Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/56828
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Впровадження Базеля ІІ – пом’якшення кредитного ризику
Other Titles Basel II implementation – retail credit risk mitigation
Authors Донал, М.
ORCID
Keywords Базель ІІ
пом'якшення кредитного ризику
стандартизований підхід
Basel II
credit risk mitigation
standardized approach
internal ratings-based approach
Type Article
Date of Issue 2008
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/56828
Publisher Publishing Company “Business Perspectives”
License
Citation Донал, М. Впровадження Базеля ІІ – пом’якшення кредитного ризику [Текст] / М. Донал // Банки та банківські системи країн світу. - 2008. - Том 1. - № 2. - C. 56-73.
Abstract Об’єкт даного дослідження – впровадження системи пом’якшення кредитного ризику (Credit Risk Mitigation, надалі – технологія CRM) як методу визнання кредитних застав фізичним особам, що передбачено Базелем ІІ. CRM – технологія зменшення кредитного ризику через незахищеність перед потенційними збитками кредитних установ. На практиці дану технологію можна застосовувати в наступних підходах (запропонованих Базелем ІІ для сегменту роздрібної торгівлі): стандартизований підхід та підхід, заснований на внутрішніх підрахунках (Internal Ratings-Based, надалі IRB). Згідно з першим, можна визначити коефіцієнт прийнятного ризику. У рамках другого підходу необхідно провести внутрішні оцінювання компонентів ризику, щоб дізнатися про потребу в капіталі при визначенні ступеня ризику потенційних збитків. Компоненти ризику – це вірогідність несплати по кредитах/імовірність дефолту (probability of default, надалі PD), рівень можливого збитку (loss given default, надалі LGD) та сума вимог по активній операції (exposure at default, надалі EAD), які слугують як невід’ємні параметри функції зважування ризику для окремих категорій активів.  
The main objective of this paper is to introduce Credit Risk Mitigation (CRM) as the methodology for the recognition of collateral for retail lending which is Basel II complaint. CRM is the technique that reduces the credit risk associated with an exposure or exposures which the credit institution continues to hold. CRM can be applied in both possible approaches that Basel II offers for the retail segment: the standardized approach and the Internal Ratings-Based (IRB) approach. The standardized approach is relatively easy to apply and it defines standard risk weights, whereas the IRB approach requires internal estimates of risk components in determining the capital requirement for a given exposure. The risk components include measures of the probability of default (PD), loss given default (LGD) and the exposure at default (EAD) and serve as inputs to the risk weight functions that have been developed for separate asset classes.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Australia Australia
1
China China
1
Germany Germany
21
Ireland Ireland
952
Lithuania Lithuania
1
Puerto Rico Puerto Rico
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
6436
United Kingdom United Kingdom
3339
United States United States
87841
Unknown Country Unknown Country
6434

Downloads

China China
70652
Czechia Czechia
1
Germany Germany
19091
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Israel Israel
1
Lithuania Lithuania
1
Luxembourg Luxembourg
2
Netherlands Netherlands
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
1903
Ukraine Ukraine
70653
United Kingdom United Kingdom
3338
United States United States
87843
Unknown Country Unknown Country
31

Files

File Size Format Downloads
Dohnal_ukr.pdf 753.13 kB Adobe PDF 253520
Dohnal_eng.pdf 403.52 kB Adobe PDF 253520

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.