Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68702
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Declining trend in the willingness of young people to go into business |
Other Titles |
Редукційні тенденції у розвитку молодіжного підприємництва |
Authors |
Breckova, P.
|
ORCID | |
Keywords |
підприємництво молодий бізнес перешкоди для початку бізнесу мотивація для початку бізнесу Чехія предпринимательство молодой бизнес препятствия для начала бизнеса мотивация для начала бизнеса Чехия entrepreneurship young business barriers to starting business motivation to start a business Czech Republic |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68702 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Breckova, P. (2018). Declining trend in the willingness of young people to go into business. Marketing and Management of Innovations, 3, 109-118. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-09 |
Abstract |
В основу статті покладено гіпотезу, що протягом п’яти років з 2013 р. по 2017 р. готовність молодого покоління до започаткування власної справи суттєво зменшилася, натомість збільшилася зацікавленість у працевлаштуванні по найму. Основою для перевірки цієї гіпотези стали два соціологічних опитування, проведені за допомогою методу когортного дослідження серед студентів Чеської Республіки. Вибірка становила 606 студентів або нещодавніх випускників у 2017 році та 776 – у 2013 році. Вибірка включала як студентів, які розглядали можливість започаткування власного бізнесу після завершення навчання, так і тих, хто відмовився від майбутнього підприємництва. Основною метою дослідження є встановлення базових детермінант, які сформували довготривалий тренд падіння кількості самозайнятих осіб у Чеській Республіці, що триває з 2011 року і наразі не завершився, відстеження основних мотивів та бар'єрів молоді для розвитку підприємницької активності. Результати дослідження показали, що, окрім гарної ідеї,
домінуючою мотивацією для започаткування власного бізнесу є очікування збільшення доходів. Проте результати проведеного аналізу вказують на те, що, хоча довгострокове негативне сприйняття підприємницького середовища не погіршилося, кількість тих, хто не довіряє своїм силам або власним ідеям, значно збільшилася. Посилився і страх перед стресом та відповідальністю, пов'язаними з веденням бізнесу. На основі проведеного дослідження автор стверджує, що існуюча тенденція, коли молоді люди віддають перевагу найманій праці замість самозайнятості з ряду причин, свідчить
про потенційну кризу підприємницької діяльності в Чеській Республіці. Результати дослідження можуть бути використані для формування стратегій підприємництва з метою покращення бізнес-середовища, а також системи освіти, що дозволить покращити розуміння того, як ведеться бізнес, а також зміцнити вплив на творчість молоді, оскільки це надзвичайно важливий шлях збільшення доданої вартості в економіці в цілому. The general research problem here involves the fall in the numbers of full-time entrepreneurs in Czech Republic which has been ongoing since 2011 and has not yet stopped. The article focuses on the willingness of the young generation to go into business. The purpose of the study is to compare the attitudes of the young generation to doing business in 2013 and 2017 which means the research has been repeated. The attitudes of potential start-up entrepreneurs significantly reflect the quality of business environment and social climate in the country. The goal was to monitor the main motivations and the barriers to starting business after the passage of four years. The research has repeatedly demonstrated that, apart from having a good idea, the dominant motivation for starting own business is expectation of higher earnings. However, the results of the undertaken analysis also point to the fact that, even though the long-term negative perception of the entrepreneurial environment has not worsened in any way, the numbers of those who do not trust themselves or their own ideas has increased rapidly. Fear of stress and responsibility associated with being in business has also increased. Availability of information on doing business was also investigated. Finally, the author grounds that the current trend when young people prefer being employed to managing own business themselves for a number of reasons is indicative of a potential entrepreneurial crisis in Czech Republic. To date, there has been practically no useful overview of the specific attitudes of young people in doing business in Czech environment and of how this has developed over time. This study used the sample of 606 students, some of whom were considering going into business after graduating, while others had ruled this out entirely. The study also worked with the results of the similar research undertaken four years ago on the sample of 776 respondents so that to compare the development of the attitudes of the young generation to start own business. The study findings can be used to formulate entrepreneurship strategies to improve the business environment as well as the educational system, which would be more helpful in understanding how business is done and in strengthening the impact on natural creativity of young people, as this is an extremely important way of increasing added value in economy as a whole. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
10967697
Czechia
1
Germany
37756638
Greece
1
India
1
Indonesia
1
Ireland
132005
Lithuania
1
Mexico
1
Sweden
1
Ukraine
129081181
United Kingdom
630538
United States
617343999
Unknown Country
797955903
Vietnam
1665
Downloads
Brazil
1
China
75508287
Indonesia
1
Lithuania
1
Peru
1
Poland
1
South Africa
1
Sweden
1
Switzerland
1
Ukraine
6114146
United Kingdom
1
United States
436732094
Unknown Country
5
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Breckova_declining_trend.pdf | 429.85 kB | Adobe PDF | 518354542 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.