Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67948
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Investigation of Non-linear Reactions in Rotors’ Bearing Supports of Turbo-pump Units for Liquid Rocket Engines
Other Titles Дослідження нелінійних реакцій підшипникових опор роторів турбонасосних агрегатів рідинних ракетних двигунів
Authors Pavlenko, Ivan Volodymyrovych  
Symonovskyi, Vitalii Iovych
Demianenko, Maryna Mykolaivna
Pitel’, J.
Verbovyi, A.Ye.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6136-1040
Keywords Ansys Workbench
axial preloading
centrifugal force
contact interaction
finite element analysis
numerical simulation
remote force
stiffness characteristic
попереднє осьове навантаження
відцентрова сила
контактна взаємодія
скінченноелементний аналіз
числове моделювання
віддалена сила
характеристики жорсткості
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67948
Publisher Sumy State University
License
Citation Investigation of Non-linear Reactions in Rotors’ Bearing Supports of Turbo-pump Units for Liquid Rocket Engines [Текст] / I.V. Pavlenko, V.I. Simonovskiy, J. Pitel’ [et al.] // Журнал інженерних наук. - 2018. - Т. 5, № 1. - C. D6-D14. - DOI: 10.21272/jes.2018.5(1).d2.
Abstract This paper is aimed at refinement of the computational model of the turbopump rotor systems associated taking into consideration the effect of rotation of moving parts and compliance of bearing supports elements. The up-to-date approach for investigation of non-linear reactions in rotor’s bearing supports is proposed for turbo-pump units for liquid rocket engines. Five models for modelling contact interaction are investigated, and comparative bearing stiffness characteristics are given. The geometry of the housing and corresponding design scheme are set for each support due to the assembly drawing of the turbopump unit. Rotation of the shaft is taking into account by applying corresponding inertial forces to the inner cage of the bearing. Experimental points of the dependence “load – displacement” as the diagram “F – v” are built by the calculated points as an array of numerical simulation data, obtained by the ANSYS software. As a result of numerical simulation, including loading of the bearing support on the scheme “remote force” in a wide range of rotor speeds, the corresponding displacements are determined. The brandnew approach for evaluation of bearing stiffness coefficients is proposed based on the linear regression procedure. As a result, the obtained values of coefficients are summarized and approximated by the quadratic polynomials.
Стаття присвячена уточненню числової моделі дослідження роторних систем турбонасосних агрегатів рідинних ракетних двигунів, що базується на урахуванні обертання валопроводу та податливості елементів підшипникових опор. Запропоновано сучасний підхід до дослідження нелінійних реакцій у підшипниках опорах роторів турбонасосних агрегатів рідинних ракетних двигунів. Досліджено п'ять моделей контактної взаємодії та представлено відповідні порівняльні характеристики жорсткостей підшипникових опор. Врахована геометрія корпуса та складена відповідна конструкційна схема для кожної опори, що базується на складальному кресленні турбонасосного агрегату. Урахування обертання вала здійснено шляхом прикладання сил інерції до внутрішньої обойми підшипника. Побудовано експериментальні точки залежності "навантаження-переміщення" як діаграми "F - v" за допомогою розрахованих даних як масиву результатів моделювання, отриманих із застосуванням програмного комплексу ANSYS. У результаті чисельного моделювання, у тому числі навантаження опорного підшипника за схемою "віддалена сила" в широкому діапазоні частот обертання ротора, визначені відповідні радіальні переміщення. Запропоновано новий підхід до оцінки коефіцієнтів жорсткості підшипників на основі процедури лінійної регресії. У результаті отримані значення коефіцієнтів, що апроксимуються поліномами другої степені.
Appears in Collections: Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук

Views

China China
109384798
Czechia Czechia
1
Côte d’Ivoire Côte d’Ivoire
1
France France
1
Germany Germany
34251710
Greece Greece
7044
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
169076
Japan Japan
109384800
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
880
Slovakia Slovakia
1
Sweden Sweden
3522
Ukraine Ukraine
2576659
United Kingdom United Kingdom
1289212
United States United States
369036215
Unknown Country Unknown Country
628687627
Vietnam Vietnam
7046

Downloads

China China
109384801
Czechia Czechia
1
France France
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
169077
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
1
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
20990624
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
109384802
Unknown Country Unknown Country
628687627
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
JES_2018_01_D6-D14.pdf 1.83 MB Adobe PDF 868616942

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.