Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68655
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Marketing aspects of the pseudo-leisure consumption and the quality of life: a case study from Kazakhstan |
Other Titles |
Маркетинговые аспекты псевдопраздного потребления и качество жизни: на примере Республики Казахстан Маркетингові аспекти псевдомарнотратного споживання та якість життя: на прикладі Республіки Казахстан |
Authors |
Shevyakova, A.
Perova, N. Asanova, M. Polevoy, S. |
ORCID | |
Keywords |
псевдомарнотратне споживання маркетин економіка Казахстан традиційний феномен ОЕСР якість життя шлюбні церемонії псевдопраздное потребление экономика традиционный феномен ОЭСР качество жизни брачные церемонии pseudo-leisure consumption marketing economy Kazakhstan traditional phenomenon OECD quality of living marriage ceremonies |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68655 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Shevyakova, A., Perova, N., Asanova, M., & Polevoy, S. (2018). Marketing aspects of the pseudo-leisure consumption and the quality of life: a case study from Kazakhstan. Marketing and Management of Innovations, 1, 419-438. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.1-33 |
Abstract |
Демонстративне псевдомарнотратне споживання є бичем сучасних пострадянських суспільств, який розвиненим країнам вдалося перемогти з великими труднощами. Цей феномен заважає економічним суб'єктам вести співрозмірне з рівнем доходу існування в рамках і без того нестабільних систем ресурсоорієнтованих економік, що розвиваються. Найгіршим у цій ситуації є не сам феномен, а байдуже ставлення до нього з боку громадян і держави в цілому. Сліпе і невірне слідування традиціям, хибним реаліями нового часу, підштовхує народ до необгрунтованого марнотратного споживання благ, що все більше заганяє його в борги. Подібна проблема багато в чому пов'язана з малим досвідом громадян цих держав і Казахстану зокрема в проживанні в молодому капіталістичному суспільстві. Однак якщо
республіка бере курс на входження до числа найбільш розвинених країн світу, їй необхідно якомога швидше прищепити своїм громадянам прагнення до добробуту і процвітання, що є принципом розвинених держав в аспекті якості життя. А для цього необхідно підтримувати високий рівень культури споживання, стримуючи її негативні прояви в аспекті псевдомарнотратного споживання різних, часто імпортованих благ, яке вганяє населення в борги перед банками, псуючи тим самим і показники якості життя, і загальну ситуацію у фінансовій сфері держави, яка підривається зниженням довіри банків до нераціональних та неплатоспроможних суб'єктів кредитування. Демонстративное псевдопраздное потребление является бичом современных постсоветских обществ, который развитым странам удалось победить с большим трудом. Данный феномен мешает экономическим субъектам вести соразмеренное с располагаемым уровнем дохода существование в рамках и без того нестабильной системы ресурсоориентированных развивающихся экономик. Хуже всего в данной ситуации не само явления, а попустительское отношение к нему со стороны граждан и государства в целом. Слепое и неверное следование традициям, извращенных реалиями нового времени, подталкивает народ к необоснованному потреблению праздных благ, которое все больше загоняет его в кредитные долги и грядущие бедствия. Подобная проблема во многом связана с малым опытом граждан этих государств и Казахстана в частности в проживании в молодом капиталистическом обществе. Однако, если республика берет курс на вхождение в число наиболее развитых стран мира, ей необходимо как можно быстрее привить своим гражданам стремление к благосостоянию и процветанию, что является принципом развитых государств в аспекте качества жизни. А для этого необходимо поддерживать высокий уровень культуры потребления, сдерживая её негативные проявления в аспекте псевдопраздного потребления различных, зачастую импортируемых благ, которое вгоняет население в долги перед банками, портя тем самым и показатели качества жизни и общую ситуацию в финансовой сфере государства, которая подрывается снижением доверия банков к нерациональным и неплатежеспособным субъектам кредитования. Conspicuous pseudo-leisure consumption is a nowadays whip of modern post-Soviet societies, what was overcame by developed countries with a hard work. This phenomenon prevents for economical subjects to exist in balance with disposable level of incomes in boarders of unstable system of resource – oriented developing economies. The worst thing in this situation is not this phenomenon by itself, but an affliction attitude for it from the side of citizens and state in general. Sightless and incorrect following the traditions, which are perverted with modern realities, pushes people to unreasonable consumption of leisure goods and this fact makes them "hunted" into some credit regards and future adversities. This problem is related to a small experience of citizens in these states about living in immature capitalistic society and Kazakhstan is not an exception as well. However, if republic takes course for moving into the tops of mostly developed world counties, it will be necessary to adopt them a habit to move for a wealth and prosperity, as fast as it possible, because such approach is based on the principals of developed states in aspect of quality of living. For realization of this point it is very important to keep a high level of consumption culture, prevent its negative exertions in aspect of consumption of different imported goods, what pushes population into banking debts. This fact spoils all indexes of living qualities and total situation in financial sphere of state's life, what explodes by decreasing confidence of banks to unreasonable and unreliable subjects for potential lending. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
226152895
Belgium
474325009
Germany
1
Greece
1
Indonesia
1
Ireland
150910
Japan
1
Kazakhstan
1137236660
Lithuania
452305789
Netherlands
1
Puerto Rico
1
Russia
1
Slovakia
1
Slovenia
1
Sweden
1876
Ukraine
43413
United Kingdom
679077261
United States
474325008
Unknown Country
51639
Vietnam
19442
Downloads
Canada
1
France
679077261
Germany
1137236659
Hong Kong SAR China
1
Japan
1
Kazakhstan
218056
Lithuania
1776280925
Poland
1
Ukraine
169335
United Kingdom
1
United States
-2020714891
Unknown Country
1137236660
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Shevyakova_marketing_aspects.pdf | 462.45 kB | Adobe PDF | -1585463285 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.