Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Student as stakeholder: "voice of customer" in higher education quality development |
Other Titles |
Студент як стейклохдер: "думка споживача" у розвитку менеджменту якості вищої освіти |
Authors |
Degtjarjova, I.
Lapina, I. Freidenfelds, D. |
ORCID | |
Keywords |
quality in higher education stakeholder stakeholder theors added value якість вищої освіти зацікавлені сторони теорія зацікавлених сторін додана вартість |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68729 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Degtjarjova, I., Lapina, I., & Freidenfelds, D. (2018). Student as stakeholder:" voice of customer" in higher education quality development. Marketing and Management of Innovations, 2, 388-398. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-30 |
Abstract |
According to the continuous improvement principles, all Higher Education Institutions (hereafter – HEIs) focus on the requirement to improve organizational processes and achieve quality, create added value and achieve stakeholders’ satisfaction. The aim of the research is to analyse the concept “quality in higher education”, define the stakeholders within the system of higher education and to analyse students’ opinion about the importance and performance of the factors of quality of higher education. The research methods are a literature overview, analysis and synthesis, logical and comparative analysis, as well as Importance-Performance Analysis (IPA). The results of analysis showed that there are two global strategies for defining quality of higher education. The first strategy is process-oriented, the second used the specific indicators (administrative, student support, instructional; procedural quality; student performance, employability etc.). The research results show that the concept of quality is very complicated and depends on different factors, objectives of the organisation and personal experience. It is clear that students are the most important stakeholders; quality of the academic staff and study programmes are the most important elements in ensuring quality of higher education; organisation of the study process and delivery of study programmes are the most important activities. The factors that should be considered in the future are Clear achievement assessment and feedback, Teaching methods, Student-centred learning, State subsidized studies according to quality criteria and Funding of higher education. As a perspective for investigation, it would also be helpful to find out why students consider extracurricular activities (sports, arts, etc.) and HEI reputation as factors with a low impact on quality of education, but so much attention is paid to them. Відповідно до принципів безперервного вдосконалення менеджменту якості освіти, всі вищі навчальні заклади зосереджуються на необхідності вдосконалення організаційних процесів та досягнення якості, створюючи додаткові переваги та задовольняючи потреби стейкхолдерів. Метою даного дослідження є аналіз поняття "якість у вищій освіті", визначення зацікавлених сторін у системі вищої освіти та аналіз студентської думки про важливість та ефективність факторів, які є визначальними детермінантами якості вищої освіти. У рамках даного дослідження використовувались наступні методи: огляд літератури, аналіз та синтез, логічний та порівняльний аналіз, а також аналіз важливості/ефективності (IPA). Результати дослідження засвідчили, що існують дві глобальні стратегії в менеджменті якості вищої освіти: перша орієнтована на процес, друга аналізує конкретні показники (адміністративний устрій, підтримку студентів, навчальну якість, успішність студентів, можливості працевлаштування тощо). Результати проведеного дослідження показали, що базовими детермінантами, які формують концепцію менеджменту якості вищої освіти, є цілі організації (університету) та особистий досвід. Серед широкого кола стейкхолдерів менеджменту якості вищої освіти найважливішими є студенти, а серед кола елементів цієї системи – якість навчального персоналу, організація навчального процесу та структура навчальних програм. Фактори, вплив яких на якість вищої освіти є значним та які потребують більш глибокого формалізованого дослідження, – це методологія та методичний інструментарій оцінювання досягнень студентів, організація зворотного зв'язку зі стейкхолдерами, методи навчання, студентоорієнтоване навчання, фінансування вищої освіти. Важливим напрямком подальшого удосконалення менеджменту якості вищої освіти є також пошук причин, за яких цілий ряд факторів, що формально мають низький вплив на якість освіти, все ж таки визначаються самими студентами як такі, які суттєво вплинули на їх вибір вищого навчального закладу (зокрема – наявна базу для позанавчальної діяльності (спорт, мистецтво тощо) та репутація вищого навчального закладу). |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Armenia
1
Australia
-647249484
Austria
177177
Bangladesh
1
Barbados
1
Belgium
2072133518
Botswana
83733
Brazil
116917
Cambodia
1
Canada
1105617979
Chile
1
China
1045495076
Croatia
1
Czechia
1
Denmark
1
Ecuador
177562
Egypt
2072133543
Ethiopia
1105617938
Finland
806571169
France
58202332
Georgia
22317
Germany
1557159545
Ghana
79298
Greece
74403
Hong Kong SAR China
1105617977
Hungary
107752
India
1105617932
Indonesia
2113032692
Iran
2113032660
Ireland
1105617953
Israel
58202308
Italy
1
Japan
-647249487
Kazakhstan
213062
Kenya
806571153
Kyrgyzstan
1
Lithuania
140020
Malaysia
2113032671
Mauritius
552914997
Mexico
1
Morocco
58202329
Netherlands
65322
New Zealand
1
Nigeria
1651469912
Norway
139761
Oman
184019
Pakistan
83127
Peru
161188
Philippines
1105617943
Poland
-1158653186
Portugal
2072133530
Romania
2072133544
Saudi Arabia
139339
Singapore
167893
Slovakia
-794284259
Somalia
85651
South Africa
-647249492
South Korea
2113032687
Spain
427723908
Sweden
201765
Switzerland
1
Taiwan
-647249488
Tanzania
166361
Thailand
2113032690
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
1
Turkey
1105617972
U.S. Virgin Islands
1
Uganda
1
Ukraine
67629
United Arab Emirates
200391
United Kingdom
-647249494
United States
-647249489
Unknown Country
1105617961
Vanuatu
1
Vietnam
-195000984
Zimbabwe
2113032695
Downloads
Algeria
1
Australia
427140447
Belgium
1
Botswana
1
Brazil
1
Canada
107535
Chile
185901
China
-647249485
Colombia
1
Croatia
1
Ecuador
118565
Egypt
170177
Ethiopia
141778
France
91223
Germany
-797952810
Ghana
97522
Greece
1
Grenada
1
Guinea-Bissau
1
Hong Kong SAR China
200912
Hungary
-1597834780
India
1105617966
Indonesia
2113032693
Iran
1105617918
Iraq
-1597834798
Ireland
1433634194
Japan
-647249486
Kenya
1
Kyrgyzstan
1
Lithuania
1
Malawi
38638
Malaysia
2072133515
Mauritius
1
Mexico
1
Morocco
58202330
Namibia
1
Nepal
1
Netherlands
1651469918
New Zealand
1
Nigeria
1
Northern Mariana Islands
1
Oman
116725
Pakistan
2072133529
Peru
217953
Philippines
1105617944
Poland
1
Portugal
1
Romania
1
Saudi Arabia
153313
South Africa
2113032666
South Korea
427723904
Sri Lanka
2072133516
Sweden
1433634179
Switzerland
1
Taiwan
2113032689
Tanzania
1
Thailand
1105617931
Turkey
1613291995
Ukraine
141945
United Arab Emirates
1326199033
United Kingdom
427140445
United States
-647249491
Unknown Country
2113032682
Vietnam
2113032672
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Degtjarjova_mmi_2_2018.pdf | 484.5 kB | Adobe PDF | -1700920249 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.