Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65650
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Clustering in key G-7 stock market indices: an innovative approach
Other Titles Кластеризация ключевых показателей на фондовых рынках стран “Большой семерки”: инновационный подход
Кластеризація ключових показників на фондових ринках країн "Великої сімки": інноваційний підхід
Authors Peker, S.
Aktan, B.
Tvaronaviciene, M.
ORCID
Keywords G-7 countries
країни “Великої сімки”
страны “Большой семерки”
hierarchical clustering
ієрархічна кластеризація
иерархическая кластеризация
k-means
k-засоби
k-средства
twostep clustering
TwoStep-кластеризація
TwoStep-кластеризация
stock market
фондовий ринок
фондовый рынок
innovative approach
інноваційний підхід
инновационный подход
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65650
Publisher Sumy State University
License
Citation Peker, S. Clustering in key G-7 stock market indices: an innovative approach [Текст] = Кластеризація ключових показників на фондових ринках країн "Великої сімки": інноваційний підхід / S. Peker, B. Aktan, M. Tvaronaviciene // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 1. – С. 300-310. – DOI: 10.21272/mmi.2017.1-27.
Abstract Investment in stock market requires taking risk. Investors typically buy several stocks to create a portfolio which targets to maximize the return while keeping a certain level of risk. In today’s information-rich financial markets, one of the main challenges for individual investors in particular is to allocate the scarce sources appropriately within the wide range of investment alternatives that grouping the multiple assets based on their similar characteristics would be useful to take it out. In this paper, stock markets of the Group of 7 (G-7) countries consisting of France, United Kingdom, Germany, Italy, United States, Canada and Japan are examined over the period of 2011 and 2016 and some hierarchical clustering methods are applied on key indices namely, CAC 40 (France), FTSE 100 (UK), DAX (Germany), FTSE MIB (Italy), S&P TSX Composite (Canada), S&P 500 (USA), NIKKEI 225 (Japan) to identify the groups based on risk and return characteristics.
Інвестиції на фондовому ринку вимагають прийняття ризику. Інвестори зазвичай намагаються сформувати свій інвестиційний портфель таким чином, щоб забезпечити отримання максимальної віддачі при збереженні прийнятного рівня ризику. У сучасних умовах для інвестора першочерговим завданням стає визначення найкращих джерел фінансування серед альтернативних варіантів шляхом групування активів з аналогічними характеристиками. У статті досліджено фондові ринки країн “Великої сімки” – Франції, Великобританії, Німеччини, Італії, США, Канади та Японії за період 2011-2016 рр. З метою поділу відповідних показників фондових ринків, зокрема CAC 40 (Франція), FTSE 100 (Великобританія), DAX (Німеччина), FTSE MIB (Італія), S&P TSX Composite (Канада), S&P 500 (США), NIKKEI 225 (Японія), на групи за критерієм “прибутковість – ризик” були використані окремі ієрархічні методи кластеризації.
Инвестиции на фондовом рынке требуют принятия риска. Инвесторы обычно пытаются сформировать свой инвестиционный портфель таким образом, чтобы обеспечить получение максимальной отдачи при приемлемом уровне риска. В современных условиях для инвестора первоочередной задачей становится определение оптимальных источников финансирования среди аьтернативних вариантов путем группировки активов с аналогичными характеристиками. В статье исследованы фондовые рынки стран “Большой семерки” – Франции, Великобритании, Германии, Италии, США, Канады и Японии за период 2011-2016 гг. С целью разделения соответствующих показателей фондовых рынков, в частности, CAC 40 (Франция), FTSE 100 (Великобритания), DAX (Германия), FTSE MIB (Италия), S&P TSX Composite (Канада), S&P 500 (США), NIKKEI 225 (Япония), на группы по критерию “доходность – риск” были использованы отдельные иерархические методы кластеризации.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Belgium Belgium
1
China China
1
Finland Finland
35115
France France
5527123
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
17560
Lithuania Lithuania
2265
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
13800229
Turkey Turkey
13800226
Ukraine Ukraine
959141
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
384110
United States United States
76506010
Unknown Country Unknown Country
959140
Vietnam Vietnam
4531

Downloads

Australia Australia
96284
Belarus Belarus
1
Belgium Belgium
1
China China
1
France France
5527124
Germany Germany
111995456
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Morocco Morocco
1
Portugal Portugal
1
Singapore Singapore
1
Spain Spain
2
Ukraine Ukraine
2781117
United Arab Emirates United Arab Emirates
2781118
United Kingdom United Kingdom
1132
United States United States
111995457
Unknown Country Unknown Country
6
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Peker_Aktan_Tvaronaviciene_MMI_2017_1.pdf 642.94 kB Adobe PDF 235177707

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.