Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64160
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Педагогические пути сохранения и восстановления здоровья личности |
Authors |
Трубавина, И.Н.
|
ORCID | |
Keywords |
здоров'я здоровье health zdrowie можливість возможность opportunity okazja суб'єктивність субъективность subjectivity subiektywność формування предметності формирование субъектности formation of subjectness formacja subiektywność |
Type | Conference Papers |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64160 |
Publisher | Сумский государственный университет |
License | |
Citation | Трубавина, И.Н. Педагогические пути сохранения и восстановления здоровья личности [Текст] / И.Н. Трубавина // Здоров'я людини: теорія і практика : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 25-річчю Медичного інституту Сумського державного університету, м. Суми 17–19 жовтня 2011 р. / За заг. ред. О.О. Єжової. - Суми : СумДУ, 2017. - С. 185-186. |
Abstract |
The article reveals the essence of health from the standpoint of pedagogy
and pedagogical ways of preserving and restoring health. Emphasis is placed on
the subjectivity and abilities of the individual, on her motivation. Pedagogical ways
of their formation are suggested: situational upbringing, the method of analyzing
pedagogical situations, forming the activity and independence of the individual, life
skills, legal, civic, valeological and moral upbringing of the individual. Artykuł ukazuje istotę zdrowia z punktu widzenia pedagogiki i nauczania sposobów zachowania i przywracania zdrowia. Nacisk na podmiotowość i możliwości danej osoby, jego sposoby motivatsii.Predlozheny pedagoicheskie do formirovaniya- szkolenia sytuacyjnej, metody analizy sytuacji pedagogicznych, działalność formacji i autonomii osobistej, umiejętności życiowych, prawnego, cywilnego, moralnego, valeological edukacji człowieka. Понятие здоровья традиционно относится к врачебной деятельности. В то же время существуют и педагогические пути сохранения и восстановления здоровьяв помощь медицине как совокупности потенциальных и реальных возможностей человека в осуществлении своих действий без ухудшения физического и духовного состояния, без потерь в адаптации к жизненной среде [3]. Ключевым словом тут является «возможность», а возможное «обеспечивает перевес» существованию над несуществованием [1]. Таким образом, возможность зависит от мотивационной сферы человека и его усилий для себя (так же как и для его здоровья). |
Appears in Collections: |
Наукові видання (НН МІ) |
Views
France
1
Germany
7694
Greece
1
Ireland
2374
Lithuania
1
Netherlands
163
Sweden
1
Ukraine
73007
United Kingdom
36667
United States
1955180
Unknown Country
73006
Downloads
China
2
Finland
1
Germany
652
Lithuania
1
Netherlands
1
Ukraine
218941
United Kingdom
1
United States
1762263
Unknown Country
12
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Trubavyna_zdorovia.pdf | 740 kB | Adobe PDF | 1981874 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.