Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57875
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Порядок оприлюднення правових актів, які є результатом референдної правотворчості українського народу та набрання ними чинності |
Other Titles |
The Order of Publication of Legal Acts which are rthe Result of Referendum Lawmaking of the Ukrainian People and Entry into Force |
Authors |
Riabchenko, Tetiana Oleksandrivna
|
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9824-1969 |
Keywords |
всеукраїнський референдум референдна правотворчість правові акти всеукраїнського референдуму порядок оприлюднення правових актів всеукраїнського референдуму набрання правовими актами всеукраїнського референдуму чинності всеукраинский референдум референдная правотворчество правовые акты всеукраинского референдума порядок обнародования правовых актов всеукраинского референдума вступление правовыми актами всеукраинского референдума в силу all-Ukrainian referendum referendum lawmaking legal acts of the all-Ukrainian referendum order disclosure legal acts of the all-Ukrainian referendum enactment of legal acts of the all-Ukrainian |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57875 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Рябченко, Т.А. Порядок оприлюднення правових актів, які є результатом референдної правотворчості українського народу та набрання ними чинності [Текст] / Т.А. Рябченко // Правові горизонти. - 2017. - Вип. 3(16). - С. 7-14. |
Abstract |
Безпосередня правотворчість народу як вид правотворчості в Україні реалізується у формі
референдуму (референдна правотворчість). При цьому, мова йде виключно про
всеукраїнський референдум, який дозволяє народові безпосередньо приймати такі важливі
акти чинного законодавства, як Конституція та закони України, вносити до них зміни.
Аналізуючи положення Конституції України щодо основоположних форм безпосереднього
здійснення влади народом, можна констатувати їх певну атрибутивність і неможливість
реалізувати на практиці. На жаль, значна кількість наукових досліджень вітчизняних
теоретиків права залишилась не почутою українським законодавцем. Нині ж, коли потреба у
всенародній легітимації конституційних змін є очевидною, український народ не має ні
теоретико-методологічного, ні законодавчого, ні жодного іншого досконалого інструменту
безпосередньої реалізації свого суверенітету через прийняття актів чинного законодавства на
всеукраїнському референдумі.
У статті обґрунтовано авторський підхід до правових актів всеукраїнського референдуму,
які є результатом безпосередньої правотворчості українського народу. Здійснений аналіз
нормативного забезпечення порядку оприлюднення таких актів та набрання ними чинності.
Встановлено, що конституційна процедура оприлюднення законів, передбачена для законів,
прийнятих Верховною Радою України, не застосовується до законів, прийнятих на
всеукраїнському референдумі. Водночас з’ясовано, що визначений Законом України «Про
всеукраїнський референдум» порядок набрання чинності законами України, прийнятими на
всеукраїнському референдумі, повністю ігнорує конституційні приписи щодо заборони
введення в дію не опублікованих чи не доведених до відома населення законів. Автор
пропонує удосконалити законодавство України про референдуми. Direct people’s lawmaking as a kind of lawmaking in Ukraine is realized in the form of a referendum (referendum lawmaking). Thus, it is only about the all-Ukrainian referendum that allows the people directly take such important instruments applicable law, as the Constitution and laws of Ukraine, to amend them. Analyzing the provisions of the Constitution of Ukraine concerning the fundamental forms of direct exercise of power the people can state their specific atrybutyvnist and impossible to implement in practice. Unfortunately, a significant number of research domestic law theorists remained not heard Ukrainian legislator. Now, when the need for constitutional changes legitimizing nationwide is apparent Ukrainian people has neither theoretical and methodological nor legal nor any other sophisticated tools immediate implementation of its sovereignty by adopting regulations applicable law on the all-Ukrainian referendum. This article summarizes the scientific and methodological approaches to the definition of "act of lawmaking," "regulatory act", "legal act of referendum" and proved the author's approach to the legal acts of the all-Ukrainian referendum, which is the result of direct lawmaking of the Ukrainian people. The analysis of the normative order to ensure the publication of legal acts of the all-Ukrainian referendum and their entry into force. It was established that the constitutional procedure of promulgation of laws provided for laws passed by the Verkhovna Rada of Ukraine shall not apply to laws adopted in a national referendum. At the same time found that the Law of Ukraine "On all- Ukrainian Referendum" order of entry into force of the laws of Ukraine adopted in a national referendum, completely ignores constitutional provisions to prohibit the introduction of unpublished or not brought to the public laws. The author proposes Ukraine to improve legislation on referendums. |
Appears in Collections: |
Правові горизонти / Legal horizons |
Views
China
1
Czechia
1
Denmark
1
France
2
Germany
2
Greece
1
Ireland
19957
Italy
1
Lithuania
1
Singapore
825391
Ukraine
276195
United Kingdom
138889
United States
6260692
Unknown Country
7797330
Downloads
China
3
France
1
Germany
1
Ireland
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Russia
2
Ukraine
276196
United Kingdom
1
United States
6260692
Unknown Country
7797331
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Riabchenko.pdf | 1.08 MB | Adobe PDF | 14334230 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.