Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51333
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Розвиток професійної компетентності майбутніх фахівців нзовнішньоекономічного профілю у Німеччині |
Other Titles |
Professional Competence Development of the Future Specialists in Foreign Economic Activity in Germany |
Authors |
Otroshchenko, Larysa Stepanivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-2333-333X |
Keywords |
професійна компетентність фахівця зовнішньоекономічного профілю модель професійної компетентності фахівця зовнішньоекономічного профілю Німеччини формування і розвиток професійної компетентності професійна підготовка professional competence specialist in foreign economic activity professional competence of the specialist in foreign economic activity model of the specialist professional competence forming and development vocational training |
Type | Synopsis |
Date of Issue | 2010 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/51333 |
Publisher | Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України |
License | |
Citation | Отрощенко, Л.С. Розвиток професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у Німеччині [Текст] : автореф. дис. на здобутя наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 / Отрощенко Л.С.; Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих НАПН України. – Київ, 2010. – 21 с. |
Abstract |
Дослідження присвячено вивченню прогресивних ідей передового німецького досвіду з формування і розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у спеціальних вищих школах та університетах. Проаналізовано сучасні теоретико-методологічні підходи до професійної компетентності фахівців й конкретизовано поняття професійної компетентності фахівців зовнішньоекономічного профілю. Уточнено основні структурні компоненти професійної компетентності фахівців зовнішньоекономічного профілю, у складі якої виокремлено методологічну складову та обґрунтовано її доцільність. Проаналізовано німецькі моделі професійної компетентності фахівців зовнішньоекономічного профілю.
Подано характеристику реформування системи вищої освіти Німеччини кінця ХХ – початку ХХІ століття. Охарактеризовано теоретико-методологічні основи організації професійної підготовки майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю Німеччини, проаналізовано зміст їх професійної підготовки у спеціальних вищих школах та університетах країни.
Досліджено організаційно-педагогічні умови формування і подальшого розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у вищій освіті Німеччини.
Розроблено навчально-методичний комплекс щодо розвитку професійної компетентності майбутніх фахівців зовнішньоекономічного профілю у вищих навчальних закладах України. The dissertation research is devoted to the investigation of the experience of the future specialists in foreign economic activity professional competence forming and development in higher educational institutions of Germany. In the first part of dissertation modern theoretical-methodological approaches to specialists’ professional competence have been analyzed and the concept of specialists in foreign economic activity professional competence has been specified. Main structural components of specialists in foreign economic activity professional competence have been specified, and namely: functional, methodological, informational, social and personal competences. In the structure of the specialists’ professional competence the methodological component has been marked out, the reasonability of which has been proved. The above mentioned components of the specialists’ professional competence are the aims of their vocational training in higher educational institutions. Possessing them the specialists are able to develop skills during their life. Due to the analysis of the authentic literature on theory of professional training the models of German specialists in foreign economic activity professional competence have been analyzed. This model has the following components: professional, methodological, social, intercultural, media and personal ones. Necessary professional qualities of the German specialists in foreign economic activity have been identified (global, analytical thinking; conceptual skills; methodological approach to the problems solving; communication skills; foreign languages knowledge; team working skills; creativity; flexibility; productivity; punctuality; readiness to critics; organizational skills; independence and initiative; integrity etc.). In the second part of dissertation the reforms in the system of higher education of Germany at the end of ХХ – beginning ХХІ have been characterized. Tendencies of the German higher education development in the context of Bologna process and country’s education internationalization have been analyzed. Characteristics of theoretical-methodological grounds and the contest of vocational training of future specialists in foreign economic activity in higher educational institutions of Germany have been done. The peculiarities of major elements of training programs of German future specialists in foreign economic activity in the system of higher education have been defined. In the third part of the dissertation organizational-pedagogical conditions of the future specialists in foreign economic activity professional competence forming and development in higher educational institutions of Germany have been investigated. They are: practice and studying abroad, dual principle of studying in higher education, modern innovative methods of teaching (business/role games, trainings, “mental cards”, project method, case-study, simulation, brainstorm etc.), advanced learning of at least two foreign languages, students’ participation in international projects and programs of European Union and in public, cultural, sport life of higher educational institution. As a result of the investigation methodical recommendations on the future specialists in foreign economic activity professional competence development in higher educational institutions of Ukraine have been designed. Approaches, pedagogical principles and conditions of effective realization of the proposed methodology have been analyzed. Special training course on development of students’ professional competence has been implemented. The course consists of five modules according to the components of the professional competence (development of specialist’s functional skills; social aspects of the development of the specialist’s personality; forming specialist’s personality in the terms of informational society; development of specialist’s methodological proficiency; factors of specialist’s personal development). The essential results of the research have been implemented in the academic process of the Ukrainian economic higher educational institutions. |
Appears in Collections: |
Автореферати |
Views
Canada
1212089
China
3320
Germany
89033577
Indonesia
1
Ireland
7754306
Lithuania
1
Netherlands
1
Singapore
-272827871
South Africa
1
Ukraine
761727830
United Kingdom
429574363
United States
819070017
Unknown Country
1273212823
Downloads
Austria
1
Bulgaria
1
Canada
1
China
2
Czechia
202547207
EU
1
Finland
202547221
France
202547211
Germany
-1755034017
Lithuania
1
Netherlands
-272827875
Norway
-904903216
Poland
202547199
Romania
202547185
Russia
10
Singapore
1
Slovakia
89033600
Sweden
1
Ukraine
819070024
United Kingdom
429574371
United States
819070015
Unknown Country
18
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Otroshchenko_Rozvytok_profesiinoi_kompetentnosti.pdf | 358.65 kB | Adobe PDF | 236718962 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.