Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69738
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Means of verbal influence in English mediа теxts. Dualism of influence
Other Titles Вербальные средства влияния в англоязычных медиатекстах. Дуализм влияния
Вербальні засоби впливу в англомовних медійних текстах. Дуальність впливу
Authors Zhulavska, Olha Oleksandrivna  
Yehorova, A.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-3132-6877
Keywords means of verbal influence
verbal influence
devices and means of influence
media text
засоби вербального впливу
вербальний вплив
мовленнєвий вплив
медійний текст
средства вербального воздействия
речевое воздействие
медиатекст
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69738
Publisher Sumy State University
License
Citation Zhulavskaya, O.O. Means of verbal influence in English mediа теxts. Dualism of influence [Текст] / O.O. Zhulavskaya, A. Yehorova // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 31-37. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-05.
Abstract Стаття присвячена вивченню засобів мовленнєвого впливу, що використовуються в англомовних медійних текстах. В центрі уваги знаходяться засоби мовленнєвого впливу, що належать до різних мовних рівнів: фонологічного, лексико-семантичного та морфо-синтаксичного. Виявлено, що це явище може мати різноманітні види, але загалом всі досліджувані одиниці можна розділити на дві чисельні групи: засоби вербального впливу, що мають негативний характер та засоби, які мають позитивний характер. На основі цього розподілу було зроблено висновок про дуальність явища мовленнєвого впливу та його здатність амбівалентно впливати на суспільство.
Статья посвящена изучению средств речевого воздействия, используемых в англоязычных медиатекстах. В центре внимания находятся средства речевого воздействия, которые принадлежат к разным языковым уровням: фонологическому, лексико-семантическому и морфосинтаксическому. Обнаружено, что это явление может иметь различные виды, но в целом все исследуемые единицы делятся на две многочисленные группы: средства вербального воздействия, имеющие негативный характер и средства, которые имеют положительный характер. На основе этого разделения был сделан вывод о дуализме явления речевого воздействия и его способности амбивалентно влиять на общество.
The article is devoted to the study of means of speech influence which are used in English-language media texts. We focus on means of verbal influence, which belong to different language levels: phonological, lexicosemantic and morphosyntactic. We have found that this phenomenon can have different types, but in general, all units, which we examined, can be divided into two large groups: verbal means, having a negative character and means which have a positive character. Based on this division, we made a conclusion about dualism of the phenomenon of verbal influence and its ability to have a strong ambivalent impact on society.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

France France
408
Germany Germany
47202
Ireland Ireland
13546
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
24784415
Ukraine Ukraine
1020014
United Kingdom United Kingdom
186354
United States United States
11571478
Unknown Country Unknown Country
371480
Vietnam Vietnam
2452

Downloads

France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Indonesia Indonesia
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
1020014
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
24784414
Unknown Country Unknown Country
18
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Zhulavskaya_verbal_influence.pdf 349.84 kB Adobe PDF 25804455

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.