Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66063
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Організаційне навчання як складова менеджменту знань |
Other Titles |
Организационное обучение как составляющая менеджмента знаний Organizational learning as a component of knowledge management |
Authors |
Ситник, Н.І.
|
ORCID | |
Keywords |
організаційне навчання организационное обучение organizational learning менеджмент знань менеджмент знаний knowledge management таситне знання таситное знание tacit knowledge експліситне знання эксплиситное знание explicit knowledge організація, що навчається обучающаяся организация learning organization |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66063 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Ситник, Н.І. Організаційне навчання як складова менеджменту знань [Текст] / Н.І. Ситник // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2017. – № 3. – С. 346-354. – DOI: 10.21272/mmi.2017.3-32. |
Abstract |
У статті проведений порівняльний аналіз традиційної концепції навчання, концепції організації, що навчається, та менеджменту знань за ключовими характеристиками організаційного навчання. Показано, що в теоретичному плані менеджмент знань є більш загальним поняттям, ніж організаційне навчання за об’єктом дослідження, цілями й інструментами, що використовуються. Процедури і програми організаційного навчання відносяться до інфраструктурного забезпечення менеджменту знань. Процеси організаційного навчання відбуваються на таких етапах руху знань як створення, обмін, поширення і використання знань. Зростання навченості (компетентності) персоналу є одним із ключових результатів функціонування системи менеджменту знань. В статье проведен сравнительный анализ традиционной концепции обучения, концепции обучающейся организации и менеджмента знаний по ключевым характеристикам организационного обучения. Показано, что в теоретическом плане менеджмент знаний является более общим понятием, чем организационное обучение по объекту исследования, целям и набору используемых инструментов. Процедуры и программы организационного обучения относятся к инфраструктурному обеспечению менеджмента знаний. Процессы организационного обучения сопряжены с такими этапами движения знаний как создание, обмен, распространение и использование знаний. Рост обучаемости (компетентности) персонала является одним из ключевых результатов функционирования системы менеджмента знаний. The aim of the article is to define the role of organizational learning for development of knowledge management systems in modern organizations and conceptualize on this basis the relationship between organizational learning and knowledge management. The results of the analysis. Organizational learning traditionally belongs to the priorities in management research domain. Organizational learning is referred to the process aimed at systematic and consistent enhancement of staff competencies in order to achieve organizational goals. The fast development of knowledge management as a separate well established discipline has become a powerful impetus for the revision of perceived views on the nature of organizational learning. Currently in the scientific literature there is no consensus on the conceptualization of the relationship between organizational learning and knowledge management. Further researches on the topic are needed. Applying the key characteristics of organizational learning the comparative analysis of the traditional learning, the concept of learning organization and knowledge management has been conducted. It is shown that the differences between the analyzed approaches are concerned with the general vision on organizational learning objectives, level of learning formalization, the dominant type of communication and learning tools used. The relationship between organizational learning and knowledge management was analyzed further. According to author’s understanding the organizational learning should be considered in two planes. On the one hand, it is viewed as a part of the human resources strategic management. In this context vocational training covers organizational processes and procedures directed at the development of staff competencies needed to achieve organizational goals. On the other hand, organizational learning is to be treated as an important component of knowledge management system. In this context the meaning of organizational learning is best viewed as two-fold: 1) a set of learning procedures and processes belongs to knowledge management infrastructure and ensures all stages of knowledge movement cycle - its creation, sharing, storage, dissemination and utilization; 2) the staff competence is treated as a key outcome of the knowledge processes and valuable intellectual asset. Conclusions and directions for future research. From theoretical point of view knowledge management should be considered as a more general concept than organizational learning since it has wider objectives and apply a larger set of tools. As a discipline, knowledge management integrates management of organizational learning as well as management of knowledge and information flows. Being the components of knowledge management infrastructure, the procedures and programs of organizational learning support knowledge flows and therefore effective organizational learning is a prerequisite for effective knowledge management. At the same time, the growth of staff learning level (competence) by means of the acquisition of unique professional knowledge, skills, new experience, changing values, motivations, etc. is one of the most important outcomes of the knowledge movement processes - from knowledge creation to its utilization. Further researches in this area should be concerned with rethinking the role of organizational learning in the enhancement of organizational knowledge. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Belgium
1
Canada
1
France
1
Germany
1
Greece
1
Ireland
150732
Lithuania
1
Singapore
7106509
Ukraine
16576054
United Kingdom
443181
United States
16576055
Unknown Country
884556
Downloads
China
443179
France
2
Germany
3606
India
1
Ireland
1
Lithuania
1
Russia
1
Ukraine
2380314
United Kingdom
1803
United States
16576053
Unknown Country
13
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sutnuk_mmi_2017_3_346_354.pdf | 337.9 kB | Adobe PDF | 19404974 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.