Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57836
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Генеза та еволюція естетичних ідей у ранньому християнстві |
Other Titles |
Genesis and evolution of aesthetic ideas in early Christianity |
Authors |
Mozghovyi, Ivan Pavlovych
|
ORCID | |
Keywords |
язичницькі культи языческие культы pagan cults ідолопоклоніння идолопоклонства idolatry апологети апологеты apologists патристика patristic мистецтво искусство art |
Type | Article |
Date of Issue | 1998 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57836 |
Publisher | Дрогобицький державний педагогічний інститут ім. І. Франка |
License | |
Citation | Мозговий, І.П. Генеза та еволюція естетичних ідей у ранньому християнстві [Текст] / І.П. Мозговий // Проблеми гуманітарних наук: наукові записки ДДПІ. – Дрогобич, 1998. – С. 45-55. |
Abstract |
Автор аналізує вельми актуальну проблему естетичної сфери християнської релігії, аргументовано доводить, що на неї значно вплинула міфологічна спрямованість античного мистецтва, яке було чітко орієнтоване на політеїзм. Для раннього християнства характерне ототожнення мистецтва взагалі та мистецтва сакрального, саме тому античний мистецький спадок повністю відкидався. Переважання у християнстві етичної спрямованості над естетичною сприяло тому, що загально визнане падіння моральних засад суспільної еліти тлумачилося як наслідок естетичного впливу. Згодом естетичні погляди християн запозичують багато з римських джерел, які глибоко переосмислюються та стають органічними елементами християнства. Автор також аналізує специфіку ставлення церкви до античної спадщини. Автор анализирует весьма актуальную проблему эстетической сферы христианской религии, аргументированно утверждает, что на нее значительно повлияла мифологическая направленность античного искусства, ориентированного на политеизм. Для раннего христианства характерно отождествление искусства вообще и сакрального искусства, именно поэтому античное наследие искусства полностю отбрасывалось. Перевес в христианстве этической направленосте над эстетической содействовал тому, что общепризнанное падение нравственных устоев общественной элиты толковалось как следствие эстетического влияния. Со временем эстетические взгляды християн многое заимствуют из римских источников, которые глубоко переосмысливаются и становятся органичными элементами христианства. Автор также анализирует специфику отношения церкви к античной культуре. The author analyses a very urgent problem of aesthetic sphere of Christian religion, convincingly proving that it was greatly influenced by mythologic orientation of antic art directed upon polytheism. As early Christianity identified sacred art with art in general, the antic art heritage was compeletely discarded. The predominance in Christianity of ethic orientation over the aesthetic one favoured the general recognition of moral degeneration of the principles of social elite to be treated as the result of aesthetic influence. In the course of time aesthetic views of Christians were greatly influenced by Roman ones which were greatly changed and became organic elements of Christianity. The article also deals with a specific attitude of the church to antique culture. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ІФСК) |
Views
China
705076823
France
1
Germany
85
Greece
1
Ireland
361506
Lithuania
1
Netherlands
6150
Poland
1
Singapore
-81783986
Sweden
1
Ukraine
149565746
United Kingdom
26688040
United States
770783447
Unknown Country
1623350880
Downloads
Estonia
1
Finland
1
Germany
149565748
Lithuania
1
Singapore
1
Turkey
1
Ukraine
-1950486824
United Kingdom
1
United States
-81783986
Unknown Country
1410129054
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Mozghovyi_Rannie_khrystyianstvo.pdf | 1.3 MB | Adobe PDF | -472576002 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.