Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52884
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Етноспецифічні ознаки концептосфери освіти в українській мовній свідомості (на матеріалі українських народних прислів’їв та приказок)
Other Titles Ethnic peculiarities of the conceptual sphere of education in the Ukrainian language consciousness (based on Ukrainian folk proverbs)
Этноспецифические признаки концептосферы образования в украинском языковом сознании (на материале украинских народных пословиц и поговорок)
Authors Serebrianska, Iryna Mykolaivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-1720-4873
Keywords концепт
слово
освіта
наука
мовна свідомість
прислів’я та приказки
concept
word
education
science
language consciousness
proverbs
образование
языковое сознание
пословицы и поговорки
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52884
Publisher Сумський державний університет; Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
License
Citation Серебрянська, І.М. Етноспецифічні ознаки концептосфери освіти в українській мовній свідомості (на матеріалі українських народних прислів’їв та приказок) [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, № 1. - С. 107-114.
Abstract Стаття присвячена питанню мовної репрезентації освітніх уявлень та традицій українського народу в текстах прислів’їв та приказок. З’ясовано давні тлумачення слів наука та освіта. Представлено розроблену автором тематичну класифікацію народних паремій, структурними елементами яких виступають слова на позначення освітніх явищ, процесів, дій. Підготовлено статистичні дані про функціонування різних тематичних груп українських народних прислів’їв та приказок про освіту. Дослідження доводить, що для українського народу здавна був притаманний потяг до знань, чітке усвідомлення необхідності навчання, сприйняття освіти як головного чинника розвитку конкретної особистості й суспільства в цілому. У дібраних текстах наголошується на важливості родинного виховання, самостійного навчання, практичної складової навчання, що сьогодні набувають надзвичайної актуальності та сповідуються як європейські принципи. Виявлені в результаті лінгвістичного аналізу паремійних текстів принципи навчання генетично закладені в українській етнічній свідомості й потребують актуалізації та подальшого розвитку.
The article deals with language representation of educational ideas and traditions of Ukrainian people in the texts of proverbs. The ancient interpretation of the words science and education are determined here. There is the author’s thematic classification of proverbs with the words, meaning educational phenomena, processes and actions as their structural elements. Statistics on the functioning of various thematic groups of Ukrainian proverbs about education has been also prepared. The research proves that the Ukrainian people have always had thirst for knowledge, a clear understanding of the necessity of studying, the perception of education as the main factor of the development of individual and society as a whole. The analyzed texts stress the importance of family education, self-studying and practical training, which today are extremely relevant and supposed as European principles. The principles of studying discovered due to the linguistic analysis of the texts are genetically embedded in the Ukrainian ethnic consciousness. They need actualization and further development.
Статья посвящена вопросу языковой репрезентации образовательных представлений и традиций украинского народа в текстах пословиц и поговорок. Определены древние толкования слов наука и образование. Представлена разработанная автором тематическая классификация народных паремий, структурными элементами которых выступают слова, обозначающие образовательные явления, процессы, действия. Подготовлены статистические данные о функционировании различных тематических групп украинских народных пословиц и поговорок об образовании. Исследование доказывает, что для украинского народа издавна была присуща тяга к знаниям, четкое осознание необходимости обучения, восприятия образования как главного фактора развития конкретной личности и общества в целом. В анализированных текстах подчеркивается важность семейного воспитания, самостоятельного обучения, практической составляющей обучения, которые сегодня приобретают чрезвычайную актуальность и исповедуются как европейские принципы. Выявленные в результате лингвистического анализа паремийных текстов принципы обучения генетически заложены в украинском этническом сознании и требуют актуализации и дальнейшего развития.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Azerbaijan Azerbaijan
1
China China
1
Czechia Czechia
1
France France
1
Germany Germany
5464393
Greece Greece
15929
Ireland Ireland
1044486
Italy Italy
2
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
427055532
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
38836267
United Kingdom United Kingdom
19451985
United States United States
1915520803
Unknown Country Unknown Country
38836266

Downloads

Austria Austria
1
China China
2
France France
1
Germany Germany
2
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
854111064
United Kingdom United Kingdom
2985
United States United States
1384815932
Unknown Country Unknown Country
-1848741625

Files

File Size Format Downloads
Serebrianska.pdf 486.32 kB Adobe PDF 390188363

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.