Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68523
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Психологічні чинники при формуванні тактики ціноутворення
Other Titles Psychological factors in the formation of pricing tactics
Психологические факторы при формировании тактики ценообразования
Authors Беспалюк, Х.М.
Горбаль, Н.І.
Денисюк, О.В.
ORCID
Keywords тактика
стратегія
ціноутворення
психологічні чинники
раціональна поведінка
нераціональна поведінка
купівля
покупець
стратегия
ценообразование
психологические факторы
рациональное поведение
нерациональное поведение
покупка
покупатель
tactics
strategy
pricing
psychological factors
rational behavior
irrational behavior
purchase
buyer
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68523
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Bespalyuk, K. M., Horbal, N. I., & Denysyuk, O. V. (2018). Psychological factors in the formation of pricing tactics.Marketing and Management of Innovations, 1, 140-151.http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-10
Abstract За результатами проведеного опитування сформовано висновок про значний вплив психологічних чинників на поведінку й вибір споживача. Проаналізовано сутність, особливості та методи тактики ціноутворення з наголосом на психологічних прийомах. Виокремлено різні види поведінки споживачів на ринку та чинники впливу на неї під час здійснення купівлі товарів. Констатовано необхідність комплексного підходу до формування тактики ціноутворення через врахування не тільки економічних, а й психологічних факторів, що часто відіграють ключову роль у здійсненні купівлі.
По результатам проведенного опроса сформирован вывод о значительном влиянии психологических факторов на поведение и выбор потребителя. Проанализированы сущность, особенности и методы тактики ценообразования с ударением на психологических приемах. Выделены различные виды поведения потребителей на рынке и факторы влияния на него при осуществлении покупки товаров. Констатирована необходимость комплексного подхода к формированию тактики ценообразования с учетом не только экономических, но и психологических факторов, что часто играют ключевую роль в осуществлении покупки.
The aim is to study the factors, primarily psychological, that affect consumers purchasing behavior, and to confirm the need for a comprehensive approach to the formation of pricing tactics. The essence of a "pricing tactics" is described and the need for its differentiation from a "pricing strategy" stressed. Purchasing behavior of the buyers is not always rational. This is confirmed by the results of our survey of the impact of market factors on consumer behavior. The survey showed that psychological factors significantly affect the consumer choice: 53,3% of respondents are affected by a fashion; 33,3% – do not plan their purchases; 40% are quite impulsive; 46,6% easily change their tastes, while various combinations of numbers in the pricing of goods do not affect only 6,7% of consumers. The key psychological techniques used in pricing tactics, such as "relative pricing", "odd pricing"; "nice numbers"; "reduced packaging"; "ascending pricing"; "percentage differences"; "grinding payment"; "bulk purchases", have been systematized and analyzed. It is stated that in order to form a more efficient pricing tactics, in-depth analysis and integrated approach are necessary. Different types of purchasing behavior were singled out, namely rational, conservative, impulsive, irrational, status, panic behavior. The types of cognitive behavior of consumers according to the forms, functions, levels, dispositions and areas have been highlighted. Modeling of consumer purchasing behavior according to the theory of perspective was analyzed by three methods: the effect of sacrifice; perception of gains and losses of the purchase not as advantages (benefits) of buying, but as advantages of not buying; perception of multiple winnings and losing. The need to anticipate, simulate the possible reaction of consumers to the selected pricing tactics and to take into account as many psychological factors in its development as possible is noted.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Australia Australia
1
China China
810256941
Czechia Czechia
1
France France
81239048
Germany Germany
1397370929
Greece Greece
44400
Ireland Ireland
3727555
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
821
Norway Norway
1
Poland Poland
147483067
Sweden Sweden
6568
Ukraine Ukraine
1328380357
United Kingdom United Kingdom
49527
United States United States
1609057143
Unknown Country Unknown Country
1597600404

Downloads

Canada Canada
1620513881
China China
1
Czechia Czechia
328737324
Estonia Estonia
1
France France
81239102
Germany Germany
1397370923
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
64234355
Poland Poland
328737334
Spain Spain
328737333
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
1024790094
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1620513884
Unknown Country Unknown Country
1597600403

Files

File Size Format Downloads
Bespaliuk_psykholohichni_chynnyky.pdf 292.58 kB Adobe PDF -197459953

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.