Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51244
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Навчальна література з історії кінця 80-х-90-ті рр. ХХ ст.: історіографічний аналіз
Other Titles Learning Literature on History of the end of the 80-s-90-s of the XX th centry: historiograhical analysis
Authors Зякун, А.І.
ORCID
Keywords українська історіографія
історіографічне джерело
методологія історії
історична освіта
навчальна література з історії
Ukrainian historiography
historiographical source
methodology of history
historical education
learning literature on history
украинская историография
историографический источник
методология истории
историческое образование
учебная литература по истории
Type Synopsis
Date of Issue 2002
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51244
Publisher Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАН України
License
Citation Зякун, А.І. Навчальна література з історії кінця 80-х – 90-ті рр. ХХ ст.: історіографічний аналіз [Текст] : автореферат... канд. істор. наук, спец.: 07.00.06 – історіографія, джерелознавство та спеціальні історичні дисципліни / А.І. Зякун . - Київ : Інститут української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського НАН України, 2002. - 23 с.
Abstract У дисертації здійснено комплексний історіографічний аналіз малодослідженого до цього часу історіографічного джерела – навчальної літератури з історії. Простежено еволюцію методологічних засад в українській історичній науці, їх реалізацію в змісті історичної освіти, проаналізовано історіографію створення нового покоління навчальної літератури з історії для загальноосвітньої та вищої школи. Здійснено кліометричний аналіз навчально-методичної літератури, виданої в 1989 - 2000 роках в Україні. Зроблені висновки про специфіку навчальної літератури, як історіографічного джерела, про загальний стан досліджуваної теми.
A complex historiographical analysis of a little researched historiographical source – the learning literature on history – is given in the dissertation. The evolution of methodological principles in the Ukrainian historic science is observed, and how the principles are realised in the content of historical education, historiography of the creation of the new generation of the learning literature on history for comprehensive and higher school is analysed. Cleometrical analysis of the learning – methodical literature published in 1989-2000 in Ukraine is done. Conclusions of the peculiarities of the learning literature as historiographical source and of the arts of the researched subject are made.
Appears in Collections: Автореферати

Views

China China
1
Germany Germany
56
Ireland Ireland
11380
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
3867659
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
365699
United Kingdom United Kingdom
183798
United States United States
3867661
Unknown Country Unknown Country
19

Downloads

China China
1
France France
6
Germany Germany
67168
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
6320
Ukraine Ukraine
3867682
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2620267
Unknown Country Unknown Country
62

Files

File Size Format Downloads
Ziakun_historiography.pdf 400.82 kB Adobe PDF 6561511

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.