Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57421
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Рівнево-типологічні особливості сугестивно-педагогічних ціннісних орієнтацій вчителя |
Other Titles |
Tier-typological model of suggestive and educational value orientations of teachers. |
Authors |
Ніколаєнко, С.О.
|
ORCID | |
Keywords |
ціннісні орієнтації педагогічні ціннісні орієнтації value orientations educational values ценностные ориентации педагогические ценностные ориентации |
Type | Article |
Date of Issue | 2011 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57421 |
Publisher | Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна |
License | |
Citation | Ніколаєнко, С.О. Рівнево-типологічні особливості сугестивно-педагогічних ціннісних орієнтацій вчителя [Текст] / С.О. Ніколаєнко // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія Психологія. - Харків, 2011. - № 937. - Вип. 45. - С. 215-219. |
Abstract |
Стаття присвячена розробці рівнево-типологічної моделі сугестивно-педагогічних ціннісних орієнтацій вчителя. У межах даної моделі на високому рівні перебуває група ціннісних орієнтацій, що входять до структури «партнерської» позиції вчителя в сугестивно-педагогічній взаємодії: орієнтація на самореалізацію, орієнтація на співробітництво, орієнтація на альтероцентризм. На середньому рівні перебуває група ціннісних орієнтацій, що входять до структури «залежної» позиції вчителя в сугестивно-педагогічній взаємодії: орієнтація на уникнення, орієнтація на компроміс, орієнтація на пристосування. На низькому рівні перебуває група ціннісних орієнтацій, що входять до структури «гнітючої» позиції вчителя в сугестивно-педагогічній взаємодії: орієнтація на домінування, орієнтація на суперництво, орієнтація на маніпулювання. The article is devoted to the development of tier-typological model of suggestive and educational value orientations of teachers. In this model, at the high level there is a group of value orientations relating to the structure of the "partner" position in suggestive and pedagogical collaboration such as focus on self-actualization, focus on cooperation, focus on alterotcentrizm. At the middle level there is a group of value orientations relating to the structure of the "dependent" position of the teachers in the suggestive and pedagogical collaboration such as focus on avoidance, orientation on the compromise, a focus on adaptation. On the low level there is a group of value orientations relating to the structure of the "repressive" position of teachers in the suggestive and pedagogical interaction, such as orientation on domination, focus on competition, focus on manipulation. Статья посвящена разработке уровнево-типологической модели суггестивно-педагогических ценностных ориентаций учителя. В рамках данной модели на высоком уровне находится группа ценностных ориентаций, входящих в структуру «партнерской» позиции учителя в суггестивно-педагогическом взаимодействии: ориентация на самореализацию, ориентация на сотрудничество, ориентация на альтероцентризм. На среднем уровне находится группа ценностных ориентаций, входящих в структуру «зависимой» позиции учителя в суггестивно-педагогическом взаимодействии: ориентация на избегание, ориентация на компромисс, ориентация на приспособление. На низком уровне находится группа ценностных ориентаций, входящих в структуру «подавляющей» позиции учителя в суггестивно-педагогическом взаимодействии: ориентация на доминирование, ориентация на соперничество, ориентация на манипулирование. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Germany
12
Greece
1
Ireland
2165
Lithuania
1
Singapore
1
Switzerland
1
Ukraine
19490
United Kingdom
9961
United States
160510
Unknown Country
211632
Downloads
China
1
France
1
Germany
7146
Lithuania
1
Ukraine
58268
United Kingdom
1
United States
160510
Unknown Country
5
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nikolaienko.pdf | 295.39 kB | Adobe PDF | 225933 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.