Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68011
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Адміністративно-правові засоби запобігання і протидії корупції |
Authors |
Гудков, Д.В.
|
ORCID | |
Keywords |
корупція засоби протидії корупції механізм протидії корупції правопорушення пов’язані з корупцією відповідальність за корупційні правопорушення коррупция средства противодействия коррупции механизм противодействия коррупции правонарушения связанные с коррупцией ответственность за коррупционные правонарушения corruption anti-corruption means anti-corruption mechanism offenses related to corruption responsibility for corruption offenses |
Type | PhD Thesis |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68011 |
Publisher | Запорізький національний університет |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Гудков, Д.В. Адміністративно-правові засоби запобігання і протидії корупції [Текст]: дисертація ... канд. юрид. наук, спец.: 12.00.07 - адміністративне право і процес; фінансове право; інформаційне право / Д.В. Гудков; наук. кер. Д.М. Лук'янець. - Суми: Запорізький нац. ун-т, 2018. - 249 с. |
Abstract |
Дисертація присвячена вивченню адміністративно-правових засобів запобігання і протидії корупції. Проведено аналіз поняття та характерних ознак корупції передбачених чинним законодавством. Розглянуто адміністративно-правові засоби запобігання корупції як складових частин адміністративно-правового механізму запобігання корупції. Визначено недоліки існуючих адміністративно-правових механізмів запобігання корупції. Запропоновано класифікувати адміністративно-правові засоби запобігання і протидії корупції на засоби заборони у вигляді встановлених обмежень, засоби контролю за дотриманням встановлених обмежень та засоби відповідальності за порушення встановлених обмежень. Проаналізовано можливі способи притягнення до адміністративної відповідальності за порушення діючих заборон, з урахуванням існуючих недоліків виявлених у самих обмеженнях встановлених Законом України «Про запобігання корупції». Звернено увагу на необхідність внесення змін до національного законодавства у сфері запобігання корупції для усунення існуючих розбіжностей. Обґрунтовано доцільність встановлення відповідальності за порушення обмеження щодо роботи близьких осіб встановленого ст. 27 Закону України «Про запобігання корупції». Диссертация посвящена изучению административно-правовых средств предупреждения и противодействия коррупции. Проведен анализ понятия и характерных признаков коррупции, предусмотренных действующим законодательством. Предложена классификация коррупционных деяний как многоаспектных социально-правовых явлений, а именно: коррупция в государственном аппарате, коррупция в частном секторе экономики, коррупция среди высших должностных лиц государства, то есть коррупция в государственно-политической системе, – главная проблема. Рассмотрены административно-правовые средства предотвращения коррупции как составные части административно-правового механизма предотвращения коррупции. Определены недостатки существующих административно-правовых средств предотвращения коррупции. Особое внимание обращено на процедури выявления нарушений, связанных с коррупцией и привлечения виновных лиц к ответственности. В результате выявлено ограниченность процессуальных механизмов выявления, фиксирования и привлечения к ответственности за нарушение ограничений, установленных законом, как средств запретов. Предложено классифицировать административно-правовые средства предупреждения и противодействия коррупции на средства запрета в виде установленных ограничений, средства контроля за соблюдением установленных ограничений и средства ответственности за нарушение установленных ограничений. Проанализированы возможные способы привлечения к административной ответственности за нарушение действующих запретов с учетом существующих недостатков, выявленных в самых ограничениях, установленных Законом Украины «О предотвращении коррупции». Обращено внимание на необходимость внесения изменений в национальное законодательство в сфере предотвращения коррупции для устранения существующих коллизий и разногласий. Обоснована целесообразность установления ответственности за нарушение ограничения относительно работы близких лиц, установленного ст. 27 Закона Украины «О предотвращении коррупции». The thesis is devoted to the study of administrative and legal means of preventing and countering corruption. The analysis of the concept and characteristic signs of corruption provided by the current legislation is carried out. The classification of corruption acts as multidimensional social and legal phenomena is proposed, namely: corruption in the state apparatus; corruption in the private sector of the economy; corruption among the highest state officials, that is, corruption in the state-political system is the main problem. The administrative and legal means of preventing corruption as part of the administrative and legal mechanism for preventing corruption are examined. Deficiencies of the existing administrative and legal means of preventing corruption were identified. Particular attention is paid to the procedure for identifying violations related to corruption and bringing those responsible to justice. As a result, it was revealed that the procedural mechanisms for detecting, recording and bringing to account for violations of the restrictions established by law as means of prohibitions are limited. It is proposed to classify the administrative and legal means of preventing and combating corruption, the means of prohibition in the form of established restrictions, the means to monitor compliance with the established restrictions and the means of responsibility for violation of the established restrictions. The possible ways of bringing to administrative responsibility for violation of existing bans, taking into account existing shortcomings of the Law of Ukraine "On the Prevention of Corruption", revealed in the most restrictive provisions, were analyzed. Attention is drawn to the need to amend the national legislation in the field of preventing corruption in order to eliminate existing conflicts and disagreements. The expediency of establishing responsibility for violation of the restriction concerning the work of close persons of the established art. 27 of the Law of Ukraine "On the Prevention of Corruption". |
Appears in Collections: |
Дисертації |
Views

1

1

1

1

1

1

34869722

11400441

41649

494040

1

1713980167

1

1

1896431805

152895159

1

1

1

1

1569161058

1243391904

1316337580

-650732146
Downloads

1

1

1

1

19703

-650732145

-1656296913

1916738484

4578

1243391920

1896431804

34869724

1

160978

1

1

1

-650732146

1243391906

-650732144

3033770
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
diss_Hudkov_Denys.pdf | 2.97 MB | Adobe PDF | -1565417769 |
critique_Starynskyi.pdf | 710.66 kB | Adobe PDF | -1565417769 |
critique_Kibets.pdf | 703.58 kB | Adobe PDF | -1565417769 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.