Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/55502
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title The need of developing the educational standards to stimulate entrepreneurial orientation of university students in Ukraine and Poland
Other Titles Необхідність удосконалення освітніх стандартів з метою стимулювання підприємницької орієнтації студентів України та Польщі
Необходимость усовершенствования образовательных стандартов с целью стимулирования предпринимательской ориентации студентов Украины и Польши
Authors Shulgina, L.M.
Zhaldak, A.P.
Okręglicka, M.
ORCID
Keywords освітні стандарти
стандарты образования
educational standards
підприємницька орієнтація
предпринимательская ориентация
entrepreneurial orientation
підприємницька діяльність
предпринимательская деятельность
entrepreneurship
вища освіта
высшее образование
university education
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/55502
Publisher Sumy State University
License
Citation Shulgina, L.M. The need of developing the educational standards to stimulate entrepreneurial orientation of university students in Ukraine and Poland [Електронний ресурс] / L.M. Shulgina, A.P. Zhaldak, M. Okręglicka // Economic Processes Management: International Scientific EJournal. - 2017. - №1(14). -http://epm.fem.sumdu.edu.ua/download/2017_1/epm2017_1_1.pdf
Abstract The entrepreneurial orientation (EO) can be defined as a person’s natural tendency or attitude towards entrepreneurship. Educational support has been perceived as a determinant of EO intensification, because of equipping the students with necessary knowledge about entrepreneurship. The university education is one of the crucial determinants of EO playing a relevant role in identifying and shaping entrepreneurial features. The main aim of this article is to indicate the need of educational standards development in the area of entrepreneurship education, in order to stimulate the entrepreneurial orientation among students in Ukraine and Poland. In order to determine the current state of the issue the authors conducted a questionnaire survey among 212 students in Ukraine and Poland in 2016. The results of the research clearly research show that Ukrainian students present higher level of entrepreneurial orientation as an intent to setting up and development of the company in the future, than Polish students, and at the same time they expect less support from the university.
Підприємницька орієнтація (ПО) може бути визначена як природня схильність людини або її ставлення до підприємницької діяльності. Освітня підтримка розглядалася авторами як детермінанта інтенсифікації ПО завдяки забезпеченню студентів необхідними знаннями про підприємницьку діяльність. Університетська освіта є одним з найважливіших факторів, що визначають ПО, а отже і відіграють відповідну роль у визначенні та формуванні підприємницьких можливостей особистості. Основна мета цієї статті полягає в тому, щоб вказати на необхідність розробки таких стандартів в галузі економічної освіти, які б стимулювали підприємницьку орієнтацію серед студентів України та Польщі. Для визначення сучасного стану цього питання автори провели анкетне опитування серед 212 студентів в Україні і Польщі в 2016 році. Результати дослідження однозначно показують, що українським студентам притаманний більш високий рівень підприємницької орієнтації, у т.ч. наміри створити і розвивати власну компанію в майбутньому, ніж польським студентам, водночас українські студенти менше очікують на підтримку з боку університету.
Предпринимательская ориентация (ПО) может быть определена как естественная склонность человека или ее отношение к предпринимательской деятельности. Образовательная поддержка рассматривалась авторами как детерминанта интенсификации ПО путем обеспечения студентов необходимыми знаниями о предпринимательской деятельности. Университетское образование является одним из важнейших факторов, определяющих ПО, а значит и играет соответствующую роль в идентификации и формировании предпринимательских возможностей личности. Главная цель этой статьи состоит в том, чтобы указать на необходимость разработки таких стандартов в отрасли экономического образования, которые бы стимулировали предпринимательскую ориентацию среди студентов Украины и Польши. Для определения современного состояния этого вопроса авторы провели анкетный опрос 212 студентов Украины и Польши в 2016 году. Результаты исследования однозначно свидетельствуют о том, что украинские студенты имеют более высокий уровень предпринимательской ориентации, в т.ч. намерения создать и развивать собственную компанию в будущем, чем польские студенты, в то же время украинские студенты меньше ожидают поддержку со стороны университета.
Appears in Collections: Economic Processes Management (Управління економічними процесами)

Views

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
China China
1
France France
10557
Germany Germany
69220329
India India
1
Ireland Ireland
4021867
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
25754690
Russia Russia
2
Spain Spain
1
Sweden Sweden
52702
Ukraine Ukraine
250140890
United Kingdom United Kingdom
125083621
United States United States
-1165485314
Unknown Country Unknown Country
-647084832

Downloads

China China
25754683
Ethiopia Ethiopia
1
Germany Germany
1
Greece Greece
1
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
2
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Peru Peru
1
Poland Poland
25754691
Russia Russia
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
750180244
United Kingdom United Kingdom
26350
United States United States
-1165485317
Unknown Country Unknown Country
10

Files

File Size Format Downloads
Shulgina_Educational_standards.pdf 524.78 kB Adobe PDF -363769326

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.