Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70927
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Intuitive decision-making inside public utility organizations in Slovenia |
Other Titles |
Інтуїтивне прийняття рішень в громадських комунальних організаціях: досвід Словенії |
Authors |
Galic, S.
Dandan, S.M.M. Zoran, A.G. |
ORCID | |
Keywords |
emotional intelligence intuition public administration competences utility company decision-making process successfulness емоційний інтелект інтуїція державне управління компетенція компанія прийняття рішень успішність |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/70927 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Galic, S., Dandan, S. M. M, & Zoran, A. G. (2018). Intuitive Decision-Making inside Public Utility Organizations in Slovenia. Marketing and Management of Innovations, 4, 14-25. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-02 |
Abstract |
This study examined to what extent managers in Slovenian public utility organizations implement
intuition into their decision-making process. Study aimed to determine whether there is a statistically significant link
between emotional intelligence and the implementation of intuition in the decision-making process of managers in
public utility organizations and focused primarily on emotional competencies, or more precisely, on emotional
intelligence and intuition and if any statistically significant differences will be determined of intuition among managers
and level of education. Aims of the article: to determine whether there is a statistically significant link between
emotional intelligence and the implementation of intuition in the decision-making process of managers in public utility
organizations. The bases for the theoretical background were a systematic overview and a critical analysis of the
literature from the study field. According to the findings from the literature study, links were developed between the
study areas and a hypothesis of the relationship between competencies, emotional intelligence and intuitive decisionmaking
of managers formed. The study used a questionnaire as a measuring instrument, divided into 6 sets: (1)
demographic data, (2) emotional intelligence (ESCQ), (3) intuitive potential, (4) use of intuition in decision making, (5)
intuitive synthesis, (6) environmental scale and they were distributed among (110) respondents. Unsolved issues: the
research in public utility companies should be conducted on a larger sample of respondents. The respondents in the
research often base important decisions on intuition (81.7%). The connection between emotional intelligence and
implementation of intuition in the decision-making process was determined. A higher level of formal education is
associated with rational decision making – that is, the higher the formal education is, the more rationally and nonintuitively
decisions were made. The research was conducted in public utility organizations in Slovenia and it would
be beneficial to conduct similar studies in other international public utility organizations, on the basis of which
comparisons could be made. У статті автори досліджують частоту використання інтуїції менеджерами словенських комунальних організацій у процесі прийняття рішень. При цьому автори зосереджуються на емоційній компетенції, а саме на емоційному інтелекті та інтуїції. Метою статті є визначення статистичної значимості взаємозв'язку між емоційним інтелектом та використанням інтуїції у процесі прийняття рішень керівниками громадських комунальних організацій. Теоретичну основу дослідження склали результати критичного аналізу наукової літератури за даним напрямом. На основі результатів дослідження автори висунили гіпотези про існування взаємозв’язку між компетенціями, емоційним інтелектом та інтуїцією керівників у процесі прийняття рішень. У ході дослідження було використано метод анкетування та опитано 110 респондентів словенських комунальних організацій. Анкета була розділена на 6 блоків, а саме: (1) демографічні дані, (2) емоційний інтелект (ESCQ), (3) інтуїтивний потенціал, (4) використання інтуїції при прийнятті рішень, (5) інтуїтивний синтез, (6) оточення. При цьому автори наголошують, що аналіз комунальних підприємств повинен проводитися на більшій вибірці респондентів, що є перспективним напрямом для подальших досліджень. Результати опитування показали, що більшість респондентів приймають важливі рішення на основі інтуїції (81,7%). На основі результатів дослідження автори підтвердили гіпотезу про статистично значимий взаємозв’язок між емоційним інтелектом та використанням інтуїції керівниками у процесі прийняття рішень. При цьому, доведено, що рівень освіти впливає на процес прийняття раціональних рішень – тобто, чим вище рівень освіти, тим більше приймається раціональних рішень без використання інтуїції. Автори наголошують на тому, що так як дане дослідження проводилося на прикладі комунальних підприємств Словенії, то необхідним є розширення географії дослідження з метою порівняння та врахування культурних особливостей використання інтуїції при прийнятті рішень. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Belgium
1
China
11027445
Germany
173385
Greece
2923
Ireland
24228
Japan
1
Lithuania
1
Singapore
1
Ukraine
5977900
United Kingdom
464596
United States
40656652
Unknown Country
928355
Vietnam
2925
Downloads
China
1
Germany
3453128
India
1
Indonesia
1
Lithuania
1
Slovenia
3453128
South Africa
1
Ukraine
3453128
United Kingdom
1
United States
22054890
Unknown Country
12
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Galic_mmi_4_2018.pdf | 283.21 kB | Adobe PDF | 32414293 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.