Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69738
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Means of verbal influence in English mediа теxts. Dualism of influence |
Other Titles |
Вербальные средства влияния в англоязычных медиатекстах. Дуализм влияния Вербальні засоби впливу в англомовних медійних текстах. Дуальність впливу |
Authors |
Zhulavska, Olha Oleksandrivna
Yehorova, A. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0002-3132-6877 |
Keywords |
means of verbal influence verbal influence devices and means of influence media text засоби вербального впливу вербальний вплив мовленнєвий вплив медійний текст средства вербального воздействия речевое воздействие медиатекст |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69738 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Zhulavskaya, O.O. Means of verbal influence in English mediа теxts. Dualism of influence [Текст] / O.O. Zhulavskaya, A. Yehorova // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 31-37. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-05. |
Abstract |
Стаття присвячена вивченню засобів мовленнєвого впливу, що використовуються в англомовних медійних текстах. В центрі уваги знаходяться засоби мовленнєвого впливу, що належать до різних мовних рівнів: фонологічного, лексико-семантичного та морфо-синтаксичного. Виявлено, що це явище може мати різноманітні види, але загалом всі досліджувані одиниці можна розділити на дві чисельні групи: засоби вербального впливу, що мають негативний характер та засоби, які мають позитивний характер. На основі цього розподілу було зроблено висновок про дуальність явища мовленнєвого впливу та його здатність амбівалентно впливати на суспільство. Статья посвящена изучению средств речевого воздействия, используемых в англоязычных медиатекстах. В центре внимания находятся средства речевого воздействия, которые принадлежат к разным языковым уровням: фонологическому, лексико-семантическому и морфосинтаксическому. Обнаружено, что это явление может иметь различные виды, но в целом все исследуемые единицы делятся на две многочисленные группы: средства вербального воздействия, имеющие негативный характер и средства, которые имеют положительный характер. На основе этого разделения был сделан вывод о дуализме явления речевого воздействия и его способности амбивалентно влиять на общество. The article is devoted to the study of means of speech influence which are used in English-language media texts. We focus on means of verbal influence, which belong to different language levels: phonological, lexicosemantic and morphosyntactic. We have found that this phenomenon can have different types, but in general, all units, which we examined, can be divided into two large groups: verbal means, having a negative character and means which have a positive character. Based on this division, we made a conclusion about dualism of the phenomenon of verbal influence and its ability to have a strong ambivalent impact on society. |
Appears in Collections: |
Філологічні трактати |
Views
France
408
Germany
47202
Ireland
13546
Lithuania
1
Singapore
24784415
Ukraine
1020014
United Kingdom
186354
United States
11571478
Unknown Country
371480
Vietnam
2452
Downloads
France
1
Germany
1
India
1
Indonesia
1
Lithuania
1
Netherlands
1
Taiwan
1
Ukraine
1020014
United Kingdom
1
United States
24784414
Unknown Country
18
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Zhulavskaya_verbal_influence.pdf | 349.84 kB | Adobe PDF | 25804455 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.