Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/58256
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Плеоназм і тавтологія у діловому мовленні |
Other Titles |
The tautology and pleonasm in the business speech |
Authors |
Kulishenko, Liudmyla Anatoliivna
|
ORCID | |
Keywords |
плеоназм тавтологія ділове мовлення вада мовлення мовленнєва надмірність стилістична фігура багатослів’я мовна компетентність плеоназм тавтология деловая речь излишество в речи недостаток речи стилистическая фигура многословие речевая компетентность pleonasm tautology business speech defect of speech excess of speech stylistic phenomenon verbose language competence |
Type | Article |
Date of Issue | 2011 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/58256 |
Publisher | Чорноморський державний університет імені Петра Могили |
License | |
Citation | Кулішенко, Л. Плеоназм і тавтологія у діловому мовленні [Текст] / Л. Кулішенко // Новітня філологія. – 2011. - № 40. – С. 96-106. |
Abstract |
У статті розкриваються поняття «тавтологія» та «плеоназм», підкреслюється їх відмінність. Автор вмотивовує стилістичне використання цих фігур та визначає їх роль у діловому мовленні. Стверджується, що такі види надмірностей, як плеоназм і тавтологія, є небажаним явищем ділового спілкування. Багатослів’я є результатом бідності, одноманітності словника, невмінням обрати тип мовлення, доречний у певній ситуації, а тому його треба уникати у професійній сфері. В статье раскрываются понятия «плеоназм» и «тавтология», подчёркивается их различие. Автор мотивирует стилистическое использование этих фигур и определяет их роль в деловой речи. Утверждается, что такие виды излишеств, как плеоназм и тавтология, являются нежелательными явлениями делового общения. Многословие является результатом бедности, однообразия словаря, неумения выбирать манеру изложения мысли, характерную для определённой ситуации и поэтому его необходимо избегать в профессиональной сфере. This article deals with the notions of tautology, pleonasm and their differences. The author motivates the stylistic use of these constructions and defines their role in the business speech. It is affirmed that such kinds of excesses as pleonasm and tautology are undesirable phenomenon of business communication. The verbose is the result of poverty, monotony of the dictionary and lack of skill to choose the type of speech which is appropriate in a particular situation therefore it should be avoided in the professional sphere. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ННІ БТ) |
Views
Australia
1
Czechia
1
France
264431981
Germany
1492668775
Greece
1
Ireland
-2108333505
Lithuania
1
Netherlands
41814
Poland
1
Spain
1
Sweden
1
Ukraine
1045772510
United Kingdom
519511293
United States
613020069
Unknown Country
94
Downloads
China
1
Estonia
1
Finland
1
France
1558754160
Germany
613020069
Ireland
11748475
Italy
1
Latvia
10401227
Lithuania
1
Netherlands
900296937
Poland
305778945
Romania
44676044
Russia
2317806
Spain
6359541
Turkey
1
Ukraine
1045772549
United Kingdom
13095708
United States
1045772511
Unknown Country
-813920922
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kulishenko_pleonasm.pdf | 558.23 kB | Adobe PDF | 449105760 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.