Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68739
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Small business in Ukraine: peculiarities and problems of development in the conditions of the fourth industrial revolution |
Other Titles |
Малий бізнес України: особливості та проблеми розвитку в умовах четвертої промислової революції |
Authors |
Fedulova, I.
Piatnytska, G. Lukashova, L. |
ORCID | |
Keywords |
малі підприємства малий та середній бізнес підприємництво внутрішні сильні та слабкі сторони розвитку зовнішні можливості та загрози інноваційний потенціал четверта промислова революція науково-технічний прогрес малые предприятия малый и средний бизнес предпринимательство внутренние сильные и слабые стороны развития внешние возможности и угрозы инновационный потенциал четвертая промышленная революция научно-технический прогресс small enterprises small and medium businesses entrepreneurship internal strengths and weaknesses of development external opportunities and threats innovative potential the Fourth Industrial Revolution scientific and technical progress |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68739 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Fedulova, I., Piatnytska, G., & Lukashova, L. (2018). Small business in Ukraine: peculiarities and problems of development in the conditions of the fourth industrial revolution. Marketing and Management of Innovations, 3, 216-228. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.3-19 |
Abstract |
У статті визначено особливості та основні проблеми розвитку малого бізнесу в Україні з урахуванням змін у ринковому середовищі внаслідок розгортання четвертої промислової революції, здійснено порівняння малого бізнесу з великим та середнім, описано тенденції розвитку малого бізнесу в порівнянні з великими та середнім в Україні та з малим бізнесом в інших країнах, визначено чинники, що впливають на формування цих тенденцій, оцінено рівень інноваційного потенціалу малих підприємств України за видами економічної діяльності, визначено потенційні внутрішні сильні та слабкі сторони, можливості та загрози розвитку малого бізнесу в Україні. В країнах Європейського Союзу, США та Японії
малі та середні підприємства складають близько 50% загальної кількості зайнятих, їх частка у ВВП складає більше 50%. Для порівняння, додана вартість малого та середнього бізнесу в Україні в 2016 році складала 60,1%. У той же час між Україною та країнами Європейського Союзу існує певна різниця у розподілі доданої вартості за розміром підприємств. Так, на мікропідприємствах ЄС виробляється понад 20% доданої вартості, а на малих та середніх підприємствах – близько 18%. В Україні основна частина доданої вартості (43,4%) формується середніми підприємствами. Малі підприємства формують 16,7% доданої вартості, а мікропідприємства – лише 5,4%, що свідчить про низьку ефективність діяльності мікропідприємств в Україні. Проведене дослідження засвідчило, що чинниками, які негативно
впливають на розвиток малого бізнесу в Україні, є: дуже низький попит на продукцію (59% з 1800 респондентів), нестабільна політична ситуація (44%); високі податки (35%); складна система податкового адміністрування (27%); інфляція та часті зміни законодавства (26%), високий регуляторний тиск та корупція (23%); війна на Сході країни (20%); низька доступність кредитів (19%). Брак фінансування для розвитку бізнесу виявився актуальними для 44% малих та середніх підприємств України, 33% середніх та 36% малих підприємств страждають від браку оборотних коштів. Встановлено також, що значна частина малих підприємств в Україні має низький рівень інноваційного потенціалу, що створює суттєві перешкоди для адаптації до трендів четвертої промислової революції. The goal of the article is to identify peculiarities and main problems of small business development in Ukraine, including taking into account changes in the market environment as a result of the deployment of the fourth industrial revolution. To achieve this goal the following tasks are set: to analyze the specific operation of small businesses along with big and medium; identify trends of small businesses compared with big and medium in Ukraine and small businesses in other countries; to determine the factors influencing the formation of these trends; to assess the level of innovation potential of small enterprises of Ukraine in terms of types of economic activity; identify potential internal strengths and weaknesses, opportunities and threats of small business development in Ukraine. It has been established that in the countries of the European Union (EU), the USA and Japan, small and medium-sized enterprises account for about 50% of the total number of employed. Their share in GDP is more than 50 %. For comparison, the added value of small and medium-sized businesses in Ukraine amounted to 60,1% in 2016. At the same time, there is a certain difference between Ukraine and the EU countries in the allocation of value added by size of enterprises. So, in the EU micro-enterprises produce more than 20% of value added, and small and medium-sized enterprises – about 18 %. In Ukraine, the bulk of value added (43,4 %) is formed by medium-sized enterprises. The small enterprises is formed 16,7% of value added, and micro enterprises – only 5,4%, which indicates the low efficiency of micro enterprises in Ukraine. Among the factors that now have a negative impact on the development of small businesses in Ukraine, the following are highlighted: very low demand for products (59 % of 1800 respondents), unstable political situation (44 %); high taxes (35 %); complex tax administration (27 %); inflation and frequent changes in legislation (26 %), high regulatory pressure and corruption (23 %); war in the east of the country (20 %); low availability of loans (19 %). Among other factors, insufficient financial capacity remains a significant obstacle to the expansion and improvement of the activities of small enterprises. Problems with lack of financing for business development are relevant for 44 % of small and medium-sized enterprises. The difficulties of bringing small businesses in foreign markets are another widespread problem. 33 % of medium-sized and 36 % of small enterprises suffer from the lack of working capital. In Ukraine small entrepreneurs also complain about limited opportunities for obtaining loans. The main factor that makes enterprises abandon bank lending are high rates. The most important measures of the state policy to promote the development of small business in conditions of the fourth industrial revolution should be such as: reducing the number of documents required for business, simplifying tax administration and transforming the State fiscal service into a service for taxpayers, creating a single information resource for entrepreneurs and transfer of administrative services to electronic mode, improvement of credit conditions. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

1

162023

144632

1264746865

1

1

185861

1

-646346391

1

157627

1

1

110492

17661481

105463

92441

2979126

171680

-1870712610

1317837764

45927

1822806085

88635

21814

120780

850810912

1

145619689

194955

1

1

1091036644

1

214487

603

174921

1

291024726

-2112919188

1

850810910

-1870712612

82274

2979130

1
Downloads

1

1

212379

1

-646346388

101563525

1

48770

-1870712609

1317837765

1445103779

1

1

33988

1

1

1

1

97826

17661483

-646346389

1

1

1

1

1

850810909

850810911

-1870712611

1091036657

94618
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Fedulova_small_business.pdf | 501.31 kB | Adobe PDF | 641194628 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.