Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67840
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Вербалізація концептів: внутрішньомовні та міжмовні аспекти |
Authors |
Shvachko, Svitlana Oleksiivna
![]() Kobiakova, Iryna Karpivna ![]() Baranova, Svitlana Volodymyrivna ![]() Tatsenko, Nataliia Vitaliivna ![]() Zhulavska, Olha Oleksandrivna ![]() Dorda, Vitalii Oleksandrovych ![]() Movchan, Diana Vasylivna ![]() Yehorova, Olesia Ivanivna ![]() Popova, Olena Volodymyrivna Rudenko, Nataliia Volodymyrivna ![]() Nazarenko, Olena Viacheslavivna ![]() Prykhodko, Nataliia Anatoliivna Kyrychenko, Olena Anatoliivna Stepanov, Vitalii Valeriiovych ![]() Kats, Yuliia Viktorivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-2119-1884 http://orcid.org/0000-0002-9505-2502 http://orcid.org/0000-0001-9425-9774 http://orcid.org/0000-0003-2604-2340 http://orcid.org/0000-0002-3132-6877 http://orcid.org/0000-0003-2340-7957 http://orcid.org/0000-0003-3604-7057 http://orcid.org/0000-0002-3225-5580 http://orcid.org/0000-0003-1929-2077 http://orcid.org/0000-0002-4134-1894 http://orcid.org/0000-0002-8169-7908 |
Keywords |
концепт концептосфера корпусний підхід корпус фрейм фрейм-сценарій дискурс внутрішньомовна та міжмовна актуалізація корпусный подход фрейм-сценарий внутриязыковая и межъязыковая актуализация concept conceptosphere hull approach housing frame frame-script discourse intralinguistic and interlingual updating |
Type | Technical Report |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67840 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Вербалізація концептів: внутрішньомовні та міжмовні аспекти [Текст]: звіт про НДР (заключний) / кер. С.О. Швачко. - Суми: СумДУ, 2017. - 105 с. |
Abstract |
У рамках роботи було здійснено дослідження аспектів внутрішньомовної та міжмовної актуалізації концептів із залученням корпусного підходу, котрий реалізовувався у відповідних напрямах актуалізації крізь призму релевантних методів. Залучені при дослідженні внутрішньомовної актуалізації концептів метод моделювання, тезаурусний і реєстраційний методи дозволили сформувати фреймову методику визначення і реконструкції лінгвокультурних і ментальних концептів на базі публіцистичного (газетні тексти) та художнього (тексти малого жанру — прислів’я і афоризми) дискурсів, що в широкому сенсі постає комбінованим поєднанням фреймової структури концепту М. Мінського (вузли та зв’язки між вузлами) та форм імплементації подібної мережі концепту С.А. Жаботинської (пропозиції предметного, акціонального, посесивного, компаративного та ідентифікаційного фреймів). Публіцистичний дискурс, як виявилося, виступає ефективним джерелом реконструкції концепту за типом «фрейм-сценарій», тобто цілісної низки змінних фреймових концептів нижчого порядку у рамках єдиної фреймової системи
вищого порядку. Подібний механізм корпусної реконструкції виявився ефективним для мовної об’єктивації лінгвокультурних явищ (політичні події тощо), де контактні взаємодії складових концептів зі змінними слотами дозволяють не лише встановити узагальнену суть явищ, але й відтворити
причинно-наслідкові зв’язки подій, що імплементується у рамках моделювання як залучення пропозицій акціональних та предметних фреймів. Відтак, предметно-акціональна форма фреймової схематизації подій є найбільш ефективним засобом узагальненої репрезентації лінгвіокультурних подій у публіцистичних дискурсах. Художній дискурс виявився потужним джерелом ідентифікації ментальних
концептів. Розроблений та реалізований нами декілька разів алгоритм фреймового моделювання когнітивних структур на базі тема-рематичних зв’язків глибинної структури паремій (прислів’їв, політичних та філософських афоризмів) дозволив встановити інші типи пропозицій базових фреймів, що схематично розкривають узагальнений сенс статичних концептів, репрезентованих у паремійних корпусах — предметні та посесивні фрейми. Відтак, дослідивши внутрішньомовну актуалізацію концептів, маємо всі
підстави стверджувати, що динамічні типи концептів зазвичай втілюються крізь призму акціонально-предметних пропозицій, а статичні — крізь призму посесивно-предметних пропозицій. Це аргументовано свідчить про те, що динамічні концепти цікавлять суспільство в першу чергу причинно-наслідковими
зв’язками, подіями, результатами тощо, у той час як від статичних концептів переважно вимагається якнайглибше розкриття ментальної сутності позначеного ним предмета або явища. Додатково у рамках міжмовної актуалізації концептів вивчався і лінгводидактичний аспект прислів’їв. Він розкривався крізь призму формування власної стратегії використання паралельного корпусу паремій для вивчення
способів їх адекватного відтворення студентами вищих навчальних закладів, що додатково поєднувалося з іншими релевантними корпусними технологіями — віртуальним і референтним корпусами, а також конкордансером, — на основі яких паралельний корпус укладався та використовувався для розробки тренувальних і контрольних вправ трьох типів — перекладацького, аналітичного та перекладацько-аналітичного. Наведено не лише приклади розробок подібних
вправ, але й зазначено можливі засоби мотивування та посилення креативності студентів при закріпленні відповідного теоретичного матеріалу та виконанні схожих завдань. Таким чином, корпусний підхід до вивчення когнітивних питань виступає ефективним джерелом для формування узагальнених методик науково-дослідницького та науково-методичного характеру. Перспективою подальших
досліджень вважаємо залучення корпусних технологій до вивчення явищ інших лінгвістичних наук. |
Appears in Collections: |
Звіти з наукових досліджень |
Views

115673

1

1893580214

-1390989956

1

2031417526

620907

1

1

674267059

-2059017230

1

96564

43755052

1

1

1

218395078

983303851

218395077

139202357
Downloads

64165

43646

34638

1

1

2031417521

983303856

175896

-2080995845

1

1

43755048

190094

153709

1

103647

2031417525

168899

1

1

1

1

983303859

1

1

1

70648

134469

38032

125036

1

119405

105068

1

1563934721

104228105

1

127319

1563934723

128727

30479

2091732271

32155

218395075

887317477
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shvachko_1350.pdf | 812.04 kB | Adobe PDF | 1833655791 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.