Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Student as stakeholder: "voice of customer" in higher education quality development |
Other Titles |
Студент як стейклохдер: "думка споживача" у розвитку менеджменту якості вищої освіти |
Authors |
Degtjarjova, I.
Lapina, I. Freidenfelds, D. |
ORCID | |
Keywords |
quality in higher education stakeholder stakeholder theors added value якість вищої освіти зацікавлені сторони теорія зацікавлених сторін додана вартість |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Degtjarjova, I., Lapina, I., & Freidenfelds, D. (2018). Student as stakeholder:" voice of customer" in higher education quality development. Marketing and Management of Innovations, 2, 388-398. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-30 |
Abstract |
According to the continuous improvement principles, all Higher Education Institutions (hereafter – HEIs) focus on the requirement to improve organizational processes and achieve quality, create added value and achieve stakeholders’ satisfaction. The aim of the research is to analyse the concept “quality in higher education”, define the stakeholders within the system of higher education and to analyse students’ opinion about the importance and performance of the factors of quality of higher education. The research methods are a literature overview, analysis and synthesis, logical and comparative analysis, as well as Importance-Performance Analysis (IPA). The results of analysis showed that there are two global strategies for defining quality of higher education. The first strategy is process-oriented, the second used the specific indicators (administrative, student support, instructional; procedural quality; student performance, employability etc.). The research results show that the concept of quality is very complicated and depends on different factors, objectives of the organisation and personal experience. It is clear that students are the most important stakeholders; quality of the academic staff and study programmes are the most important elements in ensuring quality of higher education; organisation of the study process and delivery of study programmes are the most important activities. The factors that should be considered in the future are Clear achievement assessment and feedback, Teaching methods, Student-centred learning, State subsidized studies according to quality criteria and Funding of higher education. As a perspective for investigation, it would also be helpful to find out why students consider extracurricular activities (sports, arts, etc.) and HEI reputation as factors with a low impact on quality of education, but so much attention is paid to them. Відповідно до принципів безперервного вдосконалення менеджменту якості освіти, всі вищі навчальні заклади зосереджуються на необхідності вдосконалення організаційних процесів та досягнення якості, створюючи додаткові переваги та задовольняючи потреби стейкхолдерів. Метою даного дослідження є аналіз поняття "якість у вищій освіті", визначення зацікавлених сторін у системі вищої освіти та аналіз студентської думки про важливість та ефективність факторів, які є визначальними детермінантами якості вищої освіти. У рамках даного дослідження використовувались наступні методи: огляд літератури, аналіз та синтез, логічний та порівняльний аналіз, а також аналіз важливості/ефективності (IPA). Результати дослідження засвідчили, що існують дві глобальні стратегії в менеджменті якості вищої освіти: перша орієнтована на процес, друга аналізує конкретні показники (адміністративний устрій, підтримку студентів, навчальну якість, успішність студентів, можливості працевлаштування тощо). Результати проведеного дослідження показали, що базовими детермінантами, які формують концепцію менеджменту якості вищої освіти, є цілі організації (університету) та особистий досвід. Серед широкого кола стейкхолдерів менеджменту якості вищої освіти найважливішими є студенти, а серед кола елементів цієї системи – якість навчального персоналу, організація навчального процесу та структура навчальних програм. Фактори, вплив яких на якість вищої освіти є значним та які потребують більш глибокого формалізованого дослідження, – це методологія та методичний інструментарій оцінювання досягнень студентів, організація зворотного зв'язку зі стейкхолдерами, методи навчання, студентоорієнтоване навчання, фінансування вищої освіти. Важливим напрямком подальшого удосконалення менеджменту якості вищої освіти є також пошук причин, за яких цілий ряд факторів, що формально мають низький вплив на якість освіти, все ж таки визначаються самими студентами як такі, які суттєво вплинули на їх вибір вищого навчального закладу (зокрема – наявна базу для позанавчальної діяльності (спорт, мистецтво тощо) та репутація вищого навчального закладу). |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

1

-647249484

177177

1

1

2072133518

83733

116917

1

1105617979

1

1045495076

1

1

1

177562

2072133543

1105617938

806571169

58202332

22317

1557159545

79298

74403

1105617977

107752

1105617932

2113032692

2113032660

1105617953

58202308

1

-647249487

213062

806571153

1

140020

2113032671

552914997

1

58202329

65322

1

1651469912

139761

184019

83127

161188

1105617943

-1158653186

2072133530

2072133544

139339

167893

-794284259

85651

-647249492

2113032687

427723908

201765

1

-647249488

166361

2113032690

1

1

1105617972

1

1

67629

200391

-647249494

-647249489

1105617961

1

-195000984

2113032695
Downloads

1

427140447

1

1

1

107535

185901

-647249485

1

1

118565

170177

141778

91223

-797952810

97522

1

1

1

200912

-1597834780

1105617966

2113032693

1105617918

-1597834798

1433634194

-647249486

1

1

1

38638

2072133515

1

1

58202330

1

1

1651469918

1

1

1

116725

2072133529

217953

1105617944

1

1

1

153313

2113032666

427723904

2072133516

1433634179

1

2113032689

1

1105617931

1613291995

141945

1326199033

427140445

-647249491

2113032682

2113032672
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Degtjarjova_mmi_2_2018.pdf | 484.5 kB | Adobe PDF | -1700920249 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.