Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73089
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Формування іншомовної лексичної компетенції учнів |
Authors |
Герус, О.С.
|
ORCID | |
Keywords |
англійська мова компетентнісний підхід іншомовна лексична компетенція лексичний запас лексичні навички методи навчання змішане навчання електронне навчання английский язык иноязычная лексическая компетенция лексический запас лексические навыки методы обучения смешанное обучение компетентностный подход электронное обучение English competence-based education foreign language lexical competenceexical competence lexical skills teaching methods blended learning E-learning |
Type | Bachelous Paper |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73089 |
Publisher | Сумський державний університет |
License | |
Citation | Герус, О.С. Формування іншомовної лексичної компетенції учнів [Текст]: робота на здобуття кваліфікаційного ступеня бакалавра; спец.: 6.020303 - філологія / О.С. Герус; наук. керівник С.В. Баранова. - Суми: СумДУ, 2019. - 43 с. |
Abstract |
Мета: з’ясування стратегій, підходів та ефективних засобів формування іншомовної лексичної компетенції, зокрема, засобами змішаного навчання з урахуванням вікових, психологічних особливостей та інтересів учнів старшої школи.
Теоретичне значення: обґрунтування принципів формування лексичної компетенції старшокласників сучасними засобами змішаного навчання із урахуванням психологічних та вікових особливостей підлітків. Отримані результати можуть бути використані при подальшому дослідженні методики викладання англійської мови у старшій школі.
У роботі сфокусовано увагу на проблемі формування іншомовної лексичної компетенції учнів старшої школи, від якої залежать можливість використовувати пасивний словниковий запас, ефективне поетапне засвоєння нового вокабуляру, здатність учнів вільно висловлювати думки англійською – мовою міжнародного спілкування.
Із врахуванням сучасних освітніх стандартів, тенденції до технологізації освітнього процесу в українських загальноосвітніх школах, вікових та соціальних особливостей підлітків, визначено ефективні способи навчання англомовної лексики на різних етапах: семантизації, автоматизації та застосування. Зазначені фактори визначили необхідність впровадження системи змішаного навчання (blended learning) на уроках англійської мови, що дозволяє використання як традиційного навчання (очної взаємодії учителя та учня), так і можливостей електронного та мобільного навчання (U-learning).
Встановлено, що змішане навчання лексики дозволяє урізноманітнити навчальний процес, використовуючи вправи на основі інструкцій вчителя, традиційних автентичних джерел: підручників, довідників, словників, а також розробляти завдання за допомогою засобів E-learning та M-learning: подкастів, електронної пошти, блогів, соціальних мереж, освітніх онлайн-платформ, електронних словників тощо.
На основі розглянутих засобів змішаного навчання розроблено практичні рекомендації та вправи для формування англомовних лексичних умінь та навичок учнів старшої школи на різних етапах засвоєння лексики. Цель: анализ стратегий, подходов и эффективных средств формирования иноязычной лексической компетенции с учетом возрастных, психологических особенностей и интересов учеников старшей школы с помощью средств смешанного обучения. Теоретическое значение: рассматриваются принципы формирования лексической компетенции современных старшеклассников с учетом психологических и возрастных особенностей подростков. Полученные результаты могут быть использованы при дальнейшем исследовании методики преподавания английского языка с применением средств смешанного обучения в старшей школе. В работе сконцентрировано внимание на формировании иностранной лексической компетенции старшеклассников. Доказано, что от формирования англоязычной лексической компетенции зависит возможность использовать пассивный словарный запас, а также поэтапное изучение нового вокабуляра. С учетом современных образовательных стандартов, тенденции к технологизации образовательного процесса в украинских общеобразовательных школах, возрастных и социальных особенностей подростков, определены эффективные способы обучения англоязычной лексики на разных этапах: семантизации, автоматизации и применения. Автор анализирует факторы, которые определяют необходимость внедрения системы смешанного обучения (blended learning) на уроках английского языка в старшей школе, среди которых внедрения новых стандартов образования, тенденции к усовершенствованию образвательного процесса в украинских школах, возрастные особенности подростков и другие. Смешанное обучение лексики позволяет разнообразить учебный процесс, используя как упражнения на основе инструкций учителя, традиционные источники, так и разрабатывать задания с помощью средств E-learning и M-learning. На основе рассмотренных средств смешанного обучения разработаны практические рекомендации и упражнения для формирования англоязычной лексической компетенции Goal: to find out the strategies, approaches, and effective tools for the lexical competence formation based on blended learning, taking into account the age, psychological characteristics and interests of high school students. Theoretical meaning: substantiation of the different principles of lexical competence formation process in Ukrainian high school with the help of modern blended learning, considering psychological and age features of modern students. The materials and suggested exercises can be used for researches of English-teaching methods in high schools. The paper focuses on the problem of formation of foreign language lexical competence of high school students. It depends on the ability to use passive vocabulary, gradual assimilation of a new vocabulary, to express opinion in English during the international communication process. It was identified effective ways of teaching English vocabulary at different stages: semantization, automation and application taking into account modern educational standards, globalisation of the educational process in Ukrainian secondary schools, age and social characteristics of adolescents. Above-mentioned factors determined the purpose of implementing a system of blended learning, which allows the use both traditional learning (face-to-face interaction between teacher and students) and E-learning and M-learning (U-learning) tools. The authors pointed out that mixed vocabulary learning allows to diversify the learning process using exercises based on the teacher's instructions, traditional authentic sources: textbooks, reference books, dictionaries, as well as to develop tasks using E-learning and M-learning tools: podcasts, e-mail, blogs, social networks, educational online platforms, electronic dictionaries and the like. As a result, practical recommendations and exercises for the formation of English lexical skills of high school students at various stages of vocabulary acquisition were developed based on blended-learning principles. |
Appears in Collections: |
Кваліфікаційні роботи здобувачів вищої освіти (ІФСК) |
Views
Argentina
1
Austria
1
Bulgaria
1
Czechia
1
France
17193760
Germany
29094
Greece
1
Ireland
58627183
Japan
1
Latvia
1
Lithuania
1
Poland
1
Russia
17193737
Singapore
1403892000
Ukraine
-1958440453
United Kingdom
-1025805644
United States
-166836535
Unknown Country
-1654146807
Downloads
Austria
1617169402
Azerbaijan
124222
Bulgaria
-2115457689
Canada
1320473758
Czechia
-1487183304
Denmark
38116
Egypt
1
Estonia
38208
Finland
1320473736
France
1320473749
Georgia
1
Germany
-166836538
Gibraltar
1
Hungary
1
India
10387
Iraq
1
Ireland
1320473733
Italy
-1487183289
Japan
1
Latvia
1320473745
Lithuania
-1487183303
Moldova
171999
Netherlands
-166836532
Norway
1
Poland
-166836538
Portugal
759051629
Romania
-1487183301
Russia
1320473742
Slovakia
1
Slovenia
1
Spain
1320473736
Sweden
17193715
Switzerland
1
Turkey
1
Ukraine
-166836529
United Kingdom
-1487183289
United States
-166836538
Unknown Country
1320473733
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Herus_bach.pdf | 813.96 kB | Adobe PDF | -1722936525 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.