Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68737
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Ukrainian price control policy |
Other Titles |
Політика державного регулювання цін в Україні |
Authors |
Kolomiiets, U.
|
ORCID | |
Keywords |
price control policy (PCP) efficient and inefficient PCP transition market market of essential goods temporary and permanent PCP політика контролю цін (ПКЦ) ефективна та неефективна ПКЦ перехідний ринок ринок основних товарів тимчасовий та постійний ПКЦ |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68737 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Kolomiiets, U. (2018). Ukrainian price control policy. Marketing and Management of Innovations, 2, 292-312. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-23 |
Abstract |
In October 2016 Ukraine stopped permanent price control policy for essential goods. Instead, the government has started a temporary 90 days policy for basic goods. It means that any time authority can provide any types of price control policy no longer than 90 days per year. “Any time” is when the economy and society will need government interaction to market pricing in order to control prices. “Any types” of policy means that authority can implement fixed (frozen) prices which is the strictest type of the policy as well as control of producers’ declarations for pricing, which is the least controlled type of the policy. As that the new policy has been just started, there is no much possibility to analyse its consequences. However, this study proposes to analyse permanent price control policy, which has been implemented till 2016 in Ukraine. Because of the absence of the possibility to analyse the new policy, our strategy is based on two points: the first one is to understand needless of price control policy and the second one is to verify the efficiency of provided permanent PCP. It will give understanding whether there were reasons against permanent price control policy as well as the experience of implementing temporal price control policy. In order to understand the needless of permanent price control policy, we proposed to understand the stage of transition of the Ukrainian economy. Based on the difference in abilities of price to reflect quality in the market and planned economies, we used it as a tool for covering research question. Moreover, the quality of the product was decomposed into intrinsic and extrinsic attributes, what allows providing more analysis that is accurate. Therefore, based on the results from the hedonic regression, Ukrainian consumption market is characterized by significantly positive intrinsic price effect and significant brand awareness price effect. Literature evidence suggests that such price abilities are inherent to free markets. Only significant country of origin price effect displays features of the planned economy. The conclusion is that the Ukrainian economy is on its last stages of transition to market economy. Therefore, consumer market is able to reallocate resources efficiently and satisfies the need of all consumers. As result, in the current stage of transition of the Ukrainian economy, there is no need in permanent price control policy. Obtained results demonstrated that the last price control policy was inefficient. Using hedonic pricing regression, we showed that the product from price-controlled market has greater prices than its alternative from the free market. Therefore, it underlines the negative overlooked effect from provided PCP. У жовтні 2016 р. Україна припинила політику тотального контролю над цінами на товари і послуги у сфері виробництва та реалізації продовольчих товарів, натомість був запроваджений тимчасовий режим, відповідно до якого в будь-який час влада може застосувати будь-які типи контролю над цінами на основні товари на період, що не перевищує 90 днів на рік. Термін «в будь-який час» означає ситуації, коли економіка та суспільство потребуватимуть втручання держави в процес ринкового ціноутворення, щоб контролювати ціни. Термін «будь-які типи контролю» означає, що влада може запроваджувати фіксовані (заморожені) ціни (найвищий рівень контролю), а також контроль декларацій виробників про ціноутворення (найнижчий рівень контролю). Оскільки така нова політика була започаткована у 2016 році, розуміння необхідності здійснення державного регулювання цін та оцінка ефективності реалізації проведеної реформи Уряду щодо дерегулювання цін стало основною метою даного дослідження. Обгрунтування необхідності проведення державного регулювання цін вимагає врахування трансформаційних процесів переходу економіки України з планової до ринкової. З цією метою у ході дослідження аналізувалась реакція ціни на відповідні трансформаційні процеси в економіці країни. Врахування внутрішніх та зовнішніх параметрів якості продукції дозволило автору забезпечити отримання більш точних результатів. Отримані результати засвідчили недоцільність постійної політики державного контролю над цінами на сучасному трансформаційному етапі переходу України до ринкової економіки. Результати використання гедонічної регресії показали ефективність впровадження цінової реформи 2016 року, оскільки контрольовані ціни товарів були вищі ніж сформовані альтернативні ціни вільного ринку. Ключові слова: політика контролю цін (ПКЦ), ефективна та неефективна ПКЦ, перехідний ринок, ринок основних товарів, тимчасовий та постійний ПКЦ. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
China
21
Greece
1
Ireland
2094356
Lithuania
1
Philippines
1
Poland
74883
Ukraine
256399
United Kingdom
74880
United States
7608237
Unknown Country
256398
Downloads
Brazil
1
Canada
21151
Ireland
1
Kenya
1
Lithuania
1
Poland
1
Romania
1
Thailand
1
Ukraine
748041
United Kingdom
74881
United States
7608238
Unknown Country
15
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kolomiiets_MMI_A23-02-2018.pdf | 704.39 kB | Adobe PDF | 8452333 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.