Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68774
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovations in the financing of lifelong learning system: expenditure optimization model |
Other Titles |
Інновації в системі фінансування освіти впродовж усього життя: модель оптимізації витрат |
Authors |
Vorontsova, Anna Serhiivna
Lieonov, Serhii Viacheslavovych Vasylieva, Tetiana Anatoliivna Artiukhov, Artem Yevhenovych |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0003-0603-3869 http://orcid.org/0000-0001-5639-3008 http://orcid.org/0000-0003-0635-7978 http://orcid.org/0000-0003-1112-6891 |
Keywords |
financial support lifelong learning system public expenses private expenses expenses optimization model structured modelling фінансова підтримка система безперервної освіти державні витрати приватні витрати модель оптимізації витрат структуроване моделювання |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/68774 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Vorontsova, A. S., Lieonov, S. V., Vasylieva, T. A., & Artiukhov, A. Y. (2018). Innovations in the financing of lifelong learning system: expenditure optimization model. Marketing and Management of Innovations, 2, 218-231. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.2-18 |
Abstract |
In recent years, in most countries of the world, it is observed the spread and change of the main paradigm of the education system, which involves the addition of classical formal education (in official educational institutions with the official document about a degree) with informal and informal types. The last two forms of education are the acquisition of knowledge, skills and abilities for comprehensive development and qualification development of a person, the formation of a civic position and the motivation for self-development and self-education, which is not necessarily accompanied by officially recognized documents but has no less value. This leads to the formation of a new system of learning that will operate throughout the life of a person and should become one of the strategic objectives for any state that strives for sustainable development. Such changes require an innovative approach at all stages of the new system formation, including its financial support. However, due to objective reasons for the limited budget funds, the state cannot independently provide financing for the lifelong learning system without involving additional economic entities. Thus, this article is devoted to building expenditure optimization model as the main innovation in the financing of the lifelong learning system. For this purpose, the authors define the stage of formation, the essence and basic characteristics of the lifelong learning system in the modern world. The next step was a providing of a comparative analysis of the main trends in financing education in the countries of the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) and their partners and Ukraine at the expense of various sources (public and private) and for different levels of education (primary education, secondary education, postgraduate education, elementary education higher education, higher education). On the results of analysing the absence of structured information about extra-budgetary funding of lifelong learning system is indicated. Thus, authors developed the approach to estimating potential volume of extra-budgetary sources of funding for a lifelong education system by using structured equation modelling method, where the informational basis are education expenditures of the Consolidated Budget of Ukraine and the Education Index (as a component of the Human Development Index). For calculations software, STATISTICA 6.1 was used. This approach allows to indicate the expenditure optimization model and to determine the financial potential of the lifelong learning system development. Це зумовлює формування нового типу освіти – освіти впродовж усього життя людини, а формування ефективних систем організації такого типу освіти повинно стати одним із стратегічних завдань для будь-якої держави, що прагне до сталого розвитку. Такі зміни вимагають інноваційного підходу на всіх етапах становлення нової системи, у тому числі в її фінансовому забезпеченні. Проте в силу об’єктивної обмеженості бюджетних коштів, держава не може самостійно забезпечувати фінансування системи освіти впродовж усього життя без залучення додаткових ресурсів від інших суб’єктів економіки. Таким чином, метою даної статті є розроблення інноваційної моделі оптимізації витрат в системі освіти впродовж усього життя. Підґрунтям для цього став проведений авторами аналіз сутності та основних характеристик системи освіти впродовж усього життя в різних країнах світу. Також проведено порівняльний аналіз основних тенденцій фінансування освіти в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) та їхніх партнерів, а також України за рахунок різних джерел (державних та приватних) та для різних рівнів освіти (початкова освіта, середня освіта, післядипломна освіта, незакінчена вища освіта, вища освіта). За результатами аналізу було виявлено відсутність структурованої інформації щодо позабюджетного фінансування системи безперервної освіти. Таким чином, авторами було розроблено інноваційний підхід до визначення потенційного обсягу позабюджетних джерел фінансування системи безперервної освіти за допомогою методу моделювання структурних рівнянь, де за базу розрахунку прийнято видатки на освіту Зведеного бюджету України й індекс освіти (як складова індексу людського розвитку). Для моделювання використано програмний продукт STATISTICA 6.1. Цей підхід дозволяє сформувати модель оптимізації витрат та визначити фінансовий потенціал розвитку системи освіти впродовж усього життя. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Australia
203047
Austria
292021693
Azerbaijan
496
Belgium
1617234988
Canada
679292498
China
1536526385
Colombia
1
Croatia
1504974303
Côte d’Ivoire
1
Ethiopia
1
France
1536526382
Germany
66101
Greece
1
Hong Kong SAR China
1925859063
Hungary
1
India
-1481044489
Indonesia
1617234992
Ireland
845433053
Italy
1
Japan
1970421683
Jordan
1
Lithuania
4398532
Malaysia
1487867216
Malta
1
Mauritius
1
Namibia
1
Netherlands
292021697
New Zealand
1
Nigeria
1
Norway
1
Pakistan
1332878317
Philippines
-838301278
Portugal
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1617234993
Slovakia
1
South Africa
1
South Korea
-838301276
Sri Lanka
1
Sweden
-838301277
Taiwan
1
Thailand
1406961404
Trinidad & Tobago
1
Turkey
158349
Uganda
1
Ukraine
1617234984
United Kingdom
797892155
United States
1536526384
Unknown Country
264874556
Vietnam
319783
Zambia
201391
Downloads
Austria
1
Azerbaijan
1
Belgium
1617234986
Brazil
1
Bulgaria
1
Cameroon
1
Canada
-2005172221
China
1029
Denmark
1358499447
France
1536526383
Germany
1
Hong Kong SAR China
1
India
-1481044488
Indonesia
1617234994
Italy
1
Lithuania
932182510
Malaysia
1925859064
Mongolia
1
Nigeria
217763
Pakistan
1
Philippines
1
Poland
1
Portugal
1
Serbia
85657
Singapore
8797079
Slovakia
1
South Korea
99883
Thailand
1
Ukraine
1617234983
United Kingdom
78573
United States
1617234990
Unknown Country
1358499446
Vietnam
-2044773196
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Vorontsova_MMI_A18-02-2018.pdf | 761.49 kB | Adobe PDF | -531137695 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.