Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71715
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Толерантність як професійна компетентність лікаря |
Authors |
Хоменко, К.П.
Khomenko, Oleksii Vitaliiovych Khyzhnia, Yaroslava Volodymyrivna |
ORCID |
http://orcid.org/0000-0001-8755-9592 http://orcid.org/0000-0001-8756-3460 |
Keywords |
вища медична освіта высшее медицинское образование higher medical education медичні університети медицинские университеты medical universities майбутні лікарі будущие врачи future physicians |
Type | Article |
Date of Issue | 2018 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71715 |
Publisher | ПАН; Гнозис |
License | |
Citation | Хоменко, К.П. Толерантність як професійна компетентність лікаря [Текст] / К.П. Хоменко, О.В. Хоменко, Я.В. Хижня // Посттравматичний стресовий розлад: дорослі, діти та родини в ситуації війни: Міжнародне науково-практичне видання / заг. ред.: І. Маноха, Г. Собчук. – Том ІІ – Варшава; Київ: ПАН; Гнозис, 2018. – С. 533-545. |
Abstract |
Сучасна медична освіта поступово відмовляється від традиційної моделі освіти з переважанням накопичення знань і переходить до особистісно-орієнтованої моделі, за якої у майбутнього лікаря формується здатність до вирішення нетипових професійних завдань, до творчого мислення, до реалізації гуманістичного принципу: лікувати хворого, а не хворобу. У зв’язку з чим особливу роль у системи медичної освіти здобуває значимість толерантність як професійна компетентність лікаря, що формується на особистісних якостях майбутніх фахівців, які здатні відповідати викликам часу, особливо в умовах бойових дій. Современное медицинское образование постепенно отказывается от традиционной модели образования с преобладанием накопления знаний и переходит к личностно-ориентированной модели, при которой у будущего врача формируется способность к решению нетипичных профессиональных задач, к творческому мышлению, к реализации гуманистического принципа: лечить больного, а не болезнь. В связи с чем, особую роль в системе медицинского образования приобретает значимость толерантность как профессиональная компетентность врача, формирующаяся на личностных качествах будущих специалистов, которые способны отвечать вызовам времени, особенно в условиях боевых действий. Modern medical education gradually renounces the traditional model of education with the predominance of knowledge accumulation and transforms into a personality-oriented model, in which the future physician forms the ability to solve non-typical professional tasks, to creative thinking and to realizing the humanistic principle: to treat the patient, not the disease. In connection with this, a special role in the system of medical education tolerance acquires significance as a professional competence, which is formed on the personal qualities of future specialists who are able to meet the challenges of time, especially in the conditions of hostilities. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (ЕлІТ) |
Views
Germany
1
Greece
1
Ireland
87775
Lithuania
1
Netherlands
857
Singapore
159537257
Sweden
1
Ukraine
26557502
United Kingdom
941165
United States
49914671
Unknown Country
6000
Downloads
Bulgaria
1
Czechia
17800062
Estonia
1
Finland
175550
France
285166
Germany
237045233
Ireland
1
Poland
65922
Romania
1
Russia
3200331
Singapore
1
Spain
1
Ukraine
237045232
United Kingdom
1
United States
82029284
Unknown Country
58
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Khomenko_Gnozis_2018.pdf | 1.56 MB | Adobe PDF | 577646845 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.