Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71642
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Innovation in public finance management of sustainable human development |
Other Titles |
Інновації в управлінні публічними фінансами сталого людського розвитку |
Authors |
Kozarezenko, L.
Petrushenko, Yurii Mykolaiovych ![]() Tulai, O. |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-9902-7577 |
Keywords |
financial policy budget policy financial provision budget costs innovations sustainable human development фінансова політика бюджетна політика фінансове забезпечення інновації видатки бюджету сталий людський розвиток |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71642 |
Publisher | Sumy State University |
License | Copyright not evaluated |
Citation | Kozarezenko, L., Petrushenko, Y., & Tulai, O. (2018). Innovation in Public Finance Management of Sustainable Human Development. Marketing and Management of Innovations, 4, 191-202. http://doi.org/10.21272/mmi.2018.4-17 |
Abstract |
is proved that peculiarities of countries with the social-oriented economy are defined by either
sufficient costs for the social sphere maintenance and development, or also by their essential influence on the citizens’
welfare, as evidenced by the human development index, which is calculated on the basis of the citizens’ material
situation indicators and social and demographic indicators. Countries with Scandinavian and Western European social
and economic development models are in the category with the highest level of human development. It has been
revealed that although the state provides great financial support for the social sphere in these countries, financing
sources diversification of projects and programs in the educational and medical branches is growing, the insurance
medicine and accumulative level of the pension system are being developed. In general, innovative approaches to
the financing of social programs are often used. The reasonability to use the integral system of the economy financial
control, further improvement of assumptions regarding institutional mechanisms to provide sustainable human
development, which are purposefully used by state institutions, is proved. The proposed model and calculations help
to prove marginal conditions of the social costs’ regulation of the State and local budgets of Ukraine, oriented to the
human development. It is justified, that 10% is an optimal marginal norm of the annual rates regarding the relevant
costs growth over the five years. Therefore, the annual decrease of the financing amounts over 10% of the financing
amounts from the previous years are not accepted. It is emphasized that the financial management system of the
sustainable human development has to be improved taking into account the public development priorities, economic
cyclicity, the financial system transformations and the leading experience of the countries with the developed and
transformational economy, in the first place in the application of innovative financial instruments of human
development. Доведено, що особливості країн з соціально-орієнтованою економікою визначаються як достатнім обсягом видатків на утримання та розвиток соціальної сфери, так і їх суттєвим впливом на добробут громадян, про що свідчить індекс людського розвитку, який розраховується на основі сукупності показників матеріального становища населення та соціально- демографічних індикаторів. У категорії з найвищим рівнем людського розвитку традиційно перебувають країни з скандинавською та західноєвропейською моделями соціально-економічного розвитку. Виявлено, що, незважаючи на значні обсяги державного фінансового забезпечення галузей соціальної сфери в даних країнах посилюється диверсифікація джерел фінансування проектів і програм у освітній та медичній галузі, відбувається розвиток страхової медицини та накопичувального рівня пенсійної системи. Доведено доцільність використання цілісної архітектоніки фінансового регулювання економіки, подальше удосконалення положень щодо інституційних механізмів фінансового забезпечення сталого людського розвитку, які цілеспрямовано застосовуються державними інститутами. За допомогою запропонованої моделі та розрахунків доведено граничні умови управління соціальними видатками Державного та місцевих бюджетів України, що спрямовуються на людський розвиток. Обґрунтовано, що 10% є оптимальною граничною нормою щорічних темпів зростання відповідних видатків на п’ятирічному зрізі. При цьому встановлено недопустимість щорічного зменшення обсягів фінансування більше, ніж на 10% від обсягів фінансування попередніх років. Наголошено, що вдосконалення системи фінансового регулювання сталого людського розвитку має здійснюватися з урахуванням пріоритетів суспільного розвитку, економічної циклічності, перетворень фінансової системи та провідного досвіду країн з розвинутою та трансформаційною економікою. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views

36822

1022563

1

1

1

1

86167

1

1

1

1

209785

-1209678846

-344483738

1

301504901

-826730455

197357

1

539801184

1875189663

1

193630

1

1

-344483736

923769010

1

1

48795808

1

-344483735

87962

-1209678848

1024757121

142855

1

8143684
Downloads

36823

1024757127

1

637984400

-1209678845

1

1

1

1

1

1

210335

1

1

923769011

1

1

1

1

621368361

46764

-1209678844

444399172

111063

1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Kozarezenko_mmi_4_2018.pdf | 323.69 kB | Adobe PDF | 1233325381 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.