Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67812
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Використання для змішанного навчання математичних дисциплін платформи Mix
Other Titles Использование для смешанного обучения математическим дисциплинам платформы Mix
Using for mixed instruction in the mathematical disciplines of the Mix platform
Authors Bazyl, Olena Oleksandrivna  
Kravchenko, Yuliia Anatoliivna  
Соколов, О.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-2644-5361
http://orcid.org/0000-0003-4147-2824
Keywords змішане навчання
смешанное обучение
blended learning
платформа Mix
Mix platform
конструктор навчально-методичних матеріалів Lectur.ED
конструктор учебно-методических материалов Lectur.ED
constructor of electronic materials Lectur.ED
навчальні об'єкти
учебные объекты
training objects
блоки для привернення уваги
блоки для привлечения внимания
attention building blocks
колекція матеріалів
коллекция материалов
collection of materials
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67812
Publisher
License
Citation Базиль, О.О. Використання для змішанного навчання математичних дисциплін платформи Mix [Текст] / О.О. Базиль, Ю.А. Кравченко, О.С. Соколов // Актуальні питання природничо-математичної освіти: збірник наукових праць. - Випуск 2(10), 2017. - С. 125-129.
Abstract Стаття присвячена опису перспективної форми навчання, яка починає поширюватися в Україні. Проведений аналіз літератури в області змішаного навчання, модель якого розглянута у закладі вищої освіти (ЗВО) на прикладі Сумського державного університету. Для цієї цілі ЗВО використовує платформу Mix. Розглянуті переваги використання середовища для змішаного навчання. Представлено практичний досвід із реалізації змішаного навчання на заняттях з вищої математики. Розглянуті навчальні об’єкти, які можна використовувати при розробці колекції електронних матеріалів. При вивченні дисципліни передбачається як індивідуальна, так і групова робота студентів. Поєднання різних типів тестових завдань закритої та відкритої форми сприяє формалізації матеріалів дисципліни. При використанні змішаної технології навчання підвищується ефективність організації самостійної роботи студентів та спостерігається більш якісне засвоєння матеріалу. Навчання стає більш відкритим, студенти мають можливість вчитися керувати своєю навчальною діяльністю. Така організація навчального процесу сприяє розвитку у студентів свідомості, самодисциплінованості, зацікавленості, самостійності, творчого та креативного мислення, отримання досвіду групової роботи.
Статья посвящена описанию перспективной формы обучения, которая начинает развиваться в Украине. Проведен анализ литературы в области смешанного обучения, модель которого рассмотрена в высшем учебном заведении на примере Сумского государственного университета. Для этой цели университет использует платформу Mix. Рассмотрены преимущества использования среды для смешанного обучения. Представлен практический опыт по реализации смешанного обучения на занятиях по высшей математике. Рассмотрены учебные объекты, которые можно использовать при разработке коллекции электронных материалов. При изучении дисциплины предполагается как индивидуальная, так и групповая работа студентов. Сочетание различных типов тестовых заданий закрытой и открытой формы способствует формализации материалов дисциплины. При использовании смешанной технологии обучения повышается эффективность организации самостоятельной работы студентов и наблюдается более качественное усвоение материала. Обучение становится более открытым, учащиеся имеют возможность учиться управлять своей учебной деятельностью. Такая организация учебного процесса способствует развитию у студентов сознания, самодисциплинованости, заинтересованности, самостоятельности, творческого и креативного мышления, получения опыта групповой работы.
The article is devoted to the description of the blended learning. It is a perspective form of education, which begins to spread in Ukraine. This approach to schooling combines face-to-face instruction with online learning and has yielded strong result. There is a variety of blended learning models. The model of blended learning is considered at a higher education institution. Sumy State University was selected for research. This higher education institution uses the Mix platform for Blended Learning. The benefits of environments using for blended learning is considered. Practical experience on the implementation of blended learning in higher mathematics classes is presented. Educational objects that can be used in the development of a collection of electronic materials are considered. Educational objects include lectures both in text and in video format, practical tasks, tests, and interactive practical tasks, tasks for joint work and for discussions. It is assumed individual and group work of students when studying the discipline. The combination of different types of test tasks in a closed and open form facilitates the formalization of discipline materials. The efficiency of organizing independent work of student’s increases and a more qualitative mastering of the material is observed when using blended learning technology. Learning becomes more open. Students have the opportunity to learn how to manage their learning activities. They get the opportunity to disassemble the task as many times as they need to understand the material. Such organization of the educational process promotes the development of student’s consciousness, self-discipline, interest, autonomy, creative thinking, and gaining experience in individual and group work. Students who learned using e-learning materials showed a 15% higher level of knowledge at the final test. The transition from traditional forms of training into blended learning is not easy and requires a lot of effort to find the best methods and mechanisms of managing this process. Preparation of electronic materials requires from the teacher knowledge of information and communication technologies and changes in the methodology of teaching discipline.
Appears in Collections: Навчальні видання (ЕлІТ)

Views

China China
1686026794
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
France France
1
Germany Germany
1686026797
Greece Greece
5288137
Ireland Ireland
1686026791
Japan Japan
-319774072
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
443965
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1775857
Ukraine Ukraine
1861278645
United Kingdom United Kingdom
780064611
United States United States
1605819983
Unknown Country Unknown Country
399493735

Downloads

China China
1686026795
Czechia Czechia
1
France France
567775081
Germany Germany
1686026798
Ireland Ireland
888134954
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
843013398
United Kingdom United Kingdom
780064606
United States United States
1686026796
Unknown Country Unknown Country
196949

Files

File Size Format Downloads
Bazyl_Kravchenko_Sokolov.pdf 1.73 MB Adobe PDF -452669211

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.