ ст.: історіографічний аналіз |
Other Titles |
Learning Literature on History of the end of the 80-s-90-s of the XX th centry: historiograhical analysis |
Authors |
Зякун, А.І.
|
ORCID | |
Keywords |
українська історіографія історіографічне джерело методологія історії історична освіта навчальна література з історії Ukrainian historiography historiographical source methodology of history historical education learning literature on history украинская историография историографический источник методология истории историческое образование учебная литература по истории |
Type | Synopsis |
Date of Issue | 2002 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51244 |
Publisher | Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАН України |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Зякун, А.І. Навчальна література з історії кінця 80-х – 90-ті рр. ХХ ст.: історіографічний аналіз [Текст] : автореферат... канд. істор. наук, спец.: 07.00.06 – історіографія, джерелознавство та спеціальні історичні дисципліни / А.І. Зякун . - Київ : Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАН України, 2002. - 23 с. |
Abstract |
У дисертації здійснено комплексний історіографічний аналіз малодослідженого до цього часу історіографічного джерела – навчальної літератури з історії. Простежено еволюцію методологічних засад в українській
історичній науці, їх реалізацію в змісті історичної освіти, проаналізовано історіографію створення нового покоління навчальної літератури з історії для загальноосвітньої та вищої школи. Здійснено кліометричний аналіз навчально-методичної літератури, виданої в 1989 - 2000 роках в Україні. Зроблені висновки про специфіку навчальної літератури, як історіографічного джерела, про загальний стан досліджуваної теми. A complex historiographical analysis of a little researched historiographical source – the learning literature on history – is given in the dissertation. The evolution of methodological principles in the Ukrainian historic science is observed, and how the principles are realised in the content of historical education, historiography of the creation of the new generation of the learning literature on history for comprehensive and higher school is analysed. Cleometrical analysis of the learning – methodical literature published in 1989-2000 in Ukraine is done. Conclusions of the peculiarities of the learning literature as historiographical source and of the arts of the researched subject are made. |
Appears in Collections: |
Автореферати |
Views

1

56

11380

1

3867659

1

365699

183798

3867661

8296276
Downloads

1

6

67168

1

1

1

1

6320

3867682

1

2620267

62
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Ziakun_historiography.pdf | 400.82 kB | Adobe PDF | 6561511 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.