Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72737
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Evolution of Customer Segmentation in the Era of Big Data |
Other Titles |
Еволюційний розвиток сегментації споживачів в епоху Big Data |
Authors |
Verdenhofs, A.
Tambovceva, T. |
ORCID | |
Keywords |
сегментація Big Data прогнозна модель дерево рішень програмне середовище RapidMiner segmentation Big Data predictive modelling decision tree RapidMiner |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72737 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Verdenhofs, A., & Tambovceva, T. (2019). Evolution of Customer Segmentation in the Era of Big Data. Marketing and Management of Innovations, 1, 238-243. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.1-20 |
Abstract |
Розвиток інформаційних технологій (ІТ) спричиняє збільшення масиву даних (Big Data), які необхідно генерувати, зберігати та обробляти для задоволення потреб споживачів. При цьому сегментація, як один із маркетингових інструментів, може сприяти розвитку торговельної діяльності організації та отриманню вигід від неї. Поряд із цим автори зазначають, що маркетологам та особам, які приймають рішення, важливо розуміти основні принципи прогнозного моделювання та аналізу Big Data з точки зору сегментації ринку. Результати дослідження свідчать, що маркетинг та ІТ поєднуються внаслідок дайджиталізації, а статистика набуває все більшого значення завдяки зростанню Big Data та можливостей інтелектуального їх аналізу. Метою даного дослідження є формування принципів поділу споживачів на відповідні сегменти, використовуючи прогнозне моделювання на основі Big Data компанії. Вихідні данні для дослідження надані небанківською кредитною установою Латвії АТ «4finance». Таким чином, у ході дослідження, процес інтелектуального аналізу даних описаний та виконаний на основі інформації, наданої вищезазначеною компанією. З метою здійснення інтелектуального аналізу даних та виокремлення сегментів клієнтів автори використали програмне середовище RapidMiner та застосовували методологію інтелектуального аналізу даних CRISP-DM. У ході дослідження для оцінки
економічного ефекту від створеної моделі сегментації споживачів (11321 споживача), автори перевірили три види діяльності компанії. У ході дослідження усіх клієнтів було поділено на дві групи відповідно до створеної прогнозної моделі: перша група складається із клієнтів, які згідно прогнозам, стануть неактивними, тоді як друга група представлена клієнтами, пасивність яких не передбачалась. Окрім цього, усіх клієнтів було поділено на три групи, які містять аналогічний розподіл за очікуваним результатом. Таким чином, на основі отриманих результатів дослідження автори виявили загальні
характеристики сегментації та прогнозного моделювання. На основі результатів проведеного емпіричного дослідження авторами визначено, що створення споживчих сегментів є можливим за допомогою прогнозної моделі високої складності, не використовуючи при цьому статистичних кодів програмного забезпечення. Так, результати дослідження дають підстави стверджувати, що впровадження сегментації на основі інтелектуального аналізу даних та прогнозного моделювання можуть принести економічні вигоди організації у ключових сферах її діяльності. Таким чином, створена у ході дослідження модель сегментації демонструє економічні вигоди для компанії. Автори зазначають, що даний сегментаційний
підхід можна використовувати у різних сферах бізнесу. The development of information technology (IT) causes an increase in the amount of data to be created, stored and processed for the needs of various organizations. Segmentation is one of the marketing tools can help the organization to promote sales activities and benefit from it. It is important for marketing practitioners and decision makers to understand the concept of predictive modelling and have an understanding of how to use big data for segmentation purposes. Marketing and Information Technology are blending due to digitalization, statistics is becoming more important due to the rise of big data and data mining opportunities. Boarders of different disciplines are becoming vaguer and interconnection of disciplines can be observed more often. The purpose of the study is to create customer segments based on predictive modelling by using big data available in an organization. Data for modelling is used from a non-banking lending company based in Latvia AS 4finance. The process of data mining is described and performed in the study using data provided by the company. For the data mining process and the development of customer segments, the authors selected RapidMiner Studio software and used CRISP-DM data mining methodology. Three types of activities were tested to evaluate the economic benefit of created segmentation model on overall 11321 customers. All customers were segmented into two groups based on the created predictive model – one group contained customers that were predicted to become an inactive and second group with customers that were not predicted to become inactive. All customers were split into three groups containing a similar split of predicted outcome. Three different types of activities were performed with all three groups. As a result, common characteristics of segmentation and predictive modelling were identified. The results of the empirical study show that it is possible to create customer segments by using sophisticated predictive model. This can be achieved without having to write statistical software codes. The study results also show that the organization can benefit from the implementation of segmentation based on data mining and predictive modelling in key business areas. Segmentation model created during research show economic benefit for the company. Authors also indicate that this segmentation approach can be replicated in different business areas. |
Appears in Collections: |
Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations) |
Views
Algeria
1
Angola
178539
Argentina
100322190
Australia
100322233
Austria
-544771073
Azerbaijan
1
Bahrain
1
Bangladesh
1691277521
Belgium
-372345302
Brazil
37294
Brunei
1
Cameroon
1035430166
Canada
-642733381
Chile
-642733367
China
-1347092150
Colombia
48755
Costa Rica
1
Czechia
-18275951
Denmark
-18275975
Dominican Republic
87409
Ecuador
1
Egypt
-1347092142
El Salvador
55841
Ethiopia
214113
Finland
-544771099
France
-372345299
Georgia
115830
Germany
100322229
Ghana
2058357038
Greece
-926417751
Guam
1
Hong Kong SAR China
-544771089
Hungary
42025
Iceland
1
India
100322218
Indonesia
-544771094
Iran
100322192
Iraq
-1347092147
Ireland
80302
Israel
1758843620
Italy
-544771121
Jamaica
1
Japan
197332
Kenya
-377372278
Latvia
88291
Lithuania
-135493666
Malaysia
-544771141
Maldives
-544771072
Malta
1
Mauritius
161838
Mexico
2098885672
Moldova
-544771102
Mongolia
-1159142400
Montenegro
1
Mozambique
1
Nepal
1666651922
Netherlands
100322197
New Zealand
-544771070
Nicaragua
1
Nigeria
-544771110
North Macedonia
1
Norway
-544771090
Oman
1
Pakistan
-544771074
Peru
-642733377
Philippines
1088513068
Poland
93201
Portugal
-1347092145
Romania
-544771134
Russia
1
Saudi Arabia
-377372282
Seychelles
1
Singapore
143313
Slovakia
2098885665
Slovenia
1493049436
South Africa
100322185
South Korea
176174
Spain
51173
Sri Lanka
-1347092149
Sudan
-18275960
Sweden
-926417741
Switzerland
-544771117
Taiwan
-372345271
Thailand
-18275964
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
282642713
Turkey
-544771103
Ukraine
72346
United Arab Emirates
-544771139
United Kingdom
100322232
United States
100322221
Unknown Country
100322209
Vietnam
100322214
Zambia
1
Downloads
Algeria
1
Angola
1
Australia
100322208
Austria
2098885671
Bangladesh
1732665833
Barbados
1
Belarus
1
Belgium
-372345301
Brazil
26480
Bulgaria
1
Cameroon
1
Canada
1224694319
Chile
1
China
301131083
Colombia
369910535
Cyprus
1
Denmark
1346994478
Ecuador
1
Egypt
2098885682
Finland
-544771098
France
2098885683
Germany
100322212
Ghana
1
Greece
1
Hong Kong SAR China
-544771088
India
100322219
Indonesia
100322210
Iran
-544771078
Iraq
1
Ireland
50840
Israel
1
Italy
170626
Japan
1
Jordan
1
Kenya
369910562
Latvia
163180
Lithuania
2058357045
Malaysia
1088513055
Maldives
1
Mexico
2098885673
Netherlands
-926417762
New Zealand
100322193
Pakistan
69452
Philippines
1088513070
Poland
23356
Portugal
1224694321
Romania
-544771133
Russia
32585
Saudi Arabia
-926417742
Serbia
1
Singapore
164848
Slovakia
1
Slovenia
1493049437
South Africa
45250
South Korea
74244
Spain
-1347092161
Sri Lanka
-683666156
Sweden
29367398
Switzerland
1
Taiwan
1
Thailand
1
Trinidad & Tobago
1
Tunisia
-18275968
Turkey
-18275971
Ukraine
184901
United Arab Emirates
167491
United Kingdom
-544771122
United States
100322206
Unknown Country
100322182
Vietnam
100322215
Zimbabwe
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Verdenhofs_ММІ_01_2019.pdf | 236.15 kB | Adobe PDF | 1625846298 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.