Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72715
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Soft Skills in Knowledge-Based Economics |
Other Titles |
Комунікативні навички в інноваційній економіці |
Authors |
Pereira, Orlando
Raposo, Maria Joao |
ORCID | |
Keywords |
інноваційна економіка навчальна програма ЗВО інноваційна освіта внутрішньоособистісні навички комунікабельність професіоналізм місія університет distinctive skills in a knowledge-based economy higher education curriculum innovative education intrapersonal and interpersonal skills professional and social performance university mission |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72715 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Pereira, O., & Raposo, M. J. (2019). Soft Skills in Knowledge-Based Economics. Marketing and Management of Innovations, 1, 182-195. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-15 |
Abstract |
У рамках даного дослідження узагальнено основні науково-методичні підходи щодо визначення сутності та ролі комунікативних навичок в інноваційній економіці. Головною метою статті є визначення ролі закладів вищої освіти (ЗВО) у формуванні та розвитку комунікативних навичок у студентів, а також визначення напрямів модернізації навчальних програм. Актуальність даного досліджується пояснюється збільшенням кількості випускників ЗВО, які не відповідають наявним запитам та вимогам роботодавців на ринку праці. У рамках дослідження авторами проаналізовано та систематизовано основні методи викладання, що засновані на комплексному процесі навчання та теорії множинного інтелекту, де особлива увага приділяється емоційним, соціальним та громадянським навичкам. Вихідним положенням даного дослідження є аналіз та ідентифікація відмінних та конкурентних навичок освіченого суспільства. Авторами визначено сутність, роль та значення нематеріальних динамічних здібності поряд із традиційним навичками студентів. Визначено, що навчальна програма має бути спрямована на формування навичок у відповідності до концепцій самонавчання (learning to learn) та вмінню забувати
вивчене (learning to unlearn). Відповідно до результатів аналізу наукової літератури та сучасних вимог ринку праці, вищенаведені концепції є основною для розвитку інноваційної економіки, адже навчальний процес має бути інтерактивним, когнітивним, емотивно забарвленим, реляційним, емоційним та еволюційним. Автори наголошують, що в даний час особистості потребують оволодіння набором навичок, в якому поєднано навчально-технічні навички із соціальними та емоційними. При цьому емоційні навички повинні доповнюватись мультиплікативними та соціальними здібностями, що сприятиме розвитку внутрішньоособистісних навичок та комунікабельності студентів. Однак автори зазначають, що емоційні
та соціальні аспекти у повній мірі не відображені у навчальних планах ЗВО. У статті систематизовано основні слабкі місця випускників ЗВО у відповідності до вимог сучасного ринку праці. Методологічну основу даного дослідження склали аналіз літературних джерел та досліджень з даної тематики. Відповідно до поставленої мети, автори наголошують на необхідності впровадження високоякісного навчального плану, спроможного зменшити існуючі розриви між технічними та комунікативними навичками студентів, з однієї сторони, та підвищити їх конкурентоздатність у майбутньому на ринку праці
з іншої сторони. Отримані результати дослідження можуть бути використані ЗВО з метою формування основних цінностей та навичок серед студентів: розуміння та зміцнення їх соціальної позиції у суспільстві, роль та значення їх поведінки, формування навичок співробітництва тощо. This paper summarizes the main arguments within the scientific discussion on the issue of the soft skills in knowledge-based economies. The main purpose of this research is to reflect on the role of Higher Education Institutions in the training of soft skills, as well as to improve the academic curriculum. This subject appears as a consequence of some inadaptability of the graduate students to the working market as referred by employers. This work pretends to draw attention to other teaching-learning methodologies, based on holistic learning and multiple intelligences, where the emotional, social and civic skills are underlined. The starting point is the following question: "which are the distinctive and competitive skills in a knowledge-based society?" and its objectives are: to reflect on intangible dynamic skills, contrasting them to traditional skills, which are mainly based on technical and scientific domains. Therefore, the academic curriculum should be focused on learning to learn and learning to unlearn. According to the literature and the organizations' desires, this is strategic in a based knowledge economy, because learning should be interactive, cognitive, emotive, relational, emotional and evolutionary. Currently, individuals require a skills pack that combines technical-scientific skills with those which support instrumentals, such as social and emotional skills. The latest is the additive with multiplicative properties of professional and social performance and which facilitate the consolidation of both intrapersonal and interpersonal skills. However, as the emotional and social aspects have not been enhanced in higher education curriculum projects, the present study aims to identify frailties in graduate students regarding distinctive skills in a knowledge-based society. The methodological tools of the research are based on the literature review, and on some developed works on the subject. According to this purpose, we pretend to underline the need towards the superior academic curriculum in order to decrease the existing gap between the technical and soft skills and on the other hand to improve the workers' performance. This work also reflects on the skills available on offer at higher education, with the aim to identify relational, social and emotional skills in graduate students. The results of the research can be useful for society in general, because it allows improving values such as attitudes, behaviours, relationships, engagement, ethics, responsibility, performance, among others. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Argentina
240591441
Australia
-1293031437
Bolivia
27040
Brazil
1624749835
Canada
177163
China
2138649297
Colombia
1899285211
Czechia
1
Ecuador
1
Finland
1
France
34141
Germany
1
Ghana
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
542412206
Indonesia
1169883809
Iran
96160
Iraq
1
Ireland
201597
Israel
1
Italy
-458113268
Japan
-1189607989
Kazakhstan
1
Kenya
1
Lithuania
1
Malaysia
542412222
Mexico
542412210
Netherlands
34138
Norway
1
Oman
1
Pakistan
542412213
Peru
905521684
Philippines
1915751318
Poland
92281
Portugal
277594426
Saudi Arabia
1899285212
Singapore
1
South Africa
1
Spain
792619912
Sweden
1
Switzerland
1
Thailand
1960299420
Turkey
1624749832
Ukraine
1624749837
United Kingdom
182210
United States
-1293031439
Unknown Country
1624749831
Vietnam
1169883805
Downloads
Argentina
1
Australia
523924681
Austria
60430
Bolivia
1
Brazil
1624749836
China
1540434422
Ecuador
1
France
1
Germany
-458113269
Greece
1
Hong Kong SAR China
1
India
2138649298
Indonesia
1960299418
Iraq
24858
Ireland
1
Israel
1
Italy
125566
Kenya
1
Lithuania
1
Malaysia
542412211
Mexico
197947
Netherlands
1960299415
Oman
1
Philippines
1915751319
Portugal
93604
Romania
1
Saudi Arabia
1
Singapore
1169883810
South Africa
1
Spain
1
Switzerland
-1293031436
Taiwan
1
Thailand
792619919
Turkey
1
Ukraine
1367987720
United Kingdom
542412209
United States
1169883808
Unknown Country
-1293031438
Vietnam
255229465
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Pereira_ММІ_01_2019.pdf | 282.31 kB | Adobe PDF | 1575961922 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.