Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52728
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Глобализация и инновации в образовании: аргументы "за" и "против"
Other Titles Глобалізація та інновації в освіті: аргументи «за» та «проти»
Globalisation & Innovations in Education: Pros & Cons
Authors Hnapovska, Liudmyla Vadymivna
Hnapovska, Lyudmyla Vadymivna
Карпова, В.Н.
ORCID
Keywords мережева педагогіка
цифрове середовище
онлайн-навчання
інноваційні технології
цифрові освітні ресурси
когнітивно-особистісний розвиток
сетевая педагогика
цифровая среда
онлайн-обучение
инновационные технологии
цифровые образовательные ресурсы
когнитивно-личностное развитие
digital pedagogics
digital environment
info-communication
innovational technologies
open on-line resources
personality development
Type
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52728
Publisher Тернопольский национальный педагогический университет им. Владимира Гнатюка
License
Citation Гнаповская Л., Карпова В. Глобализация и инновации в образовании: аргументы "за" и "против" / Л.В. Гнаповкая, В.Н. Карпова // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету ім. Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. - 2016. - №4. - С. 202-210.
Abstract Аналізуються тенденції формування та перспективи розвитку сучасної парадигми в освіті. Проводяться паралелі між класичними та інноваційними моделями навчання в контексті розгляду основних характеристик цифрового освітнього середовища, в якому розгортаються сучасні педагогічні процеси. Висвітлюються деякі аспекти глобальної проблеми комп’ютеризації навчання, пов’язані з впровадженням формату дистанційної освіти, створенням нейромережі (нейронету) та розповсюдженням ідей нейрокомунікації, переходом на цифрові носії інформації, орієнтацією національних систем освіти на транснаціональний бізнес. Розглядаються варіанти екстраполяції положень сучасної цифрової педагогіки на їх практичне втілення у методиці навчання іноземних мов із фокусом на розвиток когнітивно-особистісного потенціалу студента.
Анализируются тенденции формирования и перспективы развития современной парадигмы образования. Проводятся параллели между классическими и инновационными моделями обучения в контексте рассмотрения основных характеристик образовавшейся в последнее время цифровой образовательной среды. Освещаются отдельные дискутируемые аспекты глобальной проблемы компьютеризаци обучения, связанные с внедрением формата дистанционного обучения, созданием нейросети (нейронета) и распространением идей нейрокоммуникации, переходом на цифровые носители информации, ориентацией национальных образовательных моделей на транснациональный бизнес. Рассматриваются варианты экстраполирования положений современной цифровой педагогики на их практическое воплощение в методике обучения иностранным языкам с фокусом на развитие когнитивно-личностного потенциала обучаемого.
The article explores globalized educational landscape, considers trends and dwells on perspectives inherent to modern educational paradigm. Parallels between classical and innovative formats of education are drawn with special emphasis placed on the idea that proliferation of digital technologies and cultures is having a profound impact on attitudes and beliefs within teaching community, which prompts questions that need urgent answers. The paper analyses challenges set forward by computerization processes and highlights problems related to extensive use of digital technologies in teaching practices. Grounded in analytical overview of recent research papers related to the issues in question, the article suggests ways in which ‘networked age’ and ‘ global education’ can get good in a classroom diversifying and altering the entrenched attitudes to teaching and learning foreign languages, and thus enabling teachers to appropriate their strategies and tactical steps to the need of educating and developing a moral, imaginative, creative and initiative individual with powerful cognitive potential. The paper claims that within the framework of the 21st century teacher-free digital pedagogics ensuring better educational quality can be received via thoroughly-measured balance between exploiting advantages of traditional teaching methodologies and applying info-communication techniques, creating global market for digitalized educational services, enhancing spread of global universities.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

China China
2
France France
1168881343
Germany Germany
-1957204611
Greece Greece
12676
Ireland Ireland
1003174
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
3168
Norway Norway
1
Russia Russia
2
Sweden Sweden
48334
Ukraine Ukraine
67862457
United Kingdom United Kingdom
20802002
United States United States
-318033372
Unknown Country Unknown Country
67862456

Downloads

Belgium Belgium
1
China China
9863754
France France
12675
Germany Germany
12674
India India
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
9863756
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
267054402
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-948762363
Unknown Country Unknown Country
34

Files

File Size Format Downloads
stattya_Hnapovska_Karpova.pdf 341.36 kB Adobe PDF -661955062

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.