Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72574
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Wavelet Decomposition for Diagnosing the Technical State of the Engine Automatic Control Systems |
Other Titles |
Вейвлет-розклад для діагностики технічного стану систем автоматичного керування двигуном |
Authors |
Tovkach, S.S.
|
ORCID | |
Keywords |
wavelet electronic control system dynamic characteristics fault stability multifractal formalism вейвлет електронна система керування динамічні характеристики відмовостійкість мультифрактальний формалізм |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72574 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Tovkach, S.S. Wavelet Decomposition for Diagnosing the Technical State of the Engine Automatic Control Systems [Текст] / S.S. Tovkach // Журнал нано- та електронної фізики. – 2019. – Т.11, № 1. – 01016(6cc). - DOI: 10.21272/jnep.11(1).01016. |
Abstract |
The paper describes the features of building efficient and reliable ACS aircraft power plant within the identifying dynamic characteristics, which allows, on the one hand, to organize optimal control with adaptation to changing external conditions and, on the other hand, to take timely and correct decisions when violations occur in the power plant or in the control part of the ACS. By using this approach, the problem arises of defining the identification methods that allow, in addition to assessing the current state of the
system, to carry out a reliable and timely diagnosis of possible violations. It is proposed to use the coefficients of the wavelet decomposition of the characteristics of a closed ACS as identified parameters, which will help to avoid the problem of ensuring the fault stability of the system. In order to increase the reliability of the electronic systems of automatic control, the use of automatic control systems and diagnostics of their state is considered for the purpose of making control decisions in case of malfunctions of the engine or
control system. The control of typical failures at the early stage of designing engine ACS allows the use of control system as a coordinator, modifying the control algorithm in critical situations while maintaining the acceptable level of quality. Therefore, further improvement of the methods of constructing highefficiency ACS is the study of reviewed models of recognition and visualization of the system operation with the definition of energy-active points based on the multifractal formalism for the description of dynamic
systems. On the basis of the algorithm of the wavelet coefficient decomposition (mathematical description of the system), a technical implementation (structural scheme of the automatic control system) for the development of nano- and microelectronic devices of the engine control system with properties of the confidence coefficients on the distribution scale is proposed. У роботі описуються особливості побудови ефективних і надійних АСК в рамках ідентифікації динамічних характеристик, що дозволяє з однієї сторони, організувати оптимальне керування з адаптацією до змінюваних зовнішніх умов і, з іншої сторони, - приймати своєчасні і правильні рішення при виникненні порушень в силовій установці або в керуючій частині АСК. При використанні такого підходу виникає задача виявлення методів ідентифікації, які дозволяють крім оцінки поточного стану системи здійснювати достовірну і своєчасну діагностику можливих порушень. Пропонується в якості ідентифікованих параметрів використовувати коефіцієнти вейвлет-розкладу характеристик замкненої АСК, які допоможуть уникнути проблему забезпечення відмовостійкості системи. Для підвищення надійності електронних систем автоматичного керування розглядається використання автоматичних систем контролю і діагностики їх стану з метою прийняття керуючих рішень при виникненні несправностей двигуна або керуючої системи. Контроль характерних відмов уже на ранній стадії проектування АСК двигуна дозволяє використовувати АСК як координатора, змінюючи алгоритм керування в критичних ситуаціях при збереженні допустимого рівня якості. Тому подальшим покращенням ме- тодів побудови високоефективних АСК є дослідження розглянутих моделей розпізнавання та візуалізації роботи системи з визначенням енергетично активних точок на базі мультифрактального формалізму для опису динамічних систем. На основі алгоритму розкладу вейвлет-коефіцієнтів (математичного опису системи) запропоновано технічне впровадження (структурна схема автоматичної системи контролю) для розробки нано- та мікроелектронних пристроїв системи керування двигуном із властивостями коефіцієнтів впевненості на шкалі розподілу. |
Appears in Collections: |
Журнал нано- та електронної фізики (Journal of nano- and electronic physics) |
Views
Ireland
4185
Lithuania
1
Mongolia
1
Ukraine
153773
United Kingdom
77076
United States
2382707
Unknown Country
153772
Downloads
Lithuania
1
Ukraine
153774
United Kingdom
1
United States
2382708
Unknown Country
3
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Tovkach_jnep_11_1_01016.pdf | 346.53 kB | Adobe PDF | 2536487 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.