Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73545
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Braking Pattern Impact on Brake Fade in an Automobile Brake System
Other Titles Вплив схеми гальмування на ефективність гальмівної системи автомобіля
Authors Towoju, O.A.
ORCID
Keywords автомобіль
гальмівна здатність
дискові гальма
розподіл температури
automobile
brake fade
disc brake
temperature distribution
Type Article
Date of Issue 2019
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/73545
Publisher Sumy State University
License
Citation Towoju, O.A. Braking Pattern Impact on Brake Fade in an Automobile Brake System [Текст] / O.A. Towoju // Журнал інженерних наук. - 2019. - Т. 6, № 2. - С. Е11-Е16. - DOI: 10.21272/jes.2019.6(2).e2
Abstract Важливість гальмівних систем в автомобілях не може бути переоцінена. Гальма використовуються для регулювання швидкості транспортних засобів і працюють за рахунок перетворення кінетичної енергії у теплову. Краща зупиняюча дія системи дискових гальм порівняно з барабанними гальмами призвела до їх широкого застосування у високоякісних транспортних засобах. Зниження гальмівної здатності, викликане тепловим перенавантаженням системи, накладає обмеження на допустиму температуру, за якої може ефективно функціонувати гальмівна система. Тому актуальною є проблема уникнення цього негативного ефекту. Однак, навіть при достатньо гарній конструкції, часте гальмування на високих швидкостях може призвести до появи високих температур. Таким чином, ця стаття спрямована на виконання числового дослідження впливу обраних схем гальмування на зростання температури у системі, що може призвести до зниження її ефективності. Дослідження проводяться для автомобіля масою 2 200 кг, що зупиняється за 5 с, починаючи з граничної швидкості 140 км/год і завершуючи 15 км/год. Найбільша температура, досягнута системою при гальмуванні, відрізняється для різних схем гальмування. При цьому як найкращу схему обрано модель "1 с – 1 с – 3 с" з граничним значенням температури 327 °C.
The importance of brake systems in automobiles cannot be overemphasized. Brakes are used in speed control of vehicles and do so by the conversion of kinetic energy into thermal energy. Better stopping performance has favored the disc brake system over the drum brake system and has found wide application in high-performance vehicles. Brake fade, caused by thermal overload has placed a limit on the permissible temperature at which braking systems can function, and it is the task of designers to ensure that this is avoided. However, even with a good design, panic braking at high speeds could lead to high-temperature values. This study is thus undertaken to numerically investigate the effect of selected braking patterns on temperature growth which could lead to brake fade in a disc brake system for a 2 200 kg car moving at a velocity of 40 m/s whose velocity is expected to be reduced to 4 m/s after five seconds with two matches of the brake for a seconds’ interval. The peak temperature attained in the system during braking was observed to be different for the different braking patterns, and the best-suited pattern was the 1s1s-3s with peak temperature values below 600 K.
Appears in Collections: Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук

Views

Australia Australia
-358064969
Austria Austria
1
Bangladesh Bangladesh
1
Belgium Belgium
1
Brazil Brazil
-1032753272
Cambodia Cambodia
205124
Canada Canada
-358064959
China China
-358064962
Cyprus Cyprus
71956
Ethiopia Ethiopia
33853034
Finland Finland
1
France France
905145228
Germany Germany
-2031120022
Ghana Ghana
1743813254
Greece Greece
231463904
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
-358064961
India India
-358064975
Indonesia Indonesia
2034494771
Iran Iran
-358064966
Iraq Iraq
1
Ireland Ireland
1945226501
Israel Israel
1
Italy Italy
905145227
Japan Japan
5507323
Latvia Latvia
1
Lithuania Lithuania
33853033
Malaysia Malaysia
1
Mexico Mexico
1775997064
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
-358064979
Nigeria Nigeria
-358064978
Pakistan Pakistan
1
Philippines Philippines
-1280686574
Poland Poland
1767851408
Portugal Portugal
1977852369
Rwanda Rwanda
1
Singapore Singapore
1
South Africa South Africa
1008407916
South Korea South Korea
-2031120021
Sweden Sweden
33853030
Switzerland Switzerland
1
Taiwan Taiwan
45707
Turkey Turkey
-358064977
Ukraine Ukraine
765848245
United Kingdom United Kingdom
905145224
United States United States
-358064957
Unknown Country Unknown Country
765848244
Vietnam Vietnam
152132

Downloads

Australia Australia
123497
Austria Austria
238474
Brazil Brazil
108039
Cambodia Cambodia
54806
Canada Canada
-358064958
China China
-1280686575
Colombia Colombia
2016640924
Cyprus Cyprus
1
Djibouti Djibouti
1
Ethiopia Ethiopia
2005202854
France France
1
Germany Germany
2016640922
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Hungary Hungary
1
India India
-2031120020
Indonesia Indonesia
-2031120028
Iran Iran
2005202857
Italy Italy
905145229
Japan Japan
1945226519
Kenya Kenya
1
Lithuania Lithuania
119522
Malaysia Malaysia
2005202856
Netherlands Netherlands
1
New Zealand New Zealand
1
Nigeria Nigeria
1008407918
Philippines Philippines
-358064971
Poland Poland
1767851409
Romania Romania
1
Singapore Singapore
1
Slovakia Slovakia
1
South Korea South Korea
25420
Sri Lanka Sri Lanka
1
Sweden Sweden
1008407913
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
1
Ukraine Ukraine
2016640919
United Kingdom United Kingdom
2016640920
United States United States
-358064963
Unknown Country Unknown Country
-1706483455
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Towoju_JES_2019_02.pdf 392.26 kB Adobe PDF -290625845

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.