Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57431
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Проблема гіпнотичного трансу в сугестивній педагогіці |
Other Titles |
Trance of suggestive pedagogy |
Authors |
Ніколаєнко, С.О.
|
ORCID | |
Keywords |
транс гіпнопедія релаксопедія сугестопедія trance hypnopedia relaksopedia suggestopedia гипнопедия релаксопедия суггестопедия |
Type | Conference Papers |
Date of Issue | 2011 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57431 |
Publisher | Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова |
License | |
Citation | Ніколаєнко, С.О. Проблема гіпнотичного трансу в сугестивній педагогіці [Текст] / С.О. Ніколаєнко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : збірник наукових праць. Серія № 12. Психологічні науки. - К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2011. - С. 3-11. |
Abstract |
Статья посвящена сравнительному анализу, с одной стороны, состояний различных видов гипнотического транса в суггестологии, а с другой – состояний повышенной внушаемости в основных направлениях суггестопедагогики.
Проведенный анализ показал, что при анализе разновидностей транса следует различать пассивный (классический) гипноз (транс) и активный (эриксоновский) гипноз (транс). В свою очередь, активный транс необходимо подразделять на активный внешнеориентированный транс и активный внутреннеориентированный транс.
В суггестивной педагогике эффективные суггестивно-педагогические воздействия реализуются с опорой на гипнотические (трансовые) состояния психики суггеренда: в гипнопедии – преимущественно с опорой на пассивный (классический) гипноз (транс); в релаксопедии – с опорой на активный внутренне ориентированный гипноз (транс); в суггестопедии – с опорой на активный внешне ориентированный гипноз (транс). The article is devoted to analysis of psychical states in different types of hypnotic trance in comparison with the states of heightened suggestibility in the main directions of suggestive pedagogy. In the variety of different hypnotic trance states the author distinguish passive (traditional) hypnosis (trance) and active (Erickson) hypnosis (trance). In turn, active trance he subdivides into an active externally oriented trance and active internally oriented trance. In the article it is shown that in the suggestive pedagogy effective suggestive and pedagogical impacts are based on the hypnotic (trance) state of mind of the person who receives suggestions. In hypnopedia suggestive and pedagogical impacts are based mainly on the passive (traditional) hypnosis (trance). In relaksopedia suggestive and pedagogical impacts are based on active internally oriented hypnosis (trance). And in suggestopedia externally-oriented hypnosis (trance) is used to achieve suggestive impact. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Argentina
1
Germany
18
Greece
1
Ireland
13128
Japan
1
Lithuania
1
Sweden
1
Ukraine
51649
United Kingdom
26240
United States
573704
Unknown Country
51648
Downloads
Canada
26277
China
2
Czechia
26279
Ecuador
1
France
431012
Germany
573704
Gibraltar
1
Hong Kong SAR China
1
Ireland
13127
Israel
1
Italy
1
Lithuania
1
Netherlands
431013
Poland
573707
Spain
1
Sweden
288324
Ukraine
573709
United Kingdom
431012
United States
573706
Unknown Country
716426
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Nikolaienko.pdf | 314.6 kB | Adobe PDF | 4658305 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.