Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66214
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Форми, методи та зміст педагогічної діяльності Михайла Драгоманова |
Other Titles |
Формы, методы и содержание педагогической деятельности Михаила Драгоманова Forms, methods and content of pedagogical activity of Mikhail Drahomanov |
Authors |
Сосюра, Л.Г.
|
ORCID | |
Keywords |
освіта образование education недільні школи воскресные школы Sunday schools націоналізація национализация nationalization школа school політичний діяч политический деятель political figure українська мова украинский язык Ukrainian language |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66214 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Сосюра, Л.Г. Форми, методи та зміст педагогічної діяльності Михайла Драгоманова [Текст] / Л.Г. Сосюра // Сумська старовина. – 2017. – № L. – С. 69-79. |
Abstract |
Стаття присвячена діяльності Михайла Петровича Драгоманова, як
педагога та наукового діяча. М. Драгоманов словом боровся проти царя і
його уряду, підтримував починання в освітянській роботі в Україні,
відстоював позицію, що кожна людина має право навчатися і бути освіченою
особистістю. Основна увага статті націлена на його педагогічні погляди,
його вплив на підняття культурно-освітнього рівня українців. Висвітлено
теоретичну і практичну діяльність. Статья посвящена деятельности Михаила Петровича Драгоманова, как педагога и научного деятеля. М.П. Драгоманов словом боролся против царя и его правительства, поддерживал начинания в образовательной работе на Украине, отстаивал позицию, что каждый человек имеет право учиться и быть образованной личностью. Основное внимание статьи нацелено на его педагогические взгляды, влияние на повышение культурно-образовательного уровня населения Украины. Освещена теоретическая и практическая деятельность. The article is devoted to the occupation of Mikhail Petrovich Dragomanov as a teacher and research scientist. Drahomanov fought by means of word against the monarch and the government, supported the undertaking in educational work in Ukraine, defended the opinion that every person has the right to study and to be an educated person. Mykhailo Drahomanov was a political figure, a political scientist, a researcher of the world and national history, a specialist in folklore and an ethnographer, a journalist and a literary critic. The main Drahomanov’s work that was devoted to the study of the activities of public schools is «National Schools in Ukraine». In this publication author has expressed his thoughts about upbringing and education. The merit of Drahomanov in the development of the Ukrainian language is, first of all, that he enriched it with expressive resources, intellectualized with terms, and thus brought it to the level of the official European languages. By his theoretical generalizations, he contributed to the affirmation of the literary Ukrainian language in its diverse functional status, accelerated its evolutionary development, and highlighted it as a part of wide-ranging public-cultural and pedagogical life of the Ukrainian nation. The main focus of the article is targeted on his pedagogical viewpoint, his influence on raising the cultural and educational level of Ukrainian people. His theoretical and practical activities are also covered. |
Appears in Collections: |
Сумська старовина |
Views
Argentina
1
Australia
1
Czechia
1
Finland
1
Germany
3114071
Greece
1
Ireland
1112842
Lithuania
1
Nigeria
1
Poland
1
Singapore
277514200
Ukraine
555028398
United Kingdom
16886464
United States
-1443827054
Unknown Country
-556399597
Downloads
China
2
Germany
1963712780
India
1
Lithuania
1
Ukraine
100201533
United Kingdom
1449
United States
-1443827056
Unknown Country
21
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Sosiura_Pedahohichna_diialnist_M_Drahomanova_SS_2017_L.pdf | 310.89 kB | Adobe PDF | 620088731 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.