Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66927
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Сократівська діалогічна евристика та її розвиток у зарубіжній та вітчизняній освіті
Authors Nefedchenko, Oksana Illivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0003-1656-2422
Keywords сократівський діалог
сократовский диалог
Socratic dialogue
евристична освіта
эвристическое образование
heuristic education
творче мислення
творческое мышление
creative thinking
евристика
эвристика
heuristics
пізнавальні питання
познавательные вопросы
cognitive issues
освітні продукти
образовательные продукты
educational products
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/66927
Publisher Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка
License
Citation Нефедченко, О.І. Сократівська діалогічна евристика та її розвиток у зарубіжній та вітчизняній освіті [Текст] / О.І. Нефедченко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2017. – С. 132-145.
Abstract У статті здійснено огляд основних ідей і технологій сократівської діалогічної евристики та її розвитку і модернізації протягом останніх століть, особливо в сучасних умовах, коли на зміну традиційній, суто передавальній, антидіалогічній освітній системі приходить освіта евристична з її пріоритетами пізнавально-творчої діяльності, потужним діалогічним потенціалом. Аналізуються інноваційні новоутворення побудованої на сократівському діалозі евристичної освіти, зокрема, виконання й діагностика вільно обраних і значимих для студентів й учнів освітніх продуктів, системне формування умінь ставити пізнавальні запитання, застосування діалогу в осмисленні й освоєнні текстів лекцій «прямої дії», у розробці і застосуванні діагностичних механізмів для визначення якості основних евристичних продуктів (розповідь, твір, проект, колективна творча справа, дискусія, диспут тощо). Сократичний діалог у сучасному його тлумаченні є першоосновою творчого мислення учнів і педагога, перетворює монологічний, репродуктивний процес навчання у пізнавально-творчу, діалогічну, конструктивну, креативну, тобто евристичну діяльність.
В статье осуществлен обзор основных идей и технологий сократовской диалогической эвристики, ее развития и модернизации на протяжении последних веков, особенно в современных условиях, когда на смену традиционной, сугубо передающей, антидиалогичной, образовательной системе приходит образование эвристическое с его приоритетами познавательно-творческой деятельности, мощным диалогическим потенциалом. Анализируются инновационные новообразования построенной на сократовском диалоге эвристической системе образования, в частности, выполнение и диагностика значимых для студентов и учащихся образовательных продуктов, системное формирование умений ставить познавательные вопросы, применение диалога в осмыслении и освоении текстов лекций «прямого действия», в разработке и применении диагностических механизмов для определения качества основных эвристических продуктов. Сократовский диалог в современном его толковании – первооснова творческого мышления тех, кто учится и учит, превращает монологический, репродуктивный процесс обучения в познавательно-творческую, диалогическую, конструктивную, креативную, то есть эвристическую деятельность.
This article provides an overview of the main ideas and technologies of Socratic dialogue heuristics and its development and modernization in the last century, especially in modern conditions. Nowadays, heuristic education with its priority of cognitive and creative activity and strong dialogic potential comes to replace the traditional, purely transmitter, antidialogic educational system. New innovative creations built on the Socratic dialogue heuristic education are analyzed, including performance and diagnostics of freely chosen and meaningful for students and pupils of educational products, system developing of abilities to put educational questions, the use of dialogue in understanding and mastering the texts of lectures "direct action", sections of textbooks, in the development and application of diagnostic mechanisms for determining the quality of basic heuristic products. Socratic dialogue in its modern interpretation is a fundamental principle of creative thinking of students and teachers, makes monological, reproductive educational process in cognitive and creative, dialogic, constructive, creative heuristic activity. Dialogic education in western education and philosophical discourse goes beyond the teaching of science and considered in the context of "global society", "risk society", "society global networks". All these models of postindustrial society based on the assumption of continuity and effectiveness of communications. Dialogic and heuristic Science Education interprets global education and global educational practices as polylogue in which information is often transformed not in new information, but vital meanings, thus requiring responsible attitude as to the selection of its content and its impact on people are both in teaching and intercultural relations. Today, more than ever timely the thought of Socrates and his followers is perceived that only through a constant search for the right answers to the questions person stimulates a birth and development of creative thinking, and using heuristic dialogue we can create a deeper understanding of complex ideas than memorizing information. One of the most important functions of a teacher who uses advanced heuristics – encouraging the student to ask questions all the time solution. In the correct selected questions, prior knowledge is already existed needed to solve this problem. However, only inquisitive, interested teacher who constantly improves himself can be named Socratic teacher. Such pedagogue during the dialogue provides a transition from old to new knowledge, from the famous to the unknown. This transition reflects the student's creative work, which is an integral part of teaching heuristic.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

China China
1
Germany Germany
23808
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
255227
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
741
Russia Russia
928638
Ukraine Ukraine
6406720
United Kingdom United Kingdom
3204101
United States United States
19083233
Unknown Country Unknown Country
6406719

Downloads

Austria Austria
2965
China China
2
France France
510453
Germany Germany
2976
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
47615
Poland Poland
8186
Russia Russia
928640
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
19083231
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
19083232
Unknown Country Unknown Country
46

Files

File Size Format Downloads
Nefedchenko_Sokrativska_dialohichna_evrystyka.pdf 393.57 kB Adobe PDF 39667350

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.