Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68660
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Entrepreneurship in relation to contemporary concepts of education |
Other Titles |
Підприємницькі компетенції у сучасній освітній концепції |
Authors |
Krpalek, P.
Krpalkova Krelova, K. Berkova, K. |
ORCID | |
Keywords |
економіка бізнес підприємництво економічна освіта концепція освіти экономика бизнес предпринимательство экономическое образование концепция business economics entrepreneurship economic education education concepts |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68660 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Krpalek, P., Krpalkova Krelova, K., & Berkova, K. (2018). Entrepreneurship in relation to contemporary concepts of education. Marketing and Management of Innovations, 2, 11-22. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-01 |
Abstract |
Однією із головних цілей прийнятої європейської стратегії «Освіта та навчання 2020» є розвиток інтелектуального капіталу, креативності, ініціативності та підприємницького духу осіб, що навчаються. У зв’язку з цим необхідною є адаптація традиційної системи освіти до сучасних вимог шляхом впровадження нових освітніх компонент у навчальні програми на всіх рівнях. Автори наголошують, що необхідним є застосування комплексного підходу до розвитку компетенцій осіб, що навчаються. Тобто основною метою є розвиток не стільки підприємницьких компетенцій учнів, а скільки розвиток їх креативності, незалежності, здатності до критичного мислення, саморозвитку та самонавчання. Використання даного підходу дає можливість набути учнями необхідних професійних навичок, що забезпечать їх конкурентоздатність на ринку праці. У статті автори наголошують, що набуття учнями ефективного профілю компетенцій можливе лише за рахунок сучасної освітньої концепції, яка базується на активних методах навчання. Метою статті є аналіз існуючої системи освіти та оцінка ефективності використання активних методів навчання у сучасних умовах. У ході дослідження використовувались наукові методи діагностики, статистичного аналізу, спостереження та структуровані інтерв’ю 60 респондентів Чехії у 2015 році (37 загальноосвітніх шкіл з 13 регіонів, які
спеціалізуються на економічній освіті). Результати дослідження свідчать, що професійні навички викладацького складу (зокрема – використання активних методів навчання) не відповідають потребам сучасної молоді щодо розвитку їх
підприємницьких компетенцій. При цьому отримані дані свідчать про перевагу у використанні традиційних методів навчання, що обмежують творчий потенціал учнів та його розвиток. Як наслідок, молодь не отримує практичних навичок та знань, що тим самим унеможливлює її розвиток у сучасних економічних умовах. У роботі автори систематизували рекомендації та першочергові заходи щодо переорієнтації існуючої системи викладання на прикладі навчальних програм економічного спрямування. Creativity, initiative and entrepreneurship as the educational goals, and the key components of intellectual capital in the spirit of the European strategy "Education & Training 2020" should be systematically developed at all levels of education. This is not about just narrowly focused preparation for future business, the aim is to guide learners to independence, activity, critical thinking, motivated approach to learning as well as responsible self-learning. In such a way graduates acquire all necessary preconditions for becoming a successful employee, manager and entrepreneur but they should be also prepared and motivated for lifelong learning. Such a complex competency profile to learners is only possible through using the contemporary education concepts based on activating methods as it is demonstrated in the article below. Our aim has been to present original research results concerning the level of actual use of the contemporary concepts of education in relation to the reality of teaching experience. The research questions and hypotheses posed below are directly related to the effectiveness of their application and match the combined research methodology, based on the exploratory methods, but are supplemented by observations and structured interviews as well. It can be stated that the professional development of teachers has not been sufficiently developed yet so that they could effectively develop students' entrepreneurial skills in terms of economic education in the Czech Republic. The presented results show that students of secondary economic schools are more and more exposed to traditional methods that cannot develop creative entrepreneurial skills. Students are not prepared enough in practical training, for surviving in the real economic world and conducting their own business activities. Based on the findings of the research are recommend some priorities and measures concerning the teaching of economic subjects. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Canada
1
China
-1876095966
Czechia
1
Germany
542775363
Greece
1
India
1
Indonesia
1635402517
Ireland
19032247
Japan
648513213
Jordan
1
Lithuania
1
Malaysia
1
Mexico
1
Netherlands
1
Nigeria
1
Poland
1
Portugal
1
Serbia
1
Singapore
-406390684
Slovakia
1616825
South Africa
1
Spain
1963168955
Sweden
1
Turkey
-1329782390
Ukraine
258500698
United Kingdom
1635402515
United States
1635402516
Unknown Country
432615314
Vietnam
36762
Downloads
Canada
1
China
542775364
Germany
1
India
104835140
Indonesia
1
Ireland
1
Italy
1
Japan
1
Lithuania
1
Mexico
1
Netherlands
1
Nigeria
517001023
Pakistan
1
Philippines
1
Portugal
1
Slovakia
1
South Africa
1
Spain
1
Taiwan
1
Tanzania
1
Thailand
1
Turkey
-1329782389
Ukraine
517001020
United Kingdom
1
United States
1635402514
Unknown Country
12
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Krpalek_entrepreneurship.pdf | 412.54 kB | Adobe PDF | 1987232704 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.