Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69730
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства |
Other Titles |
Media education: semantic specificity of the term in the value coordinate system of information society Медиаобразование: семантическая специфика термина в ценностной системе координат информационного общества |
Authors |
Serebrianska, Iryna Mykolaivna
![]() |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-1720-4873 |
Keywords |
медіаосвіта термін семантичне значення цінність медиаобразование слово семантическое значение ценность media educatio word semantic meaning value |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69730 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Серебрянська, І.М. Медіаосвіта: семантична специфіка терміна в ціннісній системі координат інформаційного суспільства [Текст] / І.М. Серебрянська // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 69-76. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-11. |
Abstract |
Стаття присвячена аналізу семантичної структури поняття «медіаосвіта» на сучасному етапі розвитку освітньої галузі. Систематизовано найбільш поширені його дефініції, визначено розбіжності в розумінні медіаосвіти зарубіжними й вітчизняними педагогами, розмежовано поняття «медіаосвіта» і «медіаграмотність», визначено притаманні українській мові похідні неологізми. Приділено увагу спорідненим поняттям «медіапедагогіка», «медіадидактика», «медіакомпетентність», «медіавиховання»; смисловим зв’язкам поняття «медіаосвіта» з різними сферами суспільного життя, такими як освіта, медіасфера, техніка, право тощо; формулюванню ціннісних орієнтирів медіаосвіти в сучасному суспільстві. На основі компонентного аналізу слова медіаосвіта автор доходить висновку про необхідність уточнення значення терміна та його фіксації в лексикографічній практиці, створює цілісне уявлення про його денотат в мовній картині світу та загальне сприйняття медіаосвіти як інституту суспільного виховання. Статья посвящена анализу семантической структуры понятия «медиаобразование» на современном этапе развития образовательной отрасли. Систематизируются наиболее распространенные его дефиниции, определяются различия в понимании медиаобразования зарубежными и отечественными педагогами, трактуются понятия «медиаобразование», «медиаграмотность» и присущие украинскому языку производные неологизмы. Уделяется внимание родственным понятиям «медиапедагогика», «медиадидактика», «медиакомпетентность», «медиавоспитание»; смысловым связям понятия «медиаобразование» с другими сферами общественной жизни, такими как образование, медиасфера, техника, право и др.; формулированию ценностных ориентиров медиаобразования в современном обществе. На основе компонентного анализа слова медиаобразование автор приходит к выводам о необходимости уточнения значения термина и его фиксации в лексикографической практике, создает целостное представление о его денотате в языковой картине мира, об общем восприятии медиаобразования как института общественного воспитания. The article deals with semantic structure of the concept “media education” at the present stage of education field. The author has systematized its prevalent definitions, distinguished “media education” and “media literacy” and defined typical Ukrainian derived neologisms. Attention is paid to the related terms “media pedagogy”, “media didactics”, “media competence” and “media upbringing”. The differences in understanding of “media education” by foreign and domestic scientists are identified here. The semantic relationships of the concept “media education” with other spheres of public life such as education, pedagogy, media sphere, engineering, law, etc. are also outlined. The value orientations of media education in modern society are formulated. Basing on component analysis, the author concludes that media education is an institution of public education in the language public awareness and the term media education needs fixing in the lexicographical language practice. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views

7287043

141294

762

9713

1

1

1

888173

453800

14574086

888172
Downloads

1

1

1

1

2523208

1

24243047

36
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Serebrianska_media_education.pdf | 393.54 kB | Adobe PDF | 26766296 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.