Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68695
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Method of Delphi as an innovative tool for managing asymmetric information in financial relationships of potential investors and small business entities |
Other Titles |
Метод Дельфі як інноваційний інструмент управління асиметрією інформації у фінансових взаємовідносинах потенційних інвесторів та суб’єктів малого бізнесу |
Authors |
Pedchenko, N.
Strilets, V. Rudenko, N. |
ORCID | |
Keywords |
фінансове забезпечення малий бізнес метод Дельфі міжнародні рейтинги інвестування в малий бізнес коефіцієнт конкордації финансовое обеспечение малый бизнес метод Дельфи международные рейтинги инвестирование в малый бизнес коэффициент конкордации financial provision small business Delphi method international rankings small business investment coefficient of concordance |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68695 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Pedchenko, N., Strilets, V., & Rudenko, N. (2018). Method of Delphi as an innovative tool for managing asymmetric information in financial relationships of potential investors and small business entities. Marketing and Management of Innovations, 3, 68-80. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-06 |
Abstract |
Проблема інформаційної асиметрії є ключовою перешкодою у залученні зовнішніх інвестицій у малий бізнес. Особливо важливим є зменшення асиметрії первинної інформації про інвестиційний клімат малого бізнесу на етапі пошуку інвестором перспективного проекту для вкладення коштів. Використання міжнародних рейтингів є важливим інструментом мінімізації асиметрії інформації, проте їх реалістичність та достовірність потребують перевірки. У статті визначено, що одні рейтинги характеризують Україну як високоризикову та непривабливу для інвестування країну, в той час як інші створюють привабливий імідж України. Для визначення рівня обґрунтованості таких рейтингів у статті запропоновано проведення експерименту по дослідженню відповідності індикаторів міжнародних рейтингів реальному стану та доступності фінансового забезпечення малого бізнесу. Результати проведеного експерименту
висвітлюють важливість міжнародних рейтингів як джерела отримання інформації про інвестиційну привабливість малого бізнесу, проте проведене методом Дельфі опитування експертів, які мають успішний багаторічний досвід діяльності у сфері малого підприємництва, дало змогу виявити значну невідповідність між бальними оцінками респондентів та індикаторами рейтингів, заявленими у звітах міжнародних організацій. Застосування коефіцієнту конкордації при визначенні узгодженості думок опитаних експертів дозволило отримати достовірні дані для прийняття майбутніх управлінських рішень. На підставі отриманих результатів та проведеної візуалізації наявної інформаційної асиметрії у фінансовій взаємодії потенційного інвестора та суб’єкта малого бізнесу у статті обґрунтовані напрями
управління асиметрією інформації та запропоновані заходи мінімізації ризиків, пов’язаних з обмеженістю і неточністю інформації. The problem of information asymmetry is a key obstacle in attracting external investment into small businesses. Especially important is management of asymmetricity of the information of the primary awareness about the investment climate of the small business at the stage of the search by the investor of a perspective project for funding. Among other sources of information, international rankings are important tools for minimizing asymmetric information, but their realism and reliability need to be checked. It is identified in the work that some ratings characterize Ukraine as a high-risk and non-contributing country for investing, at the same time, the other ratings create an attractive image of Ukraine. For determining the submissions of such ratings the article proposes an experiment on the STUDY of the conformity of indicators of international rankings to the real state and availability of financial support of small business. The results of the experiment highlight the importance of international rankings as a source for information about the investment attractiveness of small business, but conducted by the method of Delphi survey of experts with many years of experience in the field of small business, allows us to identify significant discrepancy between their scoring of respondents and indicators of ranks, stated in the reports of international organizations. Application of the coefficient of concordance in determining the consistency of opinion of the surveyed experts allowed to obtain reliable data for the making future government decisions. Based on the obtained results and the visualization of the existing information asymmetry in the financial interaction of a potential investor and a small business, the directions of asymmetric information management and proposed measures to minimize the risks associated with the limited and inaccurate information are substantiated. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Greece
1
Indonesia
1
Ireland
26761
Lithuania
1
Netherlands
557
Sweden
1
Ukraine
480008
United Kingdom
224114
United States
11420693
Unknown Country
480007
Vietnam
4180
Downloads
Canada
1
Germany
1
Hong Kong SAR China
1
Indonesia
1
Lithuania
1
South Africa
92560
Ukraine
1695636
United Kingdom
1
United States
11420692
Unknown Country
9
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pedchenko_method_Delphi.pdf | 693.14 kB | Adobe PDF | 13208904 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.