Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73545
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Braking Pattern Impact on Brake Fade in an Automobile Brake System |
Other Titles |
Вплив схеми гальмування на ефективність гальмівної системи автомобіля |
Authors |
Towoju, O.A.
|
ORCID | |
Keywords |
автомобіль гальмівна здатність дискові гальма розподіл температури automobile brake fade disc brake temperature distribution |
Type | Article |
Date of Issue | 2019 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73545 |
Publisher | Sumy State University |
License | |
Citation | Towoju, O.A. Braking Pattern Impact on Brake Fade in an Automobile Brake System [Текст] / O.A. Towoju // Журнал інженерних наук. - 2019. - Т. 6, № 2. - С. Е11-Е16. - DOI: 10.21272/jes.2019.6(2).e2 |
Abstract |
Важливість гальмівних систем в автомобілях не може бути переоцінена. Гальма
використовуються для регулювання швидкості транспортних засобів і працюють за рахунок перетворення кінетичної енергії у теплову. Краща зупиняюча дія системи дискових гальм порівняно з барабанними гальмами призвела до їх широкого застосування у високоякісних транспортних засобах. Зниження гальмівної здатності, викликане тепловим перенавантаженням системи, накладає обмеження на допустиму температуру, за якої може ефективно функціонувати гальмівна система. Тому актуальною є проблема уникнення цього негативного ефекту. Однак, навіть при достатньо гарній конструкції, часте гальмування на високих швидкостях може призвести до появи високих температур. Таким чином, ця стаття спрямована на виконання числового дослідження впливу обраних схем гальмування на зростання температури у системі, що може призвести до зниження її ефективності. Дослідження проводяться для автомобіля масою 2 200 кг, що зупиняється за 5 с, починаючи з граничної швидкості 140 км/год і завершуючи 15 км/год. Найбільша
температура, досягнута системою при гальмуванні, відрізняється для різних схем гальмування. При цьому як найкращу схему обрано модель "1 с – 1 с – 3 с" з граничним значенням температури 327 °C. The importance of brake systems in automobiles cannot be overemphasized. Brakes are used in speed control of vehicles and do so by the conversion of kinetic energy into thermal energy. Better stopping performance has favored the disc brake system over the drum brake system and has found wide application in high-performance vehicles. Brake fade, caused by thermal overload has placed a limit on the permissible temperature at which braking systems can function, and it is the task of designers to ensure that this is avoided. However, even with a good design, panic braking at high speeds could lead to high-temperature values. This study is thus undertaken to numerically investigate the effect of selected braking patterns on temperature growth which could lead to brake fade in a disc brake system for a 2 200 kg car moving at a velocity of 40 m/s whose velocity is expected to be reduced to 4 m/s after five seconds with two matches of the brake for a seconds’ interval. The peak temperature attained in the system during braking was observed to be different for the different braking patterns, and the best-suited pattern was the 1s1s-3s with peak temperature values below 600 K. |
Appears in Collections: |
Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук |
Views
Australia
-358064969
Austria
1
Bangladesh
1
Belgium
1
Brazil
-1032753272
Cambodia
205124
Canada
-358064959
China
-358064962
Cyprus
71956
Ethiopia
33853034
Finland
1
France
905145228
Germany
-2031120022
Ghana
1743813254
Greece
231463904
Hong Kong SAR China
1
Hungary
-358064961
India
-358064975
Indonesia
2034494771
Iran
-358064966
Iraq
1
Ireland
1945226501
Israel
1
Italy
905145227
Japan
5507323
Latvia
1
Lithuania
33853033
Malaysia
1
Mexico
1775997064
Moldova
1
Netherlands
-358064979
Nigeria
-358064978
Pakistan
1
Philippines
-1280686574
Poland
1767851408
Portugal
1977852369
Rwanda
1
Singapore
1
South Africa
1008407916
South Korea
-2031120021
Sweden
33853030
Switzerland
1
Taiwan
45707
Turkey
-358064977
Ukraine
765848245
United Kingdom
905145224
United States
-358064957
Unknown Country
765848244
Vietnam
152132
Downloads
Australia
123497
Austria
238474
Brazil
108039
Cambodia
54806
Canada
-358064958
China
-1280686575
Colombia
2016640924
Cyprus
1
Djibouti
1
Ethiopia
2005202854
France
1
Germany
2016640922
Hong Kong SAR China
1
Hungary
1
India
-2031120020
Indonesia
-2031120028
Iran
2005202857
Italy
905145229
Japan
1945226519
Kenya
1
Lithuania
119522
Malaysia
2005202856
Netherlands
1
New Zealand
1
Nigeria
1008407918
Philippines
-358064971
Poland
1767851409
Romania
1
Singapore
1
Slovakia
1
South Korea
25420
Sri Lanka
1
Sweden
1008407913
Taiwan
1
Turkey
1
Ukraine
2016640919
United Kingdom
2016640920
United States
-358064963
Unknown Country
-1706483455
Vietnam
1
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Towoju_JES_2019_02.pdf | 392.26 kB | Adobe PDF | -290625845 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.