Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68660
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Entrepreneurship in relation to contemporary concepts of education
Other Titles Підприємницькі компетенції у сучасній освітній концепції
Authors Krpalek, P.
Krpalkova Krelova, K.
Berkova, K.
ORCID
Keywords економіка
бізнес
підприємництво
економічна освіта
концепція освіти
экономика
бизнес
предпринимательство
экономическое образование
концепция
business economics
entrepreneurship
economic education
education concepts
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68660
Publisher Sumy State University
License
Citation Krpalek, P., Krpalkova Krelova, K., & Berkova, K. (2018). Entrepreneurship in relation to contemporary concepts of education. Marketing and Management of Innovations, 2, 11-22. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-01
Abstract Однією із головних цілей прийнятої європейської стратегії «Освіта та навчання 2020» є розвиток інтелектуального капіталу, креативності, ініціативності та підприємницького духу осіб, що навчаються. У зв’язку з цим необхідною є адаптація традиційної системи освіти до сучасних вимог шляхом впровадження нових освітніх компонент у навчальні програми на всіх рівнях. Автори наголошують, що необхідним є застосування комплексного підходу до розвитку компетенцій осіб, що навчаються. Тобто основною метою є розвиток не стільки підприємницьких компетенцій учнів, а скільки розвиток їх креативності, незалежності, здатності до критичного мислення, саморозвитку та самонавчання. Використання даного підходу дає можливість набути учнями необхідних професійних навичок, що забезпечать їх конкурентоздатність на ринку праці. У статті автори наголошують, що набуття учнями ефективного профілю компетенцій можливе лише за рахунок сучасної освітньої концепції, яка базується на активних методах навчання. Метою статті є аналіз існуючої системи освіти та оцінка ефективності використання активних методів навчання у сучасних умовах. У ході дослідження використовувались наукові методи діагностики, статистичного аналізу, спостереження та структуровані інтерв’ю 60 респондентів Чехії у 2015 році (37 загальноосвітніх шкіл з 13 регіонів, які спеціалізуються на економічній освіті). Результати дослідження свідчать, що професійні навички викладацького складу (зокрема – використання активних методів навчання) не відповідають потребам сучасної молоді щодо розвитку їх підприємницьких компетенцій. При цьому отримані дані свідчать про перевагу у використанні традиційних методів навчання, що обмежують творчий потенціал учнів та його розвиток. Як наслідок, молодь не отримує практичних навичок та знань, що тим самим унеможливлює її розвиток у сучасних економічних умовах. У роботі автори систематизували рекомендації та першочергові заходи щодо переорієнтації існуючої системи викладання на прикладі навчальних програм економічного спрямування.
Creativity, initiative and entrepreneurship as the educational goals, and the key components of intellectual capital in the spirit of the European strategy "Education & Training 2020" should be systematically developed at all levels of education. This is not about just narrowly focused preparation for future business, the aim is to guide learners to independence, activity, critical thinking, motivated approach to learning as well as responsible self-learning. In such a way graduates acquire all necessary preconditions for becoming a successful employee, manager and entrepreneur but they should be also prepared and motivated for lifelong learning. Such a complex competency profile to learners is only possible through using the contemporary education concepts based on activating methods as it is demonstrated in the article below. Our aim has been to present original research results concerning the level of actual use of the contemporary concepts of education in relation to the reality of teaching experience. The research questions and hypotheses posed below are directly related to the effectiveness of their application and match the combined research methodology, based on the exploratory methods, but are supplemented by observations and structured interviews as well. It can be stated that the professional development of teachers has not been sufficiently developed yet so that they could effectively develop students' entrepreneurial skills in terms of economic education in the Czech Republic. The presented results show that students of secondary economic schools are more and more exposed to traditional methods that cannot develop creative entrepreneurial skills. Students are not prepared enough in practical training, for surviving in the real economic world and conducting their own business activities. Based on the findings of the research are recommend some priorities and measures concerning the teaching of economic subjects.
Appears in Collections: Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Views

Canada Canada
1
China China
-1876095966
Czechia Czechia
1
Germany Germany
542775363
Greece Greece
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1635402517
Ireland Ireland
19032247
Japan Japan
648513213
Jordan Jordan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
1
Poland Poland
1
Portugal Portugal
1
Serbia Serbia
1
Singapore Singapore
-406390684
Slovakia Slovakia
1616825
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1963168955
Sweden Sweden
1
Turkey Turkey
-1329782390
Ukraine Ukraine
258500698
United Kingdom United Kingdom
1635402515
United States United States
1635402516
Unknown Country Unknown Country
23
Vietnam Vietnam
36762

Downloads

Canada Canada
1
China China
542775364
Germany Germany
1
India India
104835140
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Mexico Mexico
1
Netherlands Netherlands
1
Nigeria Nigeria
517001023
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
1
Portugal Portugal
1
Slovakia Slovakia
1
South Africa South Africa
1
Spain Spain
1
Taiwan Taiwan
1
Tanzania Tanzania
1
Thailand Thailand
1
Turkey Turkey
-1329782389
Ukraine Ukraine
517001020
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1635402514
Unknown Country Unknown Country
12
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Krpalek_entrepreneurship.pdf 412.54 kB Adobe PDF 1987232704

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.