Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69765
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Компаративний дискурс: художня публіцистика Дмитра Донцова і Михайла Арцибашева
Other Titles Компаративный дискурс: художественная публицистика Дмитрия Донцова и Михаила Арцыбашева
Comparative discourse: artistic journalism of Dmytro Dontsov and Mykhailo Artsybashev
Authors Жиленко, І.Р.
ORCID
Keywords художня публіцистика Арцибашева і Донцова
енергетика письменника-патріота
художественная публицистика Арцыбашева и Донцова
энергетика писателя-патриота
artistic journalism of Artsybashev and Dontsov
power of the writer-patriot
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69765
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Жиленко, І.Р. Компаративний дискурс: художня публіцистика Дмитра Донцова і Михайла Арцибашева [Текст] / І.Р. Жиленко // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 92-104. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-14.
Abstract На тематологічному рівні компаративних студій досліджуються особливості художньої публіцистики українського письменника Дмитра Донцова і російськомовного – Михайла Арцибашева періоду міжвоєнного двадцятиріччя, творчість яких довгий час знаходилася на маргінесі літературознавчої науки. У статті визначено основні тематичні обрії авторів, що полягають у вирішенні актуальних питань тогочасної дійсності, пов’язаної з політичними питаннями, тематикою мистецтва й еміграції. З’ясовано спільні та відмінні домінанти їхніх творів малої прози – нарисів Д. Донцова і «Записок писателя» М. Арцибашева 1920-х років. З’ясовано, що стиль художньої публіцистики українського й російського митців зумовлений їхньою войовничою позицією та бажанням донести її до аудиторії. Арцибашеву й Донцову притаманні динамізм думки, в’їдлива іронія, певна тенденційність, пристрасна аргументація, велика кількість художніх засобів, особлива енергетика письменника-борця. Характерний для кожного з них публіцистичний стиль відповідає активно-діяльнісній позиції авторів. Переконливі аргументи, влучні й чіткі висновки письменників спонукали співвітчизників до дії. Інша річ – світоглядні позиції митців: Донцов – послідовний і непримиримий український націоналіст, Арцибашев – монархіст.
На тематологическом уровне компаративистики исследуются особенности художественной публицистики украинского писателя Дмитрия Донцова и русскоязычного автора Михаила Арцыбашева периода межвоенного двадцатилетия, творчество которых долгое время было предано забвению. В статье определены основные тематические горизонты авторов, заключающиеся в решении актуальных вопросов современности, связанной с политическими вопросами, тематикой искусства и эмиграции. Выявлено общие и отличительные доминанты их произведений малой прозы – очерков Д. Донцова и «Записок писателя» М. Арцыбашева 1920-х годов. Подчеркивается, что стиль художественной публицистики украинского и русского художников обусловлен их воинственной позицией и желанием донести её до аудитории. Арцыбашеву и Донцову присущи динамизм мысли, едкая ирония, некоторая тенденциозность, страстная аргументация, особая энергетика писателя-борца, использование большого количества художественных средств. Характерный для каждого из них публицистический стиль соответствует активно-деятельностной позиции авторов. Убедительные аргументы, точные и четкие выводы писателей побуждали соотечественников к действию. Другое дело – мировоззренческие позиции художников: Донцов – последовательный и непримиримый украинский националист, Арцыбашев – убежденный монархист.
At the thematic level of comparative studies, the peculiarities of artistic journalism of writers of the interwar twentieth anniversary period – the Ukrainian Dmytro Dontsov and the Russian Mykhailo Artsybashev, whose creativity has long been on the margin of literary science, is being explored. The article outlines the main thematic horizons of the authors, which consist in solving relevant issues of contemporary reality related to political issues, art and emigration. The common and distinct dominants of their small prose of the 1920s – D. Dontsov’s essays and M. Artsybashev’s "Writer's Notes" have been characterized here. It is found out that the style of artistic journalism of the Ukrainian and Russian artists is related to their militant position and the desire to bring it to the audience. Artsybashev and Dontsov are characterized by dynamism of thought, curling irony, certain tendentiousness, passionate argumentation, a large number of artistic means, and a special power of the writer-fighter. The journalistic style, typical for each of them, corresponds to the active position of the authors. Convincing arguments, accurate and clear conclusions of the writers encouraged compatriots to act. Another thing is the artists’ worldview: Dontsov is a consistent and irreconcilable Ukrainian nationalist, and Artsybashev is a monarchist.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
35366
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
12930874
Ukraine Ukraine
5716384
United Kingdom United Kingdom
102647
United States United States
5716385
Unknown Country Unknown Country
204604

Downloads

Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Italy Italy
1371
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1375
Spain Spain
1
Ukraine Ukraine
5716386
United Kingdom United Kingdom
102648
United States United States
2310964
Unknown Country Unknown Country
15

Files

File Size Format Downloads
Zhylenko_comparative_discourse.pdf 407.61 kB Adobe PDF 8132765

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.