Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71808
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Архівна освіта в Україні: стан і перспективи
Other Titles Архивное образование в Украине: состояние и перспективы
Archive Education in Ukraine: State and Prospects
Authors Бездрабко, В.В.
ORCID
Keywords архівна освіта
архівіст
архів
вища школа
освіта
концепція архівної освіти
архивное образование
архивист
архив
высшая школа
образование
концепция архивного образования
Archival Education
Archivist
Archive
University
Education
Concept of Archival Education
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/71808
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Бездрабко, В.В. Архівна освіта в Україні: стан і перспективи / В.В. Бездрабко // Сумський історико-архівний журнал. - 2018. - № XXXI. - С. 5-17. - DOI: doi.org/10.21272/shaj.2018.i31.p.5.
Abstract Стаття присвячена сучасному стану архівної освіти в Україні та перспективам її розвитку. Для успішної реалізації мети розвідки було залучено до розгляду офіційні джерела нормативно-правового регулювання вищої освіти в Україні, проект концепції розвитку архівної освіти 1998 р. та статистичні дані цьогорічної вступної кампанії. Це дало змогу об’єктивно оцінити сучасний стан галузевої освіти та можливі шляхи розв’язання проблем для створення умов позитивної динаміки її розвитку. Окремо зауважено на умовах успішної реалізації реформи архівної освіти, необхідності залучення передового зарубіжного досвіду та збереженні національних традицій її розвитку в Україні.
Статья посвящена современному состоянию архивного образования в Украине и перспективам его развития. Для успешной реализации цели статьи были привлечены к рассмотрению официальные источники нормативно-правового регулирования высшего образования в Украине, проект концепции развития архивного образования 1998 года, статистические данные вступительной кампании этого года. Это позволило объективно оценить современное состояние отраслевого образования и возможные пути решения проблем для создания условий положительной динамики его развития. Отдельно сказано об условиях успешной реализации реформы архивного образования, необходимости привлечения передового зарубежного опыта и сохранения национальных традиций его развития в Украине.
The importance of understanding the goal of reforming archival education was noted, as well as solving the related tasks that will become the basis for its successful implementation. Currently, archives do not need a “universal amateur”, but deeply knowledgeable with the archival technologies specialist, who is capable of working with traditional documents of any era and a variety of external and internal characteristics, as well as being able to orient at the user and researcher level with the peculiarities of the functioning of information in the eenvironment, by working effectively with information technologies. Requirements to the skills of the archivist are not frozen and constantly changing according to the call of time. Defining the scope of the skills of the archivist is the beginning of who he should be, for a long time or not. The professionalism of the archivist needs a proper “infrastructure” that dialectically influences and determines its level. It is about modern material and technical support of the branch and financial support from any sources of a wide range of activity of archival institutions and their labor resources. This requires a responsible attitude of the state, society to the archives, development of inter-institutional productive dialogue of all involved in the training of archivists, archives, public associations, professional associations, in general, support of professional communication, etc. Material, technical and financial sectoral resources are the second powerful condition for reforming archival education. All plans to transform the archival education and to fill it with new content may also be impracticable without the appropriate legal and regulatory framework for educational activities. An important condition for the successful reformation of archival education in Ukraine is the personnel, that is, those who can attract and use various economic, technical, technological, scientific, informational, communicative-strategic resources in order to solve the urgent problems of the industry. Reforms should also be carried out by professionals, who are capable not only of producing ideas, but also of decisive anti-crisis management actions oriented towards positive results and achievement of goals. It was emphasized that without systematic management and various (social, material, financial, technical) support at the state level, in the first place for the employee of the archival institution is difficult to achieve the desired result. The prospects of archival education in multidimensional, varied educational programs in higher education, which tend to classical academies and technological practices, postgraduate education, distant form of organization of internships, retraining of personnel, a productive union of educational institutions and archival institutions, professional communication and managers, who capable of providing reform processes at different levels.
Appears in Collections: Сумський історико-архівний журнал

Views

China China
1778882470
Germany Germany
266328537
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1473070
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1034
Singapore Singapore
-361732487
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
879898779
United Kingdom United Kingdom
266328533
United States United States
-872911389
Unknown Country Unknown Country
966345837

Downloads

China China
-1384090291
Germany Germany
266328538
India India
1
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Singapore Singapore
1
Ukraine Ukraine
-1662258349
United Kingdom United Kingdom
9908
United States United States
-361732487
Unknown Country Unknown Country
-1370352907

Files

File Size Format Downloads
Bezdrabko_shaj_2018.pdf 576.03 kB Adobe PDF -217128288

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.