Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71552
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Впровадження стратегії "блакитного океану" в аграрному секторі України
Other Titles Внедрение стратегии «голубого океана» в аграрном секторе Украины
Implementation of the “Blue Ocean” Strategy in the Agrarian Sector of Ukraine
Authors Рощина, Н.В.
Черненко, Н.О.
ORCID
Keywords «червоний океан»
«блакитний океан»
стратегія
аграрний сектор
конкуренція
ринкова ніша
система стратегічного управління
«алый океан»
«голубой океан»
стратегия
аграрный сектор
конкуренция
рыночная ниша
система стратегического управления
“red ocean”
“blue ocean”
strategy
agrarian sector
competition
market niche
system of strategic management
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71552
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Рощина, Н.В. Впровадження стратегії "блакитного океану" в аграрному секторі України [Текст] / Н.В. Рощина, Н.О. Черненко // Механізм регулювання економіки. - 2018. - № 2. - С. 6-13. - DOI: 10.21272/mer.2018.80.01
Abstract У статті досліджено позиції України на світовому аграрному ринку та причини її екстенсивного розвитку. Розглянуто досвід аграрної політики Японії, який доцільно використати для створення та розвитку сільської виробничої інфраструктури України, стимулювання сільськогосподарських науково-дослідних робіт. Авторами зазначено, що iснують «Блакитні океани» – нові сфери та невідомі ділянки ринку. Натомість у «червоних океанах» кордони галузі визначені й погоджені, а правила конкуренції давно відомі. Тому компанії з «червоної території» намагаються витіснити конкурентів, щоб перетягнути на себе велику частину попиту. З часом ринок стає тіснішим, можливості для зростання і здобуття прибутку скорочуються, починається смертельна конкуренція, яка заливає океан червоним кольором. У «блакитних океанах» немає конкуренції, тому вони дають можливість зростати і отримувати прибуток. Для освоєння блакитних океанів потрібний творчий підхід, зазвичай вони виникають усередині «червоних», що розширює кордони галузі. У статті зазначено, що ця стратегія є актуальною для сучасної сфери прогнозування загроз в агросекторі, вона націлена на пошук нового, а не вивчення і розвиток старого. Особливу увагу приділено теоретичним аспектам застосування стратегії «блакитного океану» як інструменту стратегічного успіху в аграрному секторі. Проаналізовано основні переваги щодо застосування запропонованої стратегії. Зазначено, що разом із наведеними перевагами впровадження стратегії «блакитного океану» адекватне ставлення до процесу імплементації стратегічних орієнтирів на сучасному етапі економічних відносин вимагає від менеджменту підприємства розуміння стратегічної логіки як «червоного», так і «блакитного» океанів. У результаті дослідження доведено, що за умов упровадження представленої стратегії Україна має можливість як зберегти свої конкурентні переваги, так і створити окремий попит на продукцію ринку ІТ в агросекторі.
В статье исследованы позиции Украины на мировом аграрном рынке и причины ее экстенсивного развития. Рассмотрен опыт аграрной политики Японии, который целесообразно использовать для создания и развития сельской производственной инфраструктуры Украины, стимулирования сельскохозяйственных научно-исследовательских работ. Авторами отмечено, что существуют «голубые океаны» – новые сферы и неизвестные участки рынка. Зато в «красных океанах» границы области определены и согласованы, а правила конкуренции давно известны. Поэтому компании с «красной территории» пытаются вытеснить конкурентов, чтобы перетянуть на себя большую часть спроса. Со временем рынок становится более тесным, возможности для роста и получения прибыли сокращаются, начинается смертельная конкуренция, которая заливает океан красным цветом. В «голубых океанах» нет конкуренции, поэтому они дают возможность расти и получать прибыль. Для освоения голубых океанов нужен творческий подход, обычно они возникают внутри «красных», что расширяет границы области. В статье указано, что эта стратегия является актуальной для современной сферы прогнозирования угроз в агросекторе, она нацелена на поиск нового, а не на изучение и развитие старого. Особое внимание уделено теоретическим аспектам применения стратегии «голубого океана» как инструмента стратегического успеха в аграрном секторе. Проанализированы основные преимущества использования и внедрения предложенной стратегии. Показано, что вместе с представленными преимуществами внедрения стратегии «голубого океана» адекватное отношение к процессу имплементации стратегических ориентиров на современном этапе экономических отношений требует от менеджмента предприятия понимания стратегической логики как «алого», так и «голубого» океанов. В результате исследования доказано, что в условиях внедрения представленной стратегии Украины имеет возможность как сохранить свои конкурентные преимущества, так и создать отдельный спрос на продукцию рынка ИТ в агросекторе.
Ukrainian position in the world agrarian market and the reasons for its extensive development are analyzed in the article. The experience of Japanese agrarian policy, which it is expedient to use for creation and development of rural industrial infrastructure of Ukraine and also stimulation of agricultural research work is considered in the article. The authors point out that a “Blue oceans” are a new spheres and unknown areas of the market. Instead of that, a “Red oceans” have defined and agreed the boundaries of the industry and the rules of competition have been known a long time. Therefore, companies from the “Red Territory” are trying to crowd out competitors in order to obtain a large part of their demand. Over time, the market becomes tighter, opportunities for growth and profit decline, begins a fatal competition that pours the ocean in red. There is no competition in the “blue oceans”, so they give an opportunity to grow and make a profit. A creative approach is required for the development of the blue oceans, usually they arise inside the “red ocean”, that extends the boundaries of the industry. This strategy is relevant for the modern sphere of forecasting threats in the agrarian sector, it aims to find a new, rather than studying and developing the old one, was mention in the article. Particular attention to the theoretical aspects of applying the “blue ocean” strategy as an instrument of strategic success in the agrarian sector has been analyzed. The main advantages of applying the proposed strategy are analyzed. The adequate attitude to the process of implementation of strategic guidelines at the present stage of economic relations requires from the enterprise` management understanding of the strategic logic both: “red” and “blue” oceans, was shown by the authors. Also the advantages of the implementation “the blue ocean strategy” has been shown in the article. The implementation of the presented strategy proved that Ukraine has an opportunity to maintain its competitive advantage and create a separate demand for IT products in the agricultural sector, has been proved as a result of the study.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Australia Australia
1
Belgium Belgium
1
Germany Germany
1070014
Greece Greece
6502
Ireland Ireland
153518
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
27217615
Ukraine Ukraine
11007276
United Kingdom United Kingdom
2903011
United States United States
161165656
Unknown Country Unknown Country
214530871

Downloads

Belgium Belgium
1
Lithuania Lithuania
1
Ukraine Ukraine
27217615
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
107800442
Unknown Country Unknown Country
214530872

Files

File Size Format Downloads
Roshchina_Implementation.pdf 446.86 kB Adobe PDF 349548932

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.