Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65842
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Гендерні варіації художнього осмислення концепту "любов" у сучасній прозі
Other Titles Гендерные вариации художественного осмысления концепта "любовь" в современной прозе
Gender Variations of Artistic Representation of Сoncept "Love" in Modern Prose
Authors Sydorenko, Olha Pavlivna  
Лагута, М.В.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-5507-2867
Keywords гендерна лінгвістика
художній концепт
асоціативно-семантичне поле
концептуальний аналіз
гендерная лингвистика
художественный концепт
ассоциативно-семантическое поле
концептуальный анализ
gender linguistic
artistic concept
associative and semantic field
conceptual analysis
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65842
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Сидоренко, О.П. Гендерні варіації художнього осмислення концепту "любов" у сучасній прозі [Текст] / О.П. Сидоренко, М.В. Лагута // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, №4. - С. 86-94.
Abstract Стаття присвячена вивченню гендерних особливостей мовної реалізації асоціативно-семантичної структури концепту «любов» в індивідуально-авторській мовній картині світу. Гендерний чинник художнього осмислення концепту «любов» зумовлюється ментальними уявленнями автора як носія соціальної статі, актуалізується соціальними ролями персонажів. Вербальним виявом гендерних смислів художнього концепту «любов» є контекстуальне асоціативно-семантичне поле, зміст і структура якого засвідчують, що в лексико-семантичному плані гендерні варіації концептуальних смислів любові у творах Роздобудько та Винничука не мають яскравого вираження. Мовлення обох майстрів слова однаково багате на виражальні засоби, а гендерний чинник виявляється більше в ідейно-тематичному плані, ніж у мовностилістичному. Художній дискурс обох авторів конструює гендерні цінності читача: відбиває соціокультурні стереотипи і водночас вибудовує нові гендерні образи – підкреслює інтелектуальну складову в емоціях і почуттях жінки, а чоловічій пристрасті приписує ніжність і відданість.
Статья посвящена изучению гендерных особенностей языковой реализации ассоциативно-семантической структуры концепта «любовь» в индивидуально-авторской языковой картине мира. Гендерный фактор художественного понимания концепта «любовь» обусловлен ментальными представлениями автора как носителя социального пола, актуализируется социальными ролями персонажей. Вербальным выражением гендерных смыслов художественного концепта «любовь» является контекстуальное ассоциативно-семантическое поле, содержание и структура которого свидетельствуют о том, что в лексико-семантическом плане гендерные вариации концептуальных смыслов любви в произведениях Роздобудько и Винничука не имеют яркого выражения. Художественная речь данных авторов одинаково богата выразительными средствами, а гендерный фактор проявляется преимущественно в идейно-тематическом плане, нежели в лингвостилистическом. Проанализированному художественному дискурсу присуще конструирование гендерных ценностей: в нем отражаются социокультурные стереотипы и одновременно выстраиваются новые гендерные образы – подчеркивается интеллектуальная составляющая эмоций и чувств женщины, а мужской страсти приписывается нежность и преданность.
The article is devoted to studying of the gender peculiarities of language occurrences of associative and semantic structure of concept of «Love» in the author’s linguistic view of the world. The gender factor of artistic representations of concept of «Love» is determined by mental exposition of author as a medium of social sex and is foregrounded with social role of characters. Contextual associative and semantic field is a verbal expression of gender meaning of artistic concept of «Love», content and structure of which shows us, according to lexical and syntactical point of view, gender variations of conceptual meaning of «Love» in Rozdobudko’s and Vynnychuk’s compositions writings don’t have a vivid expression. Authors’ speech is equal according to using expressive means, but gender factor appears in ideologically-thematic view more, than in linguostylistic one. Artistic discourse of both authors composes gender values of a reader: reflects sociocultural stereotypes and at the same time arranges new gender figures – emphasizes intellectual content in woman’s emotions and feelings and ascribes tenderness and devotion for men’s passion.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
Denmark Denmark
1
Germany Germany
1116592634
Ireland Ireland
-399895862
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
877114646
Ukraine Ukraine
877114643
United Kingdom United Kingdom
41500906
United States United States
-905425654
Unknown Country Unknown Country
1607001342

Downloads

Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
2
Finland Finland
1
France France
-399895865
Germany Germany
1116592635
Indonesia Indonesia
1
Japan Japan
332
Lithuania Lithuania
382008
Netherlands Netherlands
1
South Africa South Africa
1
Ukraine Ukraine
877114644
United Kingdom United Kingdom
41500907
United States United States
-905425655
Unknown Country Unknown Country
1607001343

Files

File Size Format Downloads
Sidorenko_Laguta.pdf 361.31 kB Adobe PDF -1957696939

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.