Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52889
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Прагматичні особливості скорочень та телескопічних одиниць у рекламі |
Other Titles |
Pragmatic features of shortenings and blend words in advertising Прагматические особенности сокращений и телескопических единиц в рекламе |
Authors |
Vashyst, Kateryna Mykolaivna
Катериніна, М.В. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-2381-1143 |
Keywords |
телескопізм скорочення прагмема рекламний текст телескопическая единица сокращение прагмема рекламный текст blend word shortening pragmeme advertising text |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/52889 |
Publisher | Сумський державний університет; Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна |
License | |
Citation | Вашист, К.М. Прагматичні особливості скорочень та телескопічних одиниць у рекламі [Текст] / К.М. Вашист, М.В. Катериніна // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, № 1. - С. 14-21. |
Abstract |
У статті досліджується функціонування скорочень та телескопічних одиниць у рекламних текстах, що розміщені на сучасних англомовних онлайн-ресурсах, вивчені їх структурно-семантичні особливості. У рекламі використовуються різноманітні мовні засоби, і окрім того, щоб бути короткими та експресивними, вони повинні передавати також велику кількість інформації. Тому рекламна комунікація відбувається у великій мірі на імпліцитному, когнітивному рівні. Емпіричний матеріал дослідження допомагає виявити прагматичний статус телескопізмів та скорочень у рекламних текстах, їх лінгвальні функції. Основним фактором, що сприяє поширенню скорочених лексичних одиниць у рекламній сфері, є їхній високий лінгвопрагматичний потенціал. Завдяки своїм динамічним, нестандартним словотворчим функціям скорочення та телескопізми задовольняють мовні потреби суспільства, які не можуть реалізуватися за допомогою інших словотворчих засобів – афіксації, словоскладення та ін. В статье исследуется функционирование сокращений и телескопических единиц в рекламных текстах, размещенных на современных англоязычных онлайн-ресурсах, выявлены их структурно-семантические особенности. В рекламе используются различные языковые средства, и кроме того, чтобы быть короткими и экспрессивными, они должны передавать также большое количество информации. Поэтому рекламная коммуникация происходит в большой степени на имплицитном, когнитивном уровне. Эмпирический материале исследования помогает определить прагматический статус телескопизмов и сокращений в рекламных текстах, их лингвальные функции. Основным фактором, способствующим распространению сокращенных лексических единиц в рекламной сфере, является их высокий лингвопрагматический потенциал. Благодаря своим динамичным, нестандартным словообразовательным функциям сокращения и телескопизмы удовлетворяют языковые потребности общества, которые не могут реализоваться с помощью других словообразовательных средств - аффиксации, словосложения и др. In this article the functioning of shortenings and blend words in advertising texts is examined, their structural and semantic features are under analysis. On the material of advertising banners posted in English online resources, the use of shortenings and blend words are studied, their pragmatic status in advertising texts is investigated, their lingual functions are defined. There is less verbal and more audio and visual elements used in modern advertising, the choice of lexical units for an ad text should be carefully deliberated. The ad uses a variety of language tools, and besides being short and expressive, they must also transmit large amounts of information. That is why advertising communication occurs mostly on implicit cognitive level. The main factor that promotes spreading of shortenings and blend words in advertising texts is their high linguopragmatic potential. Due to their unusual word-formative functions shortenings and blend words meet the language needs of society, which cannot be realized by other means of word-building - affixation, word composition, etc. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
Belgium
1
China
1
Czechia
463296
Germany
926594
Greece
12843
Ireland
101593
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
1119
Russia
1
Singapore
351759693
Sweden
1
Ukraine
18904529
United Kingdom
8236229
United States
751070122
Unknown Country
18904528
Downloads
China
1
Czechia
1
France
63636
Germany
2
Lithuania
1
Russia
161556744
Singapore
1
Turkey
161556742
Ukraine
161556743
United Kingdom
1
United States
751070123
Unknown Country
11
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vashyst_Katerynina.pdf | 367.31 kB | Adobe PDF | 1235804006 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.