Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52867
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Pragmatic Aspect of English Public Service Advertising
Other Titles Прагматический аспект англоязычной социальной рекламы
Прагматичний аспект англомовної соціальної реклами
Authors Rudenko, Nataliia Volodymyrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1929-2077
Keywords public service advertising
linguistic manipulation
linguistic strategies and tactics
language means
pragmatic orientation
социальная реклама
языковая манипуляция
языковые стратегии и тактики
языковые средства
прагматическая направленность
соціальна реклама
мовна маніпуляція
мовні стратегії та тактики
мовні засоби
прагматична спрямованість
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52867
Publisher Sumy State University; V. N. Karazin Kharkiv National University
License
Citation Rudenko, N. Pragmatic Aspect of English Public Service Advertising [Текст] / N. Rudenko // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, № 1. - С. 86-92.
Abstract In the article the pragmatic orientation of English texts of public service advertising is analyzed, namely its manipulating strategies and tactics. Linguistic manipulating is especially important, because it determines the usage of language means on different levels to create the inherent influence on a recipient in public service advertising for reaching its main goal – driving to act. Nowadays the advertising message is less informative, but more manipulating and pragmatic. Verbal components in such texts activate the intellectual and emotional reactions of the addressee and cause corresponding actions. Such categories of advertising as anthropocentrism, information and influence stipulate its consideration in the aspect of linguistic pragmatics. The pragmatic analysis of public service advertising gives an opportunity to detect language means of argumentation, techniques and tactics of persuasion. The orientation on the addressee is characteristic to any type of communication, but the factor of an addressee determines the form and the content of advertising texts at a larger extent than in the texts of any other kinds of discourses.
В статье анализируется прагматическая направленность текстов англоязычной социальной рекламы, а именно их стратегии и тактики манипулирования. Языковая манипуляция занимает особое место в рекламном медиадискурсе, так как определяет использование языковых средств на разных уровнях для создания скрытого влияния на реципиента в социальной рекламе для достижения ее основной цели – побуждение к действию. Прагматический анализ рекламы позволяет выявить языковые средства аргументации, приемы и тактики убеждения.
В статті аналізується прагматична спрямованість текстів англомовної соціальної реклами, а саме їх стратегії і тактики маніпулювання. Мовне маніпулювання займає особливе місце в рекламному медіа дискурсі, так як визначає використання мовних засобів на різних рівнях для створення прихованого впливу на реципієнта в соціальній рекламі для досягнення її основної мети – спонукання до дії. Прагматичний аналіз реклами дозволяє виявити мовні засоби аргументації, прийоми та тактики переконування.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

China China
1
Czechia Czechia
1
France France
7319
Germany Germany
6309174
Greece Greece
14639
Ireland Ireland
170761
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Singapore Singapore
-1759046336
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
93497662
United Kingdom United Kingdom
49903418
United States United States
1276411261
Unknown Country Unknown Country
-239219790
Vietnam Vietnam
14641

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
3154972
Germany Germany
14637
Ireland Ireland
1
Kazakhstan Kazakhstan
5
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Switzerland Switzerland
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
-1759046336
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
-1502924985
Unknown Country Unknown Country
-239219789
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Rudenko.pdf 347.99 kB Adobe PDF 796945809

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.