Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68353
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Земельні ресурси господарств населення в контексті формування перспектив їх розвитку |
Authors |
Щурик, М.В.
|
ORCID | |
Keywords |
приватизація домогосподарства земля деприватизація відтворення реформування ОСГ приватизация домохозяйства деприватизация воспроизведение реформирование ЛКХ privatization household land renationalization reproduction reforming PF |
Type | Article |
Date of Issue | 2017 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68353 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Щурик, М.В. Земельні ресурси господарств населення в контексті формування перспектив їх розвитку [Текст] / М.В. Щурик // Вісник Сумського державного університету. Серія Економіка. - 2017. - №3. - С. 80-86. - DOI: 10.21272/1817-9215.2017.3-11. |
Abstract |
Досліджено засади становлення й розвитку господарств населення в аграрному секторі. Критично оцінюється вплив аграрної й земельної реформ на формування дрібного земельного господарства на селі. Вказуються позитивні й негативні сторони подрібнення цілісних земельних фондів колишніх сільськогосподарських підприємств на земельні паї, приватизацію земельних ділянок. Приводяться
найсуттєвіші помилки, що були допущені під час формування земельного фонду господарств населення. Зазначається, що формування земельних ділянок домогосподарств спричинило до руйнування цілісних земельних фондів сільськогосподарських підприємств. Вказується, що трансформаційні засади в
зв’язку з роздержавленням, паюванням та приватизацією призвели до загострення соціально-економічних і екологічних проблем на селі, посилення депопуляційних процесів. Пропонуються власні підходи до трактування понять: господарства населення, домогосподарства, дрібні сільськогосподарські підприємства, особисті селянські господарства (ОСГ). Обґрунтовується потреба проведення генеральної
інвентаризації земельних ділянок сільських мешканців. За її результатами провести заходи деприватизації й реприватизації, в тих господарствах населення, котрі не в змозі та не хочуть використовувати належні їм приватизовані земельні ділянки відповідно до цільового призначення. Доводиться потреба розширити коло громадян, на право володіння сільськогосподарськими угіддями. Для усунення соціальної напруги в процесі проведення заходів реприватизації й деприватизації запропоновано викуповувати приватизовані земельні ділянки державою. Обґрунтовується запровадження сучасних, професійних засад до організації відтворення земельних ділянок господарствами населення. В зв’язку з цим земельний фонд домогосподарств слід розподілити на три групи: перша, включає селян, які зуміли вже організувати сучасне земельне господарство; друга, це потенційні власники і користувачі земель, які при наданні їм адекватної допомоги зможуть забезпечити успішне відтворення земельних ділянок; третя, господарства населення, що не в змозі забезпечити
виконання вимог належного використання й охорони земельних ділянок. It is investigated the elements of establishment and development of farming population in the agricultural sector. It is critically reviewed the impact of agricultural and land reforms on the forming of small land farming in the country. It is indicated the positive and negative sides of disintegration of integral land resources of former agricultural enterprises on land shares and privatization of lands. The main mistakes are displayed that have been made during the forming of land resources of farming population. It is indicated that the forming of land resources has led to the destruction of integral land resources of agricultural enterprises. It is pointed that transformational elements due to the denationalization, land sharing and privatization have led to the aggravation of social and economic and ecological problems in the country and to the intensification of depopulation processes. The own approaches to the representation of notions are offered: population household, household, agricultural enterprises, own private farming (PF). The need is justified for conducting a general inventory of rural residents’ grounds. According to its results, it is necessary to carry out activities of derprivatization and reprivatization in those households that are not able and do not want to use their appropriate privatized grounds in accordance to their purpose. There is a need to expand the circle of citizens as to their ownership of farmlands. To eliminate social tension in the process of reprivatization and deprivatization, it is offered to buy out the privatized grounds by the state. The introduction of modern, professional principles of the organization farmlands is justified. In this regard, the Land Fund of households should be divided into three groups: the first one includes farmers who have managed to organize a modern farm land; second – this is potential owners and users of land that can provide with adequate assistance successful reproduction of land; third one includes households that are not able to ensure compliance with proper use and protection of land. |
Appears in Collections: |
Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024) |
Views
Canada
1
China
358189817
Germany
2141182522
Greece
1
Ireland
97983
Lithuania
1
Moldova
1
Seychelles
1
Singapore
595656965
Ukraine
10067954
United Kingdom
3978187
United States
965456615
Unknown Country
10067953
Downloads
China
1
France
1
Germany
1
Ireland
1
Lithuania
1
Moldova
1
Ukraine
2141182521
United Kingdom
195966
United States
965456612
Unknown Country
6
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shchuryk_zemelni_resursy.pdf | 248.54 kB | Adobe PDF | -1188132185 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.